מהרגע הראשון שרב גונדר קובי יעקובי הוקפץ מהמשטרה אל שירות בתי הסוהר (שב"ס) כדי לעמוד בראש הארגון, הוא ראה לעצמו מספר מטרות ומשימות מפתח. האחת לממשק את השב"ס עם המשטרה בכל הקשור להתמודדות עם ארגוני ומחוללי פשיעה, השנייה למגר את תופעת חיי הלוקסוס והסטנדרטים המפליגים שנהגו עם אותם ארגוני ומחוללי פשיעה, וביניהם לפוגג את הפחד שחשו סוהרים מאותם גורמי פשיעה על מנת להחזיר את המשילות אל שב"ס. 

כשנציב שב"ס רצה ללמוד מעט על הארגון, אותו הכיר במסגרת עבודתו כשוטר וקצין משטרה בכיר, הוא נדהם לגלות התרפסות וטשטוש מוחלט בין סמכויות הסוהרים למעמדו של האסיר במיוחד עם הוא נחשב כראש ארגון פשיעה או מוגדר כדמות בעייתי. רב גונדר יעקובי קרא אליו את הבכירים בארגון, קצין המודיעין, קצין המבצעים, ואחרים, צפה בסרטוני האבטחה של מתקני הכליאה ונותר עם פה פעור.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עורכות דין שהרשו לעצמן להיכנס לביקור אצל אסיר המוגדר כמסוכן פלילי, ומאחורי הפרגוד ואחרי שהסיר את מצלמות האבטחה לנהל איתו יחסים קרובים. בנוסף צפה בסיטואציות מביכות שמעמידות את שב"ס כארגון בצל מול האסירים הפליליים הדומיננטיים ובכך בעצם שמר שב"ס על כוחם של אותם אסירים.

עד כדי כך היתה תעוזתם של האסירים המשמעותיים, גדולה, נשמעה שיחת טלפון שבה אותו אסיר מאיים לפגוע באותו קצין סוהרים אם לא ייענה לדרישותיו. המטרות שסימן לעצמו הועברו לביצוע תוך מתן גיבוי מלא וגב לסוהרים ולקצינים והכל כדי לגרום לסוהרים שהחיים מאחורי הסורגים הם לא חופשה במלון ואפילו לא קייטנה. 

סג"ד ג . ראש ענף פלילי בשב"ס עושה בשיחה עם מעריב סדר, על מה שקורה היום בין כותלי בתי הסוהר. על ארגוני הפשיעה הוא מספר כי יש מגוון ארגוני פשיעה גם יהודים וגם ערבים , מהצפון ומהדרום כדוגמת קוטייר עודה שלא מוגדר כארגון פשיעה על פי חוק אבל ההתייחסות של שב"ס אליו הינה כאל ארגון פשיעה לכל דבר ועניין.

חשוב להדגיש כי ישנם ארגונים מוכרזים שהם יעד משותף של משטרת ישראל והשב"ס כשהמטרה היא להיאבק מולם והעבודה מולם היא מקבילה. ההתנהלות הזאת מקורה בראייה המערכתית לפיה ראש ארגון פשיעה ואנשיו הנשלחים לרצות עונש מאסר בכלא , לא מסיימים את הפעילות הפלילית שלהם מחוץ לכותלי הכלא ולכן המטרה שלהם היא להישמר חזקים ומשמעותיים גם בפנים ומכאן להמשיך ולהפעיל את הארגון שלהם בחוץ. 

קובי יעקובי (צילום: דוברות שב''ס)
קובי יעקובי (צילום: דוברות שב''ס)

"צריך להבין שארגוני פשיעה צריכים לממן את עצמם כלכלית וכשגורם משמעותי בארגון נכנס לכלא המשימה הופכת עבורם לבעייתית מאד ולכן מתוך כותלי בית הסוהר הם מנסים לחזק את עצמם כלכלית " מסביר לנו גורם בשב"ס ומוסיף. "ברוח הנציב של היום שמתבטאת בהגברת וחיזוק  המשילות בתוך בתי הסוהר אנחנו מוכנים במספר דרכים למפות את זה בין אם זה בהגברת החיפושים בתאיהם של אותם אסירים, מגבירים את החיכוך המקצועי מול אותה מחוללי פשיעה על מנת להצר את המהלכים שלהם מהכלא.  בעבר הם היו יוצרים קואליציות עם ארגונים אחרים בסך הכל היה בעבר כר פורה בתוך בתי הסוהר לייצר פעילות פלילית , היום זה כמעט בלתי אפשרי עבורם נוכח המדיניות שמתווה הנציב רב גונדר קובי יעקובי שדורש להרגיש את אותם ארגונים באדיקות ולכן הדברים באים בימים אלו בצורה ראויה טובה כשלוחמי הכליאה מתודרכים בנושא ומודעים לחשיבות הבלתי מתפשרת לחסל פעילות פלילית בכלא".

בשב"ס משתדלים שלא לייחס לגורמי הפשיעה הבכירים מעמד כלשהו והם מתייחסים לכל העבריינים לכאורה בצורה שווה, אלא, שברור לכולם הוא שהיחס אל קוטייר עודה לדוגמא הוא שונה בתכלית מאשר היחס אל שודד בנק . יודו בשב"ס או לא זה לא רלוונטי שכן במסגרת העבודה ההדוקה מול המשטרה  באופן אוטומטי, נוצרת היררכיה בין מחוללי הפשיעה וארגוני הפשיעה לפחות המשמעותיים והפעילים מחוץ לכותלי בתי הסוהר ומכאן, היחס אליהם הינו בהתאם כשראשיהם או בכיריהם נמצאים מאחורי הסורגים. 

ניתן לסווג ברשימה אחת כמעט את ראשי הארגונים הבעייתיים שמרצים עונשי מאסר ממושכים ובהם ניבי זגורי המוגדר בשב"ס כאנטי ממסדי, חרירי, אבו לטיף, מיכאל טנסקי, מיכאל מור, בכרי, ג'רושי, אסירי חבר העמים, בכירי ארגונו של ערן חייא, ספיחים של הארגון של בני שלמה שהתפצל לארגונים של אייל נגר ודין בן פורת, אנשי ארגון לביא, וכמובן אנשי ארגון מוסלי שנמצאים בראש סדר הפעילות של השב"ס. 

מיכאל מור (צילום: יגאל לוי)
מיכאל מור (צילום: יגאל לוי)

אותו גורם בשב"ס מאשר המיפוי הינו בהתאם למיפוי של משטרת ישראל ובכך הוא בעצם נותן גושפנקה לפאזל שהרכבנו. בניגוד לשנים עברו שבהם הארגונים כאמור התעצמו או לפחות שמרו על כוחות כיום המדיניות הינה בשיטת המקל והגזר , ברגע שהם מרימים את הראש להכות בהם ללא רחם כדי להמחיש להם שבכלא הם שווים לכאורה ללא תנאים מפליגים ומבלי שמי מהסוהרים יירתע מפניהם אחרת ימצא את מקומו מחוץ לשב"ס ללא פשרות. 

כשאנחנו מזהים התארגנויות אנחנו מיד מפצלים ומפזרים את כוחם על מנת למנוע מהם להתעצם " מסביר לנו גורם בשב"ס ומוסיף. "היום יותר מתמיד הלוחמים של שב"ס הקצינים והסוהרים מקבלים גב מלא ואת כל הכלים להתמודד עם ארגוני הפשיעה והם יודעים שהכל בעצם מונח ומוטל על הכתפיים שלהם ובאחריותם בלבד. עד היום לא היתה אחריות ".

חשוב להבין שארגוני הפשיעה מנסים להחיות את עצמם ולתפוס מעמד בין האסירים ולכן הם לא אחת אלימים יותר אבל בעיקר מנסים בכל דרך להמשיך את הפעילות הפלילית שלהם מאחורי הסורגים תוך ניסיון ליצור עבירות פרוטקשן , סחר בסמים והלוואות לקנטינה או לפעילות בחוץ ולא אחת זיהו בשב"ס אפילו סיוע שקיבלו אותם עבריינים מגורמים מחוץ לכותלי בית הסוהר ולעיתים גם מעורכי הדין שמנסים לסייע ללקוחותיהם הגם שבחלק מהמקרים הם מבצעים בעצמם עבירות פליליות חמורות. 

בשב"ס נערכים גם לקראת שחרורם של אסירים משמעותיים שנחשבים כמחוללי פשיעה בחיי היום יום שלהם ובנושא זה מתהדק שוב הקשר והממשק עם משטרת ישראל. לא בכדי לפני כשבוע הפתיעו בלי המשטרה במחוז מרכז, לוחמי שב"ס ויס"מ וכוחות מג"ב עשרות דמויות פשע שהגיעו לקדמת כלא שטאה לערוך "קבלת פנים" לעבריין משמעותי בנתניה שהשתחרר מהכלא ועוד קודם שחרורו הכניס את המשטרה במחוז מרכז לסחרור בשל הגזרה החמה והיריבויות המדממות בעיר. 

על התפיסה החדשה שהביא איתו נציב שב"ס יעקובי, לדעת אותו גורם הובילה לשינוי משמעותי מבחינת המשילות ומעמד הסוהרים דווקא מול האסירים. "עם המשילות היום של הנציב ההשפעה מגיעה עד אחרון לוחמי הכליאה אנחנו מגיעים ממקום של אומץ, יושרה . היום אנחנו מבינים שאסור להתרפק ולקפוא על השמרים. בכל רגע נתון אסיר במעמד של אותם גורמים עלול להיות מסוכן ובעייתי ולכן צריך להדק סביבו את החגורה ולחשוב צעד אחד לפניו כדי שלא יוכל להתארגן או להוות פקטור לפשיעה בכלא. אסירים כמו עודה קוטייר נשלחו לצינוק ולאגף ביטחוני בגלל ההתנהגות שלהם והניסיונות שלהם לייצר פרובקציות ומחאה בכלא. עבריין בכיר ככל שיהיה מבין היום שמאחורי הסורגים זה לא קל ואפילו קשה" אמר אותו גורם.

חשוב להדגיש כי גם הפעילות של אנשי שב"ס בתוך הכלא הפכה למשמעותית ותכיפה יותר כך גם במסגרת הפעלות הסוכנים שהוכפלה פי שתיים . מבדיקה של מעריב עלה כי  עד היום כבר הופעלו שמונה סוכנים ובשנה שעברה 2023  כולה הועסקו ארבעה סוכנים, ומדובר בפעילות משמעותית. 

עודה קוטייר (צילום: אבשלום ששוני)
עודה קוטייר (צילום: אבשלום ששוני)

גורם בכיר בשב"ס מדגיש. "הכל מקבל פאזה אחת וכראיה לכך היום מגיעים לוחמי כליאה בביטחון רב ומספרים על מקרים שניסו לשחד אותם ולהחדיר באמצעותם טובין לתוך כותלי בית הסוהר לאותם גורמי פשיעה, זאת לעומת מקרים בודדים שאירעו בעבר וגם אז הם טופלו בענישה מקלה לאסיר ובזה נגמר הסיפור. היום זה משהו אחר, מחמירים עם האסיר כדי שיבין שהפנייה שלו אל הסוהר תוך זילות בשב"ס לא משתלמת, אותם לוחמים הופכים להיות סוכנים בשירות ולהביא להפללתם של מחוללי הפשיעה. 

פתאום רואים שלוחמי כליאה וסוהרים מסתכלים לעבריינים הבכירים היישר בלבן של העין ללא חשש , וזה מוביל למודיעין איכותי וחיכוך מקצועי שמקרקע את פעילות הפשיעה בתוך הכלא". בשב"ס פועלים לחסום כל אפשרות של הכנסת כרטיסי סים ומכשירים סלולאריים לתוך כותלי הכלא וזאת במטרה למנוע מהם פעילות מתוך כותלי הסוהר לשליטה בארגון שלהם מחוץ לכלא. 

ההנחה בשב"ס שמול עבריינים שבהחלט ניתן לסייע בשיקומם ולסמוך שהם ידעו לכלכל את צעדיהם אחרי שחרורם מהכלא ראשי ארגוני הפשיעה ומחוללי הפשיעה הדומיננטיים אינם ברי שיקום . "הם לא רוצים להשתקם והם מכינים את עצמם לקראת השחרור לחזור לפעילות הפלילית שלהם וזאת מאחר ומדובר בכח , כבוד וכסף . ברגע שהם יוצאים חזקים הארגונים שלהם בחוץ הופכים להיות משמעותיים יותר ולדרג עצמם בפעילות הפלילית החמורה" אומר אותו גורם. 

רע"ן איסוף פלילי בשב"ס. "בעידן של היום על פי מדיניות הנציב המודיעין הפלילי יוזם פעילות מתוך ומחוץ לכותלי הכלא במטרה לדאוג לביטחון האזרחים ולהחליש את כוחם של ארגוני הפשיעה".