בשנתיים האחרונות אנחנו ערים יותר ויותר לתופעה, לפיה עבריינים בכירים וארגוני פשיעה עושים לא אחת שימוש ברכבים ממוגני ירי, מרביתם ללא אישור ובניגוד לחוק, זאת במסגרת המוגנות שלהם מפני יריביהם בעולם הפשע ומאחר והם חשים את סיכון החיים הממשי. חלק מהם עושים ברכב הממוגן ירי לביצוע משימות חיסול, והוא מוגדר כרכב מבצעי בלבד, המאפשר הימלטות מזירות חיסול ללא פגיעה. מיד לאחר מכן מסתירים אותו בתוך מבנה כדי להעלים אותו מעיני הציבור, המשטרה והיריבים.
הבוקר (שלישי) נחשף כי בתום חקירה שניהל מחוז צפון במשטרה, הוגש לפני כשבוע בבית המשפט כתב אישום חמור כנגד נהג שנתפס נוהג ברכב ממוגן ירי, ושבו הסיע את ראש ארגון הפשיעה לטיף אבו לטיף, באירוע שבו המשטרה תפסה את הרכב והעבירה אותו לטיפולה כחלק מהמאבק כנגד ארגוני פשיעה ועבריינים מהצפון.
אגב, מאז תחילת השנה נתפסו על ידי שוטרי מחוז צפון 10 רכבים ממוגני ירי, שהוחזקו בידי עבריינים בכירים וראשי ארגוני פשיעה, בהם סמיר בכרי, עלא אבו לטיף ואחרים, שעשו בהם שימוש במסגרת המלחמות והיריבות העקובה ביניהם ומתוך מטרה להתגונן בעת הנסיעה בכבישים.
זה המקום לציין כי כבר לפני למעלה מעשור נתפס ראש ארגון הפשיעה עמיר מולנר עם ג'יפ רוביקון ממוגן ירי, והוא כנראה זה שהכניס את הנוהל לשימוש העבריינים הבכירים, שכן עלותו נאמדת בחצי מיליון ש"ח והתקנת התוספות במכון מורשה מוערכת במאות אלפי ש"ח, לעומת אלו המותקנים במשחטות בשטחים בסכומים הנאמדים בעשרות אלפי ש"ח.
בהמשך נתפס גם בכיר בארגונו של שלום דומרני, כשהוא נוסע ברכב ממוגן ירי, והתופעה חלחלה והתפשטה בין ארגוני הפשיעה מחד כדי להתגונן ומאידך כדי לשדר עוצמה.
במחוז תל אביב תפסו בינואר השנה, יחד עם היחידה הארצית לחקירות פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל) ביפו, ג'יפ ממוגן ירי שנמצא ברשות עבריינים בכירים, ובמרץ 2024 פירקה המשטרה את הג'יפ הממוכן ירי של ראש ארגון הפשיעה מהגדולים בישראל, אלי מוסלי.
בתוך כך, שוטרי המחוז הצפוני שפועלים כאמור למיגור הפשיעה ומנסים להצר ולפגוע בארגוני הפשיעה הפועלים בגזרתם, בעיקר במגזר הערבי, הצליחו לתפוס כאמור בתוך השנה הנוכחית 10 רכבים ממוגני ירי, ומעבר לעובדה שהמשטרה פועלת לחילוטם, נפתחו הליכים פליליים כנגד בעלי הרכב והנהגים בהם, עד לכתב אישום חמור שהוגש בשבוע שעבר.
במשטרה מציינים כי כחלק מסכסוכי העבריינים ברחוב הערבי, חלה בשנה האחרונה עלייה בשימוש בכלי רכב שמוסבים לרכבים ממוגני ירי. במסגרת השינוי שנעשה ברכב, מוסיפים העבריינים חלקים שונים המוסיפים למשקל הרכב מאות קילוגרמים, ובכך פוגעים ביכולות ההיגוי והבלימה של הרכב ומסכנים את משתמשי הדרך.
כתב האישום הנוכחי הוא תולדה של אירוע מחודש פברואר האחרון, עת עצרו שוטרי המחוז הצפוני לבדיקה רכב בעיר נוף הגליל. עם עצירת הרכב הבחינו השוטרים כי על הרכב הותקנו מיגונים רבים. בתוך הרכב איתרו השוטרים מספר חשודים, ובתוכם לטיף אבו לטיף, ראש ארגון הפשע מהצפון, ולידו חייל מילואים בסיירת מובחרת חמוש בנשקו הצבאי.
לפני כשבוע, בתום הליך תעבורתי שהתנהל כנגד נהג הרכב, הוגש כנגדו כתב אישום בעבירות של נהיגה ברכב שעלול לסכן משתמשי דרך, נהיגה ברכב לא תקין ונהיגה ברכב שמבנהו, ציודו ואביזיו שלא לפי תקנות התעבורה בבית משפט השלום לתעבורה בנצרת. נציין כי רכב ממוגן ירי עלול להפוך למלכודת מוות במקרים שלא עבר את מבחני הכשירות והבטיחות ועלה לכביש בניגוד לחוק. עוד ברור כי תפיסת רכבים שכאלו מהווה סיכול לאירועי פשיעה חמורים וכן פגיעה בכיס של אותם עבריינים וארגוני פשיעה.
חשוב להדגיש כי ביצוע השיפורים והמיגונים ברכב ממוגן ירי מסתכמת בתוספת של מאות אלפי שקלים לעלות שוויו של הרכב, ושיפורים אלו לא מתבצעים במוסכי יצרן מורשים אלא במסגרת עבודה פיראטית.
פקד גדי פיינגרוט, ראש מדור תאונות דרכים במרחב העמקים שבמחוז הצפוני במשטרה, מפרט בפני מעריב את הסכנות החמורות במקרים של שימוש ברכב ממוגן ירי ללא אישור: "לכל מרכב הרכב מוסיפים פלטות פלדה שברוב המקרים אינן מולחמות אלא מודבקות או מוברגות או מוצמדות בדרך אחרת, והכל כדי שניתן יהיה לפרק אותן לפני מבחן רישוי (טסט). הפלטות כמובן אמורות להיות חסינות ומונעות מעבר כדורי ירי. ברוב המקרים הם בוחרים בג'יפ הרוביקון, אחת מהסיבה שהוא גדול, חזק וכן בשל העובדה שהם מבצעים את העבודות בשטחים במפעלים מחתרתיים לרוב, וכך יש שטאנץ בעצם ולא צריך בכל פעם לייצר פלטות לפי גודל ומידה חדשים.
מבחינת חוקיות מדובר באירוע בלתי חוקי כי בארץ אסור לנוע עם רכבים ממוגנים אלא באישור של משרד התחבורה, ומי שמקבל את האישורים זה מוסדות ממלכתיים כמו משרד הביטחון, ראש הממשלה ומשרדים נוספים, ומספר רכבים מצומצם שניתן לשכור אותם לאירועים מיוחדים כמו סיקור בשטחים.
אותם רכבים ממוגנים מגיעים מחו"ל מהיצרן עם המיגון החוקי, או לחילופין מורכבות במוסכים מורשים. ניתן וניכר לעין לזהות רכבים ממוגנים בלתי חוקיים.
רכב שעובר התקנת מיגון זה רכב שהוא כבד בדרך כלל ב-25 אחוזים ממשקל הרכב המותר. מערכות הבטיחות כגון בלמים, היגוי, צמיגים בנויים על רכב שאמור לשאת שני טון ולא יותר, וכשעולים לכביש עם רכב ששוקל במאות ק"ג יותר מהמותר זה מהווה סכנת בטיחות ועבירה מאד חמורה. הרכב יכול להתהפך, לאבד שליטה, מתקשה בבלימת חירום.
אלמנט נוסף מתייחס לנהג שנוהג ברכב שכזה וכל הפלטות שמותקנות פוגעות בשימוש ברכב, לרבות בצורת הנהיגה, חגורות הבטיחות. התקנת הפלטות על השמשות מצמצמת בצורה משמעותית את שדה הראייה והנראות. מדובר בעבירה פלילית ותעבורתית חמורה ומסוכנת, אירוע משמעותי שעל פי ההנחיה מורד מהכביש ונגד הנהג נפתח הליך פלילי לרבות חילוט הרכב.
עובדה נוספת מתייחסת למקרה של מעורבות הרכב הממוגן בתאונת דרכים. לכל רכב יש חלקים סופגי אנרגיה, הפח מתכופף ומפחית את עוצמת הפגיעה לנוסעים ברכב ולהולכי הרגל במקרים שבהם מעורבים בתאונות. הפריבלגיה הזאת לא קיימת במקרים של רכב ממוגן המעורב בתאונת דרכים, שכן אז ספיגת האנרגיה ברכב לא קיימת ועוצמת הפגיעה הן ליושבי הרכב והן להולכי הרגל גדולה הרבה יותר. יתירה מכך, במקרים שכאלה הדלתות ננעלות ולא ניתן לחלץ את הנפגעים בתוך הרכב והוא הופך למלכודת מוות".