תאמינו או לא, אבל עם עובדות אי אפשר להתווכח, גם לא בהתחשב בסטטיסטיקות. בימים האחרונים, בהם חלה עלייה במתיחות הביטחונית ברחבי הארץ, ניתן לקבוע בוודאות, בימים שבהם מוטל סגר וכוחות משטרה, מג"ב וכוחות ביטחון פרוסים ברחבי הארץ במעברים, במחסומים ובמקומות הומי קהל, נרשמת ירידה משמעותית עד כדי מיגור לחלוטין של הפשיעה במגזר הערבי.

אשת השנה של רוני בר־און - היועמ"שית גלי בהרב־מיארה
פרסום ראשון: 10 שנות מאסר לראש חוליית גבני רכבים פלסטיני

נשמע לכם מופרך? אז בבקשה. במשך שלושה חודשים בערך מאז שפרצה המלחמה נעלמו מקרי הרצח והפשיעה החמורה במגזר הערבי. לא, העבריינים לא גויסו למילואים, הם גם לא נשלחו למשימות מיוחדות, אלא הם פשוט פחדו להיתפס. הם הבינו שבכל מקום כמעט פרוסים שוטרים, לוחמי מג"ב וכוחות של צה"ל והעדיפו ככל הנראה להימנע מטעויות וממעצרים.

זה לא אומר שהם ויתרו על התכנון שלהם לבצע חיסול במסגרת היריבויות ביניהם, אבל בהחלט הם חיכו לזמן המתאים, לרגעים שבהם המשטרה וכוחות הביטחון ייעלמו מהשטח או יצמצמו נוכחות ובשעת השין המתאימה עבורם הם יצאו להשלים את המשימות.

כך זה קרה בתחילת המלחמה, כך זה בתקופת חג הפסח וכך זה קרה גם בראש השנה האחרון. הפעילות המשטרתית המוגברת, פריסת הכוחות ברחבי הארץ והאיומים מירי טילים באזורים ניכרים בצפון ובדרום, באופן מוכח הפחיתו משמעותית עד כדי ביטול אירועי הפשיעה החמורה במגזר הערבי.

אני כותב את הדברים, לא על מנת למצוא את הטוב גם מתוך הרע, אלא כדי שמקבלי ההחלטות ואנשי מערכת אכיפת החוק, יפיקו את הלקחים, יעשו בדק בית גדול ויפעלו בהתאם.

אגב, גם תופעת גניבות הרכבים נעצרה באותן תקופות לרבות במהלך החג הנוכחי ולא בכדי. הסגר שהוטל על השטחים בעיקר באזור איו"ש וחסימת מעבר הפלשתינים באופן הדוק כל כך כדי ליצור טבעת ביטחון לאזרחי המדינה עושים את העבודה ללא ספק.

אם מכאן מערכת הביטחון תלמד ליצור גורם מנע, לסכל פשיעה חמורה במגזר ולהוביל ל"שקט תעשייתי" בכל הקשור לפשיעה במגזר הערבי אז מצאנו אולי את הפתרון הכל כך נחוץ, שכולם כמעט משוועים לו, עבור האזרחים הנורמטיביים באמת במגזר, עבור תחושת הביטחון שלהם ושל כולנו.