אלראי קפאח, תושב נוקדים כבן 35, נפצע היום (ראשון) באורח קשה בפיגוע ירי מרכב חולף סמוך לצומת תקוע. צוות מד"א העניק לו טיפול רפואי ופינה אותו לבית החולים שערי צדק כשהוא בהכרה ומצבו יציב. בנוסף טופלו במקום שתי פצועות נוספות בנות 14 ו-9 שנפגעו קל מרסיסים.

18 שנה לאחר שאיבד את חמיו וחמותו בפיגוע - אלראי נפצע קשה מירי בגוש עציון
בהכוונה מודיעינית: נעצר המחבל שביצע את פיגוע הירי בגוש עציון

הכתב והפרשן הצבאי של "מעריב" טל לב רם שוחח עם אריה אלדד ורוני בראון ב-103FM והתייחס לפיגוע ולתפיסת המחבל בבית לחם: "הפיגוע הזה מצביע על שתי מגמות. אחת רעה מאוד ושלילית וזה כמות פיגועי הירי. אם מדברים על מה ששונה באירוע הזה מאירועים קודמים מאז האינתיפאדה השנייה שראינו גלי טרור, אז פה זה כבר משהו רצוף, קבוע, המגמה ברורה. חצי השנה האחרונה כבר פרועה ממש. שילוב של נשק, זמינות, מוטיבציה. במקרה הזה מדובר בפעיל חמאס מוכר שביצע את הפיגוע".

"המגמה השנייה - לצערנו היא לא מסכלת את כל הפיגועים אבל היא מאפשרת לסגור מעגלים מהר. הקטע הכי בעייתי אחרי פיגוע הוא בכלל להבין מי ביצע אותו, אם הוא ברח. היום יש הרבה מאוד אמצעים. אתה רואה כמעט בכל מקום מצלמות. היכולת לעשות זיהוי פנים ולאפיין מהר מאוד את המחבל ולמצוא את הזהות שלו, במקרה הזה, גם האיסוף של מודיעין חזותי, גם בשב"כ בסופו של דבר הצביעו על כך שהוא ברח לבית לחם. בשלב מאוד מוקדם ידעו את זה. בסוף הבינו שהוא נמצא במסגד ליד המוקטעה והקפיצו כוח זמין, נכנסו לפעולה שם. עשו מה שמכונה בתרגולת הצבאית 'סיר לחץ', בסופו של דבר המחבל מסגיר את עצמו לכוחות ופה נסגר מעגל", הוסיף. 

זירת הפיגוע סמוך לתקוע (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
זירת הפיגוע סמוך לתקוע (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)

"הסיפור של הצפון הוא לא קטן"

בהמשך, התייחס לב רם למתיחות בגבול הצפון ואמר כי "ככל שמתקדמים ומתרחקים ממלחמת לבנון השנייה, ובייחוד בשנה האחרונה שיש יותר ויותר אירועי גדר זה אומר שקורה משהו. האירוע שקרה על הגדר עם המצלמה זה אירוע שקשה היה לי לראות אותו. אין מילה אחרת, חוץ מתקלה חמורה מאוד מאוד". 

"צה"ל הלך ובנה חומת בטון. כנראה החומה יכולה גם לייצר לך תורפות בהגנה כי אתה לא רואה, אין לך קו ירי - שטח מת. תפקיד הצבא הוא כל הזמן לחשוב קדימה ולראות איך הוא פותר בסוף את ההתמודדות הטקטית על השטח כדי לא להגיע למצב כזה. האירוע הזה, מעבר לנזק שנוצר, מעבר לגניבת המצלמות, הוא גם אירוע תודעתי שבו החיזבאללה עושה שימוש. אין למצלמות הללו ערך רב מאוד, אבל זה מאוד מטריד שבתקופה כל כך מתוחה מגיעים ככה לגדר ועושים מה שעושים והתגובה היא לא תגובה וההרתעה היא לא הרתעה", הוסיף.

פרוקציה על הגדר בגבול לבנון (צילום :רשתות ערביות)

לדבריו, "בהר דב זו לא בדיוק חדירה, אלה משחקי גבול. כל אחד מנסה לכופף ידיים. זו התגרות מבחינתם והם רואים את מה שאנחנו עושים בכפר רג'ר כפרובוקציה מהצד שלנו. זה לא משנה את העובדה שאנחנו רואים בחודש האחרון במיוחד הרבה מאוד אירועי גדר. אתה רואה את התהליך, אם ב-2019 או ב-2018 דיווחו על העמדות הראשונות, ואז עוד דיברו איתנו על זה שלא רואים אנשי חיזבאללה חמושים, אז היום כבר זה קורה. אתה רואה אנשי חיזבאללה חמושים. מספר העמדות הללו, כשהשנים עברו הוא פחות או יותר פי 4 ממה שהיה באותן שנים שבהן הופיעו הראשונות. בשנה האחרונה זה הוכפל". 

"עכשיו תאסוף את כל הדבר הזה יחד עם מה שחיזבאללה מכין בסיפור ההגנה האווירית שהוא הכפיל את הכמויות ואת כל מה שקשור לזמינות שלהם אל מול חיל האוויר כדי לשבש את יכולת איסוף המודיעין וכדומה. כלומר, יש פה תהליך מדורג. אני מניח שגם כמו שישראל לא רוצה מלחמה, כנראה שגם חיזבאללה. אבל כשהאירועים קורים כך והקצב הולך ונהיה גבוה יותר, האפשרות שכל צד מבין אחרת את הצד השני, האפשרות שבסוף יהיה אירוע רציני על הגדר, והנה תיארתי לכם תמונה שמתחילה קצת להזכיר את ערב 2006... אבל זה לא שמחר יש מלחמה בצפון, אבל זה אומר שגם בסדרי העדיפויות צריך להבין שהסיפור של הצפון הוא לא קטן, שהסיפור של חיזבאללה שמסתכל על מה שקורה אצלנו - הוא לא קטן", סיכם.