הפרשיות הביטחוניות שפורסמו לאחרונה, ובמרכזן ישראליים שניהלו מגע עם האיראנים ועוד בשעת מלחמה, חושפות חשד לתופעה חמורה שאמורה להדליק נורה אדומה בקרב גורמי הממשל, אנשי הביטחון וכמובן מערכת האכיפה ובית המשפט שחייב מצידו להחמיר בענישה ולהטיל עונשים כבדים, לרבות עונש מאסר מוות על הנאשמים, בעיקר כדי ליצור גורם הרתעה משמעותי ולחסל את הפצצה המתקתקת הבאה של מדינת ישראל.

אם חששנו מהתפרצותו של מבצע שומר חומות 2 עם ערביי ישראל, מסתבר כי מתחת לרדאר, צמחה בעיה מטרידה פי כמה, מאיימת ומסוכנת שיש בה כדי לערער את ביטחונה של מדינת ישראל, ביטחונם של אזרחיי המדינה ולסכן אישי ציבור ומתקנים ביטחוניים. 

מרדכי ממן בן ה-72 שנעצר על ריגול לטובת איראן (צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90)
מרדכי ממן בן ה-72 שנעצר על ריגול לטובת איראן (צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90)

גורמים בכירים ביחידה הארצית לחקירות פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל) בלהב 433 במשטרה ערים לתרחיש המסוכן, ומדגישים כי בימים אלו מתנהלות חקירות נוספות וכן נבדק מידע לא מבוטל לגבי חשדות לפרשיות ריגול המתחוללות בתוך תחומי מדינת ישראל ובהם מעורבים ישראלים, שבהינף יד החליטו לפעול לטובת מדינת אויב בשעת מלחמה תוך הבנה ברורה שהם בסכנה למעצר וענישה מחמירה. 

אגב, במרבית הפרשיות שנחשפו עד כה העלתה החקירה כי המניע של המעורבים היה בצע כסף, ובמצב כלכלי שילך ויחמיר לפני האנליסטים הסכנה הזאת עלולה להיות החמורה ביותר שתדע מדינת ישראל. רפ"ק מאור גורן, ראש מחלק ביטחוני ביאחב"ל בלהב 433 במשטרה, שיתף בפרטים נוספים במהלך שיחה עם ״מעריב״.

לאור גל הפרשיות הביטחוניות והמעורבות של האיראנים, כאשר המניע המרכזי הוא כסף, ונוכח המצב הכלכלי שעוד אמור להיות גרוע יותר – האם אתם מזהים חשש לתופעה שאמורה להתעבות בהמשך?
"אנחנו לא מזהים אלא רואים את זה כעובדה ולא יודעים לשים את האצבע למה בדיוק עכשיו זה קורה. האם בגלל תקופת המלחמה? האם זה בגלל שכלול הכלים המודיעיניים של השב"כ לניטור אותם מרגלים? כתוצאה אין ספק שאנחנו נחשפים לשורה של תאי ריגול כאלה ואחרים עם הרבה מאד תיקים שכבר הגשנו ועוד כאלה שיהיו בעתיד".

אתם כבר היום עובדים על עוד פרשיות?
"כל הזמן אנחנו בעבודה, תמיד תמיד על עוד דברים. חלק יתפתח לחקירה חלק לא. אצלנו בכל הפרשיות מדובר באזרחים ישראלים".

האם זה לא מצביע על כך שבעתיד ברגע שהמצב הכלכלי יהיה קשה יותר, התופעה הזאת תלך ותתעצם?
"זה נכון לגבי כל עבירה. גם מקרי הגניבות יעלו. גם מעשי השוד וגם פרשות הונאה. ברגע שמדברים על מצב כלכלי קשה, אנשים יחפשו דרך קלה וכסף קל יותר ואנחנו רק מקווים שהחשיפה שלנו, הסיכולים שביצענו, המעצרים והחקירות שאנחנו עדיין מנהלים ובתקווה שגם הענישה תהיה מחמירה דיה, כדי להרתיע את אותם אלו שמחפשים כסף קל והם יחפשו אלטרנטיביות אחרות ולא יתעסקו בריגול".

מבחינתכם, אתם עושים את המוטל עליכם כדי להוביל להטלת עונש מיתה אפילו?
"אנחנו חוקרים ומתעקשים לחקור ולהזין בסעיפים החמורים ביותר שיש בחוק העונשין כשהסעיף החמור ביותר הינו מסירת מידע לאויב בשעת מלחמה והעונש בגינו הינו מיתה או מאסר עולם. לא בכל הפרשיות מוגשים כתבי בסעיפים האלו, זה תלוי בפרקליטות ובאמירה שלה לגבי החומר הראייתי שנתפס ובמקרים שכן יוגשו, אז עוד פעם זה כבר בידי בית המשפט שישפוט ויכריע.

אנחנו מבחינתו את החלק שלנו שמוטל עלינו ממלאים, מעבר לזה – לא בידיים שלנו, אלא של הפרקליטות ובתי המשפט ואני מקווה מאד שזה יקבל שם את תשומת הלב המרבית. אני רוצה להזכיר את תופעת הסכינאות והטרור היחידני מלפני כעשר שנים , ברגע שיש תופעה ממשית ומדברים עליה ומגישים כתבי אישום אז גם בית המשפט מתגייס , מתייחס לזה וגוזר ענישה יותר מחמירה כשבנימוקים ובגזר הדין הוא מציין שמדובר בתופעה עולה וחמורה שיש לחסל אותה".

למה אתה מתכוון?
"ענישה רגילה לבן אדם שנתפס עם סכין יכולה להוביל למספר חודשי מאסר אלא שבאותה תקופה כיוון שמדובר היה בתופעה ובטרור בית המשפט הטיל עונש מאסר של שנים ואנחנו מקווים מאד שיעשו את זה גם כאן".

אתם מזהים איזה חוט מקשר בין האירועים האחרונים אולי מנגנון מיוחד שמנטר את האנשים הללו?
"קודם כל אנחנו יכולים לראות וזה משהו שהוא ידוע אצל גופי החקירה. המודיעין האיראני עובד בשני ציר. הציר האחד מתייחס לאסטרטגיה שבו הוא מאתר ומנטר מטרות, לתקיפה כמו צילום מתקנים, תיעוד של אישים ומתקנים וכיוצא בזה. ויש את הציר השני שהוא ציר התקיפה התודעתי שדרכו עושים את התליית כרוזים, כתובות הגרפיטי וזאת כדי לפלג את העם ונכנסים תחת מתנגדי שלטון ושולחים הודעות בשמם וכאלה. אלו שני הצירים דרכם הם עובדים ואנחנו רואים בכל התיקים שיש משימות או כאלה או כאלה ויש גם וגם, אלו הצירים".

רפ"ק מאור מדבר על אופן יצירת הקשר עם אותם ישראלים, חלקם באמצעות אנשי קשר, וחלקם באמצעות הרשתות החברתיות. "יש מקרים שמתגייסים באמצעות הרשתות החברתיות כמו טלגרם, אינסטגרם לפעמים במסווה של עבודה קלה ויש מקרים של גורם משותף".

האם מזהים אחרי מעצר איזו שהיא התנצלות או הבעת חרטה?
"כולם מביעים איזו שהיא חרטה והתנצלות לפחות בחקירות אצלנו, אבל כמה זה כן ואמיתי אני לא יכול להגיד".

גורמים במשטרה מציינים כי "כדי לגדוע את הניסיונות של מדינות אויב ליצור תשתית טרור בקרב ישראלים, יש מקום לפעול מעבר לענישה ולהליך הפלילי גם בהליך מנהלי בכל הקשור לשלילת אזרחות ואפילו גירוש מהמדינה. זה בהחלט יכול להרתיע וליצור עד תודעתי מרתיע ביותר".