חטיבות צה״ל החלו לחדור לרצועת עזה ולהתקדם בשטח בהתאם לתוכניות שניתנו לכוחות. רמת החיכוך בשטח עם האויב לא הייתה גבוהה במהלך פשיטות צה״ל המקדימות - וגם אתמול נמשכה אותה מגמה. הדבר התאפשר בעקבות שורה של פעולות הכנה: הפשיטות המשוריינות בצפון הרצועה; פשיטת שייטת 13 על מתקן הקומנדו הימי של חמאס בדרום הרצועה; ריכוז המאמץ כבר יותר משבוע לפגוע מהאוויר בתשתיות הגנתיות של גדודי החזית של חמאס, שנמצאים בקו ההגנה הראשון; ריכוז מאמץ לפגוע בדרג הביניים הפיקודי של גדודים אלה; עוצמת אש חסרת תקדים, ובעקבות כך נפילת רשתות התקשורת.

סינוואר: "מוכנים מיד לעסקה כוללת להחזרת כל החטופים בעזה" | כל הפרטים 
המחבלים מודים בחקירות: "בחמאס מסתתרים במקומות שצה"ל לא יפציץ" | צפו 
לעזתים אין מים ואוכל, אבל מחבלי חמאס שומרים לעצמם אספקה במנהרות 

היו כמה ניסיונות להציב מארבים לכוחות, בעיקר באמצעות טילים כנגד טנקים. אולם, אלה זוהו באמצעים שונים מבעוד מועד, לפני היוו איום על הכוחות. כך נפגעו אתמול לפחות ארבע או חמש חוליות מהאוויר. לשטח הרצועה נכנסו אתמול כוחות גדולים. התנועה וההתקדמות באזורים שמהם חדר צה״ל לצפון הרצועה מכמה מוקדים מתבצעות בעיקר על בסיס כלים כבדים ומשוריינים, ותוך סיוע קרוב מאוד לכוחות של כלי טיס ואמצעי אש נוספים שמאבטחים את התנועה.

הפצצות מאסיביות בעזה  (צילום: צילום מסך)
הפצצות מאסיביות בעזה (צילום: צילום מסך)

העובדה שבשטח הכפרי בפאתי העיר עזה לא נותרו כמעט תושבים - וכך גם בבית חאנון ובית לאהיה, שספגו אש כבדה מתחילת הלחימה בעקבות פגיעה במטרות חמאס רבות בתוך השטח המיושב - אפשרה לכוחות להתקדם על פי התוכניות. בכל הפשיטות האחרונות היו מעט מאוד מפגשים ישירים עם אויב, והיקפים נמוכים מאוד של ירי פצמ״רים לעבר הכוחות. הפעם האחרונה שבה צה״ל ביצע פעולה דומה באזורים האלה הייתה ב־2008 (בצוק איתן ב־2014 צה״ל אומנם חדר לשטח הרצועה, אבל לתכלית ברורה - הריסת המנהרות ההתקפיות שחדרו לשטח ישראל).

ב־15 השנה שחלפו מאז שצה״ל נלחם בצפון הרצועה הרבה דברים השתנו. בעיקר מערכי ההגנה של חמאס, שבנויים על המנהרות. לכן, ניתן להניח שלאחר הכניסה הטובה אתמול של כוחות צה״ל ללחימה בתוך הרצועה - ינסו בחמאס לגבות מחירים באמצעות מנהרות גם באזורים שבהם צה״ל כבר התקדם.

מנגד, הפעלת האש האגרסיבית שביצע צה״ל פגעה - לפחות באופן חלקי - בתוואי מנהרות ההגנה. בנוסף, כתוצאה מהתקיפות, בתים שבהם היו מטרות חמאס קרסו על פירים. אף שצה״ל נכנס אתמול ללחימה ברצועה עם כוחות גדולים, עדיין אין מדובר בהיקפים גדולים יותר ממבצעים קרקעיים קודמים ברצועה. בישראל סבורים שהפעלת הלחץ הצבאי עשויה לשרת גם את המשא ומתן לשחרור החטופים. לכן, בניהול המלחמה מבקשים בישראל לאזן בשלב הזה בין הפעלת הכוח הצבאי לניסיון להגיע לפריצת דרך בנושא החטופים.

פשיטת צה''ל באמצעות טנקים בשטח צפון רצועת עזה, חרבות ברזל (צילום: רויטרס)
פשיטת צה''ל באמצעות טנקים בשטח צפון רצועת עזה, חרבות ברזל (צילום: רויטרס)

בכל מקרה, ייתכן שהיקף הפעולה צפוי לגדול כבר בימים הקרובים - כאשר לא מן הנמנע שצה״ל ימשיך להתקדם לעומק השטח ולהפעיל יותר ויותר לחץ. ככל שהשטח בנוי יותר, כך גם - סביר להניח - ששם יבקשו בחמאס לנהל את הקרבות הקשים מול כוחות צה״ל. זאת, תוך ניצול השטח הבנוי להטמנת מלכודות ומטעני חבלה. עד לשלב הזה אפשר לסמן כנקודה חיובית את איכות המודיעין הטקטי במהלך הלחימה, שידע לזהות מראש לכוחות איומים שונים.

יחד עם חשיבות ההצלחה של הכוחות בשטח, המערכה להכרעת חמאס לא תוכרע רק על הקרקע. זאת כאשר בפני ישראל עומדות מטרות מורכבות מאוד, כל אחת בפני עצמה, ובעיקר בשילוב שלהן יחד - להכריע את חמאס צבאית ושלטונית, ולהחזיר הביתה את החטופים.
בינתיים בגבול הצפון, בזירת המערכה מול חיזבאללה, יש ערפל סביב הכניסה הקרקעית של צה״ל לרצועה, שלא נתפס בתחילה כמהלך של כניסה משמעותית לשטח ולא גרם בשעות הבוקר המוקדמות לדפוס פעולה שונה מצד חיזבאללה. אולם, ככל שעברו השעות והתברר שצה״ל כבר פועל בתוך הרצועה, העלה חיזבאללה את רף התגובה. ארגון הטרור בחר לעשות יותר ויותר שימוש בירי פצצות מרגמה, זאת לצד ירי טילים נגד טנקים לעבר מוצבים ויישובים בקו הגבול עם ישראל.

במערכת הביטחון מעריכים כי ככל שצה״ל יעמיק עוד יותר את הפעולה הקרקעית ברצועה, כך יעלה בהדרגה חיזבאללה את עוצמת התגובה שלו בפעולות משטח לבנון. בינתיים, לאחר כמה שנים שבהן נפגע חופש האוויר של חיל האוויר מעל שמי לבנון, נראה כי בצה״ל מנצלים כבר את ההזדמנות להגברת חופש הפעולה והאיסוף מעל שמי השכנה מצפון. מה שמסביר את הניסיונות הרבים של חיזבאללה להפיל כלי טיס בלתי מאוישים של צה״ל, ניסיונות שעד עכשיו סוכלו בהצלחה.

גם בזירות האחרות לא שקט. התקיפה האמריקאית של מיליציות פרו־איראניות בסוריה בסוף השבוע, לאחר כמה פעולות עוינות שבוצעו כנגד יעדים אמריקאיים, מאותתים למעשה - יחד עם הכניסה הקרקעית של צה״ל לרצועה - כי האמריקאים השלימו את היערכות ההגנתית שלהם סביב הבסיסים והאינטרסים שלהם באזור. בקרוב אף יסיימו למקם את נושאות המטוסים הנוספות ששלחו לאזור, כך שהכוח שצפוי להיות במזרח התיכון ובמפרץ הפרסי הוא בעל עוצמות אדירות. מדובר באיתות ברור לאיראן, שלא תעז להיכנס לתוך המערכה או לפגוע בנתיבי השיט הבינלאומיים - כפי שעשתה בעבר.