פרסום ראשון: בית משפט השלום בירושלים קבע במסגרת הסכם פשרה כי המשטרה תפצה ב 10,000 ש"ח קטין אשר נעצר בהפגנות המחאה על מותו של אהוביה סנדק ללא סיבה, עבר חיפוש חודרני, נאזק לזמן ממושך ונמנעה ממנו הזכות להיוועץ בהוריו לפני החקירה.

לפני כשנתיים נעצר קטין בהפגנות לציון שנתיים למותו של אהוביה סנדק בידי המשטרה. הקטין עבר חיפוש חודרני, נאזק לזמן ממושך ונמנעה ממנו הזכות להיוועץ בהוריו לפני החקירה. לאחר האירוע הגיש הקטין תביעה כנגד המשטרה באמצעות עו"ד אלעדי ויזל מארגון חוננו. בית משפט השלום בירושלים קבע במסגרת הסכם פשרה כי המשטרה תפצה את הקטין ב-10,000 ש"ח.

בכתב התביעה שהגיש תיאר עו"ד ויזל את מעצרו של הקטין ללא כל סיבה: "בתאריך 29.12.22 הגיע הקטין יחד עם חברו להפגנה שנערכה בגשר המיתרים לציון שנתיים למותו של הנער אוהביה סנדק. מספר מפגינים ירדו לכביש במהלך ההפגנה. שוטרים אשר היו במקום דחפו את המפגינים חזרה למדרכה, אל סמוך למקום בו עמד הקטין. השוטרים לא הסתפקו בהחזרת המפגינים למדרכה אלא אף המשיכו לדחופם, ואת כל המפגינים הנקראים בדרכם, ביניהם אף הקטין, אל עבר צידה השני של המדרכה".

"במהלך הדחיפות מעד הקטין לאחוריו, ונפל על גבו. כשבריר שניה לאחר נפילתו, מעדה באותו מקום גם שוטרת ונפלה על הקטין. עוד בטרם הבין הקטין ההמום את אשר התרחש, הזדקפה השוטרת וצעקה לחבריה השוטרים כי הקטין הוא אשר הפיל אותה. בין רגע, קפצו שוטרים מספר על הקטין, עיקמו את ידו והובילו אותו לניידת תוך שהם מודיעים לו כי הוא עצור על תקיפת שוטרת". 

הפגנה בירושלים על מותו של אהוביה סנדק (צילום: דוברות המשטרה)
הפגנה בירושלים על מותו של אהוביה סנדק (צילום: דוברות המשטרה)

ויזל הוסיף ופירט בכתב התביעה את מסכת התעללות אותה עבר הקטין מידי השוטרים: "בפתח הניידת ערכו השוטרים חיפוש על גופו של הקטין, אזקו את ידיו מאחורי גבו בעזרת אזיקון פלסטיק והעלו אותו לרכב משטרה גדול. לאחר ששהה ברכב המשטרה הגדול חצי שעה לערך, הועבר הקטין לניידת אחרת אשר לקחה אותו לתחנת לב הבירה. בתחנה ערכו השוטרים חיפוש נוסף על גופו של הקטין, חיפוש שני במספר, והוא הוכנס לתא. לאחר ההמתנה בתא, נלקח הקטין לחקירה, לא לפני שאזקו אותו השוטרים באזקי ידיים ואזקי רגלים. מרגע זה ולכל אורך המעצר, בכל פעם שהוצא הקטין מהתא, ואף לו ליציאה קצרה, אזקו אותו השוטרים באיזוק משולב. כך נאלץ התובע לבלות שעות רבות כשהוא כבול באיזוק ידיים ורגליים".

"לאחר חקירתו נלקח לבית מעצר מגרש הרוסים שם הוכנס לחדר צדדי לטובת עריכת חיפוש נוסף. לתדהמת הקטין, דרש ממנו הסוהר מבצע החיפוש כי יתפשט הוא מכל בגדיו ויעמוד מולו ערום למעט תחתונים. כשסיים הסוהר לבחון את גוף הערום של הקטין הורה לו ללבוש חזרה את בגדיו, תוך שהוא לוקח מהם את נעליו ואת מעילו ומודיע לקטין כי לא יוכל להיכנס איתם לבית המעצר וכי יינתנו לו כפכפים במקומם. כתוצאה מלקיחת נעליו ומעילו נאלץ הקטין להעביר לילה של קור חורפי ירושלמי כשהוא סובל מהקור העז ללא שיש לו מעיל ונעלים שיגוננו כדבעי על גופו", כתב עו"ד ויזל. 

עו"ד ויזל מסר: "מדובר במעצר שווא, מקומם ופוגעני אשר במסגרתו פגעו שוטרי משטרת ישראל בברוטאליות בקטין תוך שהם שוללים ממנו את זכיותיו האלמנטריות הקבועות בחוק. קטין אשר כל חטאו היה שהעז להפגין כנגד המשטרה בעניין פרשיית מותו של אהוביה סנדק, ובעקבות כך מצא את עצמו עצור בצורה פוגענית ומשפילה משל היה אחרון העבריינים. חופש המחאה וזכויות היסוד במדינת חוק אינם בטלים גם כאשר מדובר במחאה כנגד פעילות המשטרה וטוב תעשה המשטרה אם תימנע מפגיעה במחאות אלו".