תא"ל (מיל') אמיר אביבי שוחח היום (רביעי) עם יואב מינץ בתוכניתו קפאין ברדיו צפון 104.5FM ופרש את משנתו בנושא המתיחות עם חיזבאללה.

לקראת הדיון הדרמטי בסוגיית עילת הסבירות: מאילו טעמים יכול בג"ץ לפסול חוק יסוד?
"אמסלם הסיר אחריות": מנהלת רשות החברות בפנייה דרמטית לנתניהו

"אני חושב שהתמונה הכוללת ביהודה ושומרון לא השתנתה, אין פה תפנית", אמר אביבי בפתח הראיון. "יש הסתה קבועה ומתמשכת גם במערכת החינוך וגם בחברה הפלשתינית. השטח כל הזמן תוסס וראינו ירידה בהיקף הפיגועים. המבצע של צה"ל בג'נין בהחלט עשה שינוי. רואים את מרחב השומרון טיפה יותר רגועים אבל לא לעולם חוסן. זה דורש פעילות מתמשכת".

"בהחלט רואים שיש תזוזה באופן כללי לכיוון הצפון", המשיך. "איראן לאורך שנים ריכזה את המאמץ נגדנו בעזה, פעם אחר פעם מבצעים, אלפי רקטות שנורות, הדפוס פעולה הזה לא יעיל מבחינתם. הבכירים ותושבי עזה שילמו את המחיר. היכולת שלנו להגן עם כיפת ברזל".

כאשר נשאל האם קיים צפי להסלמה בפיגועים ביהודה ושומרון או בצפון השיב: "היה פה איזשהו מעבר. אחרי שנים, עזה והאיראנים החליטו בשלב מסוים לעשות כל מאמץ לסייע בפיגועים ביהודה ושומרון. ראינו גל ענק בשנה האחרונה של פיגועים במרחב הזה וכעת אנחנו רואים שזה מתחיל להתרכז בגזרה הצפונית בגבול לבנון. בסופו של דבר, זה לא במטרה לגרור אותנו למלחמה כוללת, הם לא מעוניינים. הם כן מעוניינים לשפוך את דמנו. הם רוצים שתהיה כל הזמן פעילות שמקעקעת את הריבונות שלנו שפוגעת בשגרה ביום יום".

"איפה שהם מזהים פירצה, הם פועלים בכיוון הזה. הם אפשרו לחמאס לבנות יכולות רקטיות בלבנון ובסוריה. ראינו ירי של חמאס במטרה גם לירות עלינו מצד אחד ומצד שני לא לגרור את האזור הצפוני למלחמה. בהתאם להערכת מצב שלהם הם כל הזמן מעתיקים את הפעילות ממרחב למרחב ועושים מאמצים מתמשכים לפיגועים בלי לדרדר את המרחב למלחמה בשלב הזה", הסביר.

עוד אמר אביבי: "החשש שלנו ומערכת הביטחון אומרת את זה, שבשלב מסוים חיזבאללה, יעשה חישוב ויקיים איזושהי פעולה שתגרור עימות ליום או יומיים וזה יכול להידרדר למלחמה כוללת. ראינו איך חטיפה של חיילים שמבחינת חיזבאללה לא אמורה להביא למלחמה, הביאה למלחמת לבנון השנייה. לכן יש את החשש הזה אבל הבנה הכוללת היא שזו לא המטרה. חיזבאללה מוכן ליום לחימה אבל לא מחפש כרגע מלחמה. האיראנים שומרים את הכוחות האלה ליום פקודה, שבו ישראל תתקוף באיראן או לחלופין הם יעשו התקפה מתואמת על ישראל בהפתעה. הם לא רוצים לשחוק את היכולות האלה שהם בנו כל כך הרבה זמן, באופן לא מתוכנן ולא שיטתי".

פעילי חיזבאללה צועדים בסמוך לגבול עם ישראל (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

"צה"ל נמצא בכשירות מלאה למלחמה", אמר לסיכום. "אין לחיזבאללה מה לבנות על זה. גם היכולות שנבנו בצה"ל כולל בצבא היבשה בעשור האחרון הם כאלה שאם צה"ל ימצא את עצמו מתמרן לתוך שטח לבנון, לא יהיה מה שיעצור אותו. זה יהיה אולי קשה, יהיו נפגעים אבל צה"ל יפרק את התשתיות של חיזבאללה והם יודעים את זה ולכן הם חוששים. זה שונה מעזה. הם יודעים שצה"ל לא מעוניין לתמרן בתוך עזה. זה לא משהו שאנחנו רוצים לעשות וזה נותן להם אומץ לאתגר אותנו כל פעם מחדש. חיזבאללה יודעים בוודאות שהם יירו, תהיה מלחמה, צה"ל יתמרן פנימה ופשוט יכבוש את השטח ויטהר אותו. לכם הם חוששים מהעניין הזה".