תקופת חגי תשרי מוגדרת במשטרה כנפיצה ביותר ובעיקר כשמתייחסים לירושלים, לעיר העתיקה וכמובן להר הבית. הימים הללו מצריכים את המשטרה במרחב דוד שבמחוז ירושלים, בפיקודו של נצ"מ אבי כהן, להיערך בכוננות מוגברת, במיוחד בשנה זו, כשבין ראש השנה ליום הכיפורים נחרט בלוח השנה הלועזי גם תאריך הטבח הנורא – שבעה באוקטובר.

סוכל פיגוע בהר הבית: תושבת עיסוואיה נעצרה בעת ששלפה סכין

התאריך הזה תפס באותו יום את נצ"מ כהן ומאות השוטרים שלו אחרי שלוש שעות שינה בלבד, זאת כשסיימו את ההקפות בכותל סמוך לשעה 03:30 לפנות בוקר והתעוררו לטבח נוראי סמוך לשעה 06:30 באותו בוקר.

נצ"מ כהן משחזר: "התעוררנו למציאות שאנחנו מצויים בה עד היום, למציאות מטורפת. חלק מהשוטרים שלי גרים בדרום, החלק היותר גדול, אחרי שנחשפנו לתמונות ולסיפורים כולם, שוטרים וקצינים רצו לרדת לעזור לאחים שלנו בדרום. היה חשש שההסתה באותם ימים תוביל להפרות סדר חמורות בגזרתנו, מתוך כוונה להכניס את הר הבית למשחק ועל ידי זה להפוך את המלחמה למלחמת דת ולהכניס את ערביי ירושלים וערביי הצפון.

"בסוף, הסתבר שהמשימה שלנו הרבה יותר חשובה מאשר לרדת לדרום, שם יש את חיילי צה"ל והשוטרים שנלחמים ופה יש את המלחמה שלנו. כל עוד זה תלוי בי, בשוטרים שלי ובמפקדים האחרים, השבעה באוקטובר לא יחזור. אנחנו שינינו את ההתנהלות, גם הטקטית וגם האסטרטגית שלנו. לא ניתן לשבעה באוקטובר חדש חלילה להתרחש. אנחנו עושים דברים אחרים, פועלים במישורים אחרים ובמשותף עם כלל הגופים שפועלים במדינת ישראל ואני יכול להגיד בצורה הכי צנועה שיש שאנחנו גם מצליחים, וזאת בזכות עבודה מאומצת של כלל השוטרים במחוז, לוחמי מג"ב והשב"כ שפועל בצמידות אלינו בפעילות הזאת ונקווה שזה ימשיך גם קדימה".

איך נערכים בימים אלו במתיחות הקיימת ובצל השבעה באוקטובר?
"בכל הערכת מצב שלי ושל מפקד המחוז, אנחנו מתייחסים לכל מה שקשור להנחיות פיקוד העורף ואנחנו מסונכרנים מאוד עם פיקוד העורף. הם שותפים איתנו באירועים הגדולים ומגיעים להיות חלק מאותם אירועים. רעננו את כל מה שקשור לפקודות. השוטרים שלנו והמפקדים יודעים מה מוטל על הכף, חס וחלילה, בקרות אירוע. לפני כל אירוע גדול אנחנו עושים את סגירת הקצוות האחרונה מול כל הגופים הרלוונטיים.

"מאז השבעה באוקטובר, לצערי, מדינת ישראל נמצאת במלחמה. בסופו של דבר, אנחנו מרגישים שתיירות חוץ כמעט ולא קיימת. הטיסות לא מגיעות וגם תיירים לא מגיעים. יש עלייה מינורית בחודשיים האחרונים של תיירים מבחוץ, אבל זו טיפה בים. יש גם תיירות פנים, אבל זה מסיבות שאנחנו לא רוצים אותן, כי כל האירועים בצפון ובדרום מובילים את האזרחים לכאן. אנחנו רוצים לקוות שהמלחמה תסתיים ונחזור לתיירות חוץ אמיתית. סמטאות העיר העתיקה עדיין לא מלאות כפי שאנחנו רוצים לראות. אנחנו מבינים את המצוקה שלהם, ואם יש מקומות שאנחנו יכולים להקל ולהגמיש דברים, גם את זה אנחנו עושים".

נצ"מ כהן משדר נינוחות וביטחון בימים אלו ולקראת יום כיפור וסוכות, בהנחה שהמלחמה תימשך עד אז, הוא סבור שירושלים תמשיך להישאר מקום בטוח.

יש לך קריאה לאזרחי המדינה?
"הקריאה שלנו לקראת תפילות יום הכיפורים וחגיגות סוכות היא שהמוני בית ישראל יאמינו וישמחו וישטפו את סמטאות העיר העתיקה בימים אלו. אנחנו עושים פה עבודה משמעותית להעניק את תחושת הביטחון לכולם".