סנגוריו של מפקד כוח 100 ושל לוחמים נוספים שמעורבים בפרשת "שדה תימן" מטעם הסנגוריה הצבאית, דורשים לפתוח בחקירה פלילית בעקבות הדלפת חומרי חקירה סודיים לערוץ 12. הסנגוריה טוענת לניגוד עניינים במערכת וקוראת להתערבות היועמ”שית. החשודים כזכור צפויים לשימוע לפני הגשת כתבי אישום.

אל”מ במיל’ עו”ד אבי עמירם וסרן עו”ד ליאור פורת, סנגוריהם של מפקד הצוות בכוח 100 ושל לוחמים נוספים המעורבים בפרשת “שדה תימן”, הגישו אתמול (רביעי) עתירה דחופה לבית המשפט העליון בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד אנשי מצ”ח, בטענה להדלפת חומרי חקירה חסויים לתקשורת. העתירה מגיעה על רקע שידור כתבה בערוץ 12, שבבסיסה עמדו חומרים מודיעיניים שהודלפו לכאורה ממצ”ח, כולל סרטוני אבטחה ותוצאות פוליגרף, אשר "מצאו דרכם" לערוץ 12 ושודרו במהדורת החדשות המרכזית ב-6 באוגוסט 2024.

הפריצה לבסיס שדה תימן (צילום: פלאש 90)
הפריצה לבסיס שדה תימן (צילום: פלאש 90)

כזכור, עם פרוץ הפרשה, נעצרו העותר וחבריו לצוות, מעצר שהסעיר את המדינה. ביום 6 באוגוסט 2024, תוך כדי דיון בהארכת מעצר הלוחמים והמפק״צ (קצין בדרגת רב סרן שהחל את דרכו בצה"ל כלוחם בחטיבת הצנחנים), נודע לסנגורים כי שודרה כתבה בערוץ 12 בבסיסה עמדו חומרי חקירה מוכמנים שהודלפו והיו חסויים גם מפני הסנגורים.

החומרים שהודלפו כללו סרטון ממצלמות האבטחה של המתקן הצבאי שדה תימן, שם היו כלואים מחבלי נוח׳בה, חומר מודיעיני אודות מחבל בעל פרופיל מסוכנות גבוהה על פי הערכת גורמי מודיעין ותוצאות פוליגרף של שניים מהלוחמים (בדיקה שאינה משמשת כראיה בהליכים פליליים).

דבר ההדלפה נמסר מיידית לשופט שדן במעצר וזה הורה על בדיקת ההדלפה, אך הוראתו לדברי הסנגורים לא קוימה. יובהר - ההדלפה התרחשה בשלב בחקירה בו ההגנה לא הייתה חשופה לחומרי החקירה, כך שההדלפה לא יכלה להיות מצידה. החומרים היו באותה עת בידי גורמי מצ"ח והגורמים מטעם הפרקליטות הצבאית בלבד. משכך, פנתה הסנגוריה הצבאית ליועצת המשפטית לממשלה ולמשנה לפרקליט המדינה, על מנת שיורו על פתיחה בחקירה פלילית של האירוע. 

היועמ"שית מסרה בתגובה כי העניין יועבר לפרקליטות הצבאית שתבחן אם יש מקום לבדוק את ההדלפה. המשנה לפרקליט המדינה הגיב כי לשיטתו, על העותר להגיש תלונה למצ״ח שתבדוק את הטענה. אולם, הסנגוריה רואה בכך שהגוף ממנו דלפו החומרים לכאורה יבדוק את ההדלפה - ניגוד עניינים מובנה. 

מהומה בדיון בג''ץ שדה תימן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מהומה בדיון בג''ץ שדה תימן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

על רקע תשובות אלה מטעם הגורמים המוסמכים, ציינו הסנגורים בפני היועמ״שית והמשנה לפרקליט המדינה כי הצעתם לא תביא לכדי מיצוי הדלפה כה חמורה ובוטה. בהמשך לכך, הוגשה כאמור אתמול עתירה לבית המשפט העליון, על מנת שיורה ליועצת המשפטית לממשלה לפתוח בחקירה פלילית של ההדלפות. 

במקביל דורשת העתירה להוציא צו ביניים שימנע מהפרקליטה הצבאית הראשית לחקור את ההדלפה. בעתירה נכתב, כי הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר-ירושלמי, והגורמים מטעמה שנחשפו לחומרי ההדלפה: "יהיו חלק ממעגל הנחקרים לכשתתנהל חקירה בסוגיית ההדלפה. פשיטא, כולם נתונים בניגוד עניינים מובהק וקיים חשד אינהרנטי לזיהום החקירה". עוד נטען בין השאר, כי מהלך בו הגוף החשוד חוקר את עצמו "ייתפס בעיני הציבור לשנינה ויהא בו משום פגיעה אנושה במראית פני הצדק ובאמון הציבור".

עוד נטען בין השאר: "מניסיון העבר, וכן מהתגובות אשר הופצו על ידי דובר צה"ל, אגב המתקפה הציבורית הקשה על החלטתה של המשיבה 4 (הפצ"רית פ.א) לפעול למעצר הלוחמים, לשם חקירה, דומה כי המשיבה 4 הייתה מעורבת בכל החלטה שהתקבלה במסגרת חקירת הפרשה, מרגע הוראתה לעשות כן, בוודאי ככל שזו הלכה והסתבכה ועוררה את זעמו של הציבור". מבחינת הסנגורים "כשם שידעה היא (הפצ"רית פ.א) והיאל"ם להצפין את דבר החקירה במהלכה הסמוי, מצופה היה שתצפין הצפן היטב את חומרי החקירה מפני הדלפה".

דיון בבג''ץ  (צילום:  חיים גולדברג, פלאש 90)
דיון בבג''ץ (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

העותרים מצביעים על האחראי להדלפה כ"נמנה עם הצוות שהיה מעורב בחקירת האירוע". הם תוהים: "מה הניע את המדליף?" בתשובה הם מפרטים מספר מניעים אפשריים: פגיעה בלוחמים, או במטרה להנדס את תודעת המוני המוחים כי מחאתם לשווא והחקירה מוצדקת, או כדי להקל על המבוכה אליה נקלעה הפרקליטות וחוקרי מצ"ח בעצם ביצוע החקירה ובעצם אופייה, או שיתכן שמדובר בכלל ברצון לסכל את עצם המחאה. הם קובעים: "ממסקנה חמורה אחת קשה להתעלם, קיים, כפי הנראה, קשר גורדי בין מימדי המחאה ואופייה להדלפה עצמה".

לדבריהם, "שאלה זו תיוותר בגדר אניגמה וההדלפה תיחרט בזיכרוננו לדיראון עולם" אם לא תיפתח חקירה בכלים פליליים. הם סבורים כי "כל מניע ייחשב לפשע חמור, בפרט כאשר מדובר בהדלפה שבוצעה מתוככי קודש קודשי החקירה ועל ידי גורם הנמנה עם שומרי הסף".

במקביל, נמסר כי בימים הקרובים צפויה התביעה הצבאית לזמן לשימוע את חמישה החשודים לפני הגשת כתבי אישום בפרשה, כולל מפקד הצוות. השימוע ייערך בסוף החודש, ובמהלכו ינסו הסנגורים להדוף את טענות התביעה במטרה למנוע את הגשת כתבי האישום.

כזכור, בסוף חודש יולי נעצרו חיילי מילואים במתקן כליאה שדה תימן לאחר שלפי החשד התעללו במחבל נוח'בה שהיה עצור במתקן. על פי החשד החיילים הכו את המחבל, התעללו בו והכניסו חפץ לרקטום שלו. בעקבות מעצר החיילים פרצו המוני מוחים בליווי חברי כנסת לבסיס שדה תימן בניסיון למנוע את המעצר.