אירועי ה-7 באוקטובר, הטבח הנורא ומטחי הטילים שנורו לעבר ישראל, סיפקו לא מעט סיפורי גבורה והלל וגם תפילה לשובם של החטופים. לצד אלה, יש את הנופלים, וגם את אותם אזרחים תמימים שבדרכם למיגוניות מצאו את מותם בטרגדיות איומות. חלקם, כמו 13 קשישים משדרות, הגיעו עד לפתח מיגונית חכמה אלא שתקלה במערכת לא אפשרה את נעילתם בתוכה ומחבלי חמאס שחלפו במקום רצחו אותם באכזריות ובדם קר.

על המחדל בגינו לא נפתחה אותה מיגונית הוגשה הבוקר בבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה תקדימית ראשונה מסוגה כנגד עיריית שדרות, על אחריותה לכאורה למותם של 13 קשישים במהלך מאורעות ה-7 באוקטובר. סכום התביעה המצטבר עומד על כ-12 מיליון ₪ ולבד מעיריית שדרות נתבעת גם חברת מוטורולה.

עו''ד חרלפ (צילום: עומרי שפרן)
עו''ד חרלפ (צילום: עומרי שפרן)

כאמור, את התביעה הגישו שמונה ממשפחות הקשישים נרצחי "מיניבוס הדמים" (או "מיגונית הדמים"), בה הם מאשימים את עיריית שדרות וחברת מוטורולה ברשלנות חמורה שהובילה להירצחם, בעקבות כשל חמור במערכת המיגונית החכמה – 'שומר הסף'.

נזכיר כי ביום ה-7 לאוקטובר נרצחו 13 קשישים בשדרות בעת שהיו בדרכם ליום ספא בים המלח. סמוך לשעה 6:30 בבוקר, עם תחילתו של מטח רקטות מאסיבי על העיר, ועקב פנצ'ר בגלגל המיניבוס שבו נסעו הקשישים, נתקע המיניבוס בצד הדרך, בסמוך למיגונית של עיריית שדרות.

עולה כי מדובר במיגונית חכמה שהייתה אמורה להיפתח אוטומטית במקרה הצורך וכמובן במקרה של אזעקת צבע אדום, ומצוידת בדלת כבדה הניתנת לנעילה מבפנים. כך על פי כתב התביעה.

אלא, בשעה שהקשישים ניסו להיכנס לתוכה, נטען בכתב התביעה שנפרס על פני 84 עמודים, המיגונית החכמה כשלה, דלתותיה נותרו נעולות, וכל ניסיונות הקשישים והשוטרים שעברו במקום לפותחה עלו בתוהו.

"דקות לאחר מכן הגיעו למקום מחבלי החמאס בטנדרים, וטבחו בכל 13 הקשישים שעמדו חסרי ישע וללא כל הגנה לצד המיגונית הנעולה. אילו המיגונית הייתה נפתחת, היו המחבלים ממשיכים לנסוע ברכביהם מבלי להבחין בהם, וחייהם היו ניצלים" טוענים בתביעה בני משפחות הנרצחים.

בתביעה שהוגשה כאמור הבוקר, באמצעות עו"ד עומר חרל"פ, נטען בין היתר כי המיגוניות בשדרות סבלו מהזנחה רבה והפכו למדמנות ולשירותים, מה שגרם לפגיעה בכשירותן.

עו"ד חרל"פ בשם המשפחות של הנרצחים טוען ומאשים כי "עיריית שדרות, לא רק שנמנעה מלקחת אחריות על נסיבות המקרה, אלא שפעלה לטייח את הנסיבות תוך העלמת ראיות, כשלה בבחירת הגורם המתפעל, לא דאגה לתקינות המערכת, ולא פעלה כנדרש ממנה לביצוע ביקורות, בדיקות, מבחנים ותרגילי אירוע".

כאמור מדובר בתביעה ייצוגית שבמסגרתה דורשים העותרים פיצויים בגין אובדן יקיריהם בסכום הנאמד בכ-1.5 מיליון ₪ לכל משפחה ובסך הכל בסכום של כ-12 מיליון עבור שמונת הנרצחים.

עו"ד עומר חרל"פ: "מדובר במיגונית חכמה שהייתה אמורה להיפתח אוטומטית במקרה של אזעקת צבע אדום, אך ברגע האמת כשלה ודלתה נותרה נעולה. אילו הייתה נפתחת כמצופה, היו יכולים חברי הקבוצה לחסות במיגונית ולנעול את דלתה במנעול הפנימי שהותקן בדלת ובכך חייהם היו ניצלים. יש להצטער שעיריית שדרות וחברת מוטורולה לא טרחו לדאוג לתקינות המערכת כנדרש וכמצופה, שכן כישלונן עלה בחיי אנשים חפים מפשע. אנו בציפייה שפסיקת בית המשפט תסייע למנוע מאירוע דומה להישנות, חס וחלילה, בעתיד לבוא".

איריס זבאילוב סיפרה: ״השיחה האחרונה שלי עם אימי היקרה ז"ל ביום של ה 7 לאוקטובר בשעה 6:57 המחישו לי עד כמה הם היו מופקרים בשטח מופצץ . והדבר שהיא הדגישה זה שהם מחוץ למיגונית סגורה ויש אזעקות ופיצוצים בלי סוף. הלחץ שהיא הייתה בו הורגש".

"והיא הספיקה לצלם תמונות כדי לתבוע את מי שאחראי על המיגונית הזו. אך נרצחה באכזריות ולא הספיקה לספר על מה שעברו. לכן אנחנו החלטנו לעשות את זה עבור אותם נשמות טהורות שנרצחו והופקרו ונשארו תחת אש כבדה בגלל רשלנות! ה-7 לאוקטובר זה יום שלא ישכח מזיכרוני לעולם. יום טבח נוראי יום אבל על כל העם היהודי ולא רק על תושבי מדינת ישראל".

ששון שמיאייב: ״תחושות היום אחרי שנה מיום הרצח שנה שלמה בין אובדן לתקווה בין שכול להמשך החיים אין מי שיחזיר את החוסר העמוק שנוצר כאן בלב שלי ובלבבות רבים בעם שלנו. אני אישית – קרוע מבפנים, מבחינתי הזמן עצר, מנסה לאסוף את השברים ולהתחיל מחדש.
מאחל לעצמי ולכל משפחות השכול שאיבדו את יקירהם שתהיה תגובה ויהיה ניצחון ושכל החטופים יחזרו ושכל ההקרבה הזו לא יהיה לשווא.
שתהיה פה מדינה לעם יהודי חופשי ובטוח בארצו".

מעיריית שדרות נמסר בתגובה: "העירייה משתתפת בצערן של המשפחות. כתב התביעה טרם נמסר לעירייה. לאחר שתלמד את פרטי כתב התביעה, העירייה תמסור את תגובתה לבית המשפט".