11 לוחמים נפלו אתמול במהלך הקרבות של כוחות צה"ל בתוך רצועת עזה, זאת במקביל לשיגור הרקטות מעזה לאזורי הדרום, הצפון והמרכז. אלוף (מיל') ישראל זיו, לשעבר ראש אגף המבצעים במטכ"ל, שוחח הבוקר (רביעי) עם ענת דוידוב ואודי סגל על התקדמות הלחימה ב-103FM.

הותרו לפרסום שמותיהם של תשעה לוחמי צה"ל שנפלו בקרבות בעזה
המצב חמור: ניהול כלכלת המלחמה הפך לחלטורה | יהודה שרוני

תחילה התייחס זיו ליעדי הלחימה ואמר כי "חמת הצניעות צריכה להיות פה הטון המוביל. הסיפור פה באמת ארוך טווח באמת כמו שאומרים, יש פה צורך לנקות תשתית שהוכנה במשך שנים. לא נוכל בפעולה צבאית אחת רציפה לייצר את המצב הזה שהחמאסניק או הנשק האחרון שם מוגר. לכן צריך מהר מאוד לייצר סיטואציה שיש שם איזושהי רצועת ביטחון שמגינה היטב על היישובים. צה"ל בעצם ימשיך לשהות באותה רצועה. להמשיך ולנקות את הרצועה פנימה לאורך זמן, לפי מידע מודיעיני. צריך לייצר מצב שלא רק צפון הרצועה מבותרת, אלא גם הכניסה לתוך הרצועה מבותרת, כדי שבעצם מדרום לעזה לא יהיה שם סוג של חמאסלנד כזה". 

"הדבר שכרגע הכי בעייתי מבחינתנו, מבחינת אורך הזמן - זה המערך הרקטי, שלכאורה דווקא בתמרון, אנחנו סופגים אותו, אנחנו מתמודדים איתו, אבל לאורך זמן המחיר שלו בשיבוש החיים בתוך ישראל הוא יקר מדי. על כן דווקא השאיפה שלנו ברצף כרגע של התמרון הוא קודם כל לפגוע בעיקר המפקדות הגדולות כמו זו בג'באליה שאנחנו יודעים עליהן ומגיעים אליהן. המערך הרקטי הוא קריטי כדי לאפשר לנו אורך נשימה ולא להיות תחת צבע אדום קבוע. בסוף יש להם מאגר רקטות נתון. נשארו להם, להערכתנו עוד כמה מאות, אבל זה לא מתחזק. הדבר הזה נחלש. אנחנו לא מצליחים להגיע לכל אחת ואחת מהרקטות, היו שם אלפים, אבל זה ייחלש, זה ייגמר", הוסיף. 

פעילות צה"ל ברצועת עזה. צילום: דובר צה"ל

"אני חושב שאנחנו כבר עכשיו מגיעים לחלק מהשיגורים הצפוניים", ציין זיו. "החלק הזה נפגע להם. אנחנו צריכים להמשיך לשלב ב' - מרכז ודרום הרצועה, ושם יש כמות די רבה של רקטות. האם בסוף יישארו באיזשהו מקום כמה קני שיגור? כנראה שכן". 

בהמשך נשאל זיו עד כמה חיזבאללה מורתע מהנוכחות האמריקאית הצבאית, ועל כך השיב: "העניין פה שהכניסה של חיזבאללה למלחמה יכלה להיות הרבה יותר אפקטיבית, בשלב הראשון של ההלם הישראלי, בשלב של מניעת הכניסה הקרקעית של צה"ל. נגיד שעכשיו הוא הולך על הכל, הוא לא עוצר את הכניסה לעזה ואת ההרס של עזה. זה כבר שם. אין לו שום הישג על פניו. הוא יכול להציג עוד פעם תמונות הרס בתוך ישראל, אבל הוא יצטרך להתמודד עם ההרס של ביירות. ביירות תיראה הרבה יותר גרוע מבחינתנו מאשר עזה".

לסיום אמר, כי "אנחנו באים מתרבות שאוהבת לדחוק את הבעיות, לא לטפל בהן ובסוף נוצרות פה סביבנו מפלצות. יום אחד אנחנו נאלץ להתמודד עם המציאות הזאת ואנחנו ביום הזה". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm