ביום ה־38 ללחימה, צה״ל ככל הנראה צפוי לעלות מדרגה בפעולות נגד חיזבאללה. יום הקרב אתמול בצפון מבטא באופן מובהק עליית מדרגה נוספת בפעולות העוינות מצד חיזבאללה, וישראל, כך נראה, תידרש כבר בזמן הקרוב לעלות מדרגה במדיניות התגובה כלפי הארגון, לנוכח ההסלמה של הימים האחרונים.

הלחימה בצפון עולה מדרגה: שישה אזרחים נפצעו קשה-אנוש מירי נ"ט

במרכז הדילמה של הצמרת הביטחונית אצלנו הנחת העבודה שהסלמה נוספת בגזרה הצפונית עשויה להשפיע על קבלת ההחלטות בנוגע להמשך תוכניות המלחמה בעזה. מצד אחד, יש הבנה כי לא ניתן עוד להמשיך ולהכיל את התוקפנות של חיזבאללה רק באמצעות הגנה, תקיפת החוליות לפני או אחרי ביצוע הירי ותקיפת תשתיות טרור של הארגון, וכי יש צורך לעלות מדרגה בפעולות התקפיות יותר, שיגבו מחיר מחיזבאללה, מבלי להידרדר להסלמה מהירה, שמשמעותה כי זירת המלחמה המרכזית עוברת צפונה ותדרוש הקפאת מצב בכל הקשור לזירה הדרומית מול חמאס.

רצף האירועים של היממה האחרונה בצפון האפיל במשך שעות ארוכות על המתרחש בדרום, משום שהסלמה בצפון מסמנת באופן ברור כי פוטנציאל החלפת המהלומות בין ישראל לחיזבאללה יהפוך לאלים הרבה יותר בשטח לבנון וישראל כאחד.

בהתפתחות מגמה מסוג זה, יהיה קשה מאוד לעצור את המשך ההידרדרות ממהלומת אש למצב של מלחמה, על כל המשמעויות שלה.

עליית המדרגה של השבוע האחרון ממחישה היטב כי ככל שיעבור הזמן ופעילות צה״ל תתרחב לאזורים נוספים ברצועת עזה, העימות מול חיזבאללה יעצים כבר בזמן הקרוב. כבר יותר מחודש מבעבעת ההסלמה כסיר מים רותחים, שמפלסם גואה ועשוי לגלוש לעימות צבאי, שיותיר מאחור את המערכה מול חמאס כזירה משנית נוכח האיומים מצפון, שהם מסוכנים הרבה יותר עבור מדינת ישראל.

נכון לימים האחרונים, עמדת צמרת מערכת הביטחון נותרה יציבה. על פיה, יש להתמקד במלחמה בחמאס ולא לאפשר לחיזבאללה להסיט את צה״ל מהמאמץ המרכזי שלו. אופן התגובה של ישראל ומידת לקיחת הסיכונים בעוצמתה תספק את ההסבר לשאלה - האם נוכח האירועים האחרונים חל שינוי בעמדת מקבלי ההחלטות בדרג המדיני והצבאי.

בשורה התחתונה, סביר להניח שצפויה כבר בימים הקרובים עליית מדרגה בעוצמת פעולת צה״ל, כתגובה להסלמה שבה בחר חיזבאללה ללכת. אל מול הקו המוביל במערכת הביטחון, מבטא קצין בכיר במילואים ששירת בתפקידים בכירים בפיקוד הצפון כי "דווקא עכשיו הסיטואציה בצפון מאפשרת. יהיה קשה הרבה יותר ליזום כאשר תושבים יחזרו לביתם".

לטענתו, "לא בהכרח צריך לצאת למלחמה כוללת בצפון, אבל חייבים לעלות במדרגות התגובה מבלי לחשוש להיכנס לעימות, ואם יש צורך - אז להרחיב את העימות, כולל גביית מחיר ממדינת לבנון. נשלם ביוקר אם נמשיך את מדיניות ההכלה בצפון".

עמדה זו לא מייצגת את הקו המוביל של צמרת המערכת הביטחונית. זו מבקשת להתמקד קודם כל במלחמה מול חמאס בזירה הדרומית. בתחילת המערכה, צידדו שר הביטחון יואב גלנט ובכירי הצבא בפעולה חריגה בלבנון, אך לאחר שעמדה זו לא התקבלה, לא הייתה מחלוקת על כך שצריך להתמקד במערכה מול חמאס, ולא להיגרר לעימות בצפון שמשמעותו הקפאת מצב הלחימה בדרום, וסימן שאלה האם ניתן יהיה לחדש את המאמץ המלחמתי לאחר הסלמה דרמטית בצפון.

מעל כל זה מרחפת העובדה שעברו 38 ימים מאז 7 באוקטובר, אבל אין כל שינוי לטובה או התקדמות בסוגיית החטופים. עכשיו, לנוכח המגמות האחרונות, גוברת ההבנה שיש צורך לגבות מחיר כבד יותר מחיזבאללה, וזה כנראה מה שיקרה בימים הקרובים - מצב שעשוי לסבך עוד יותר את תמונות המערכה הכללית ואת האתגר האדיר שעומד בפני הצבא לעמוד במטרות המלחמה שהוגדרו לו - להכריע את חמאס ולהחזיר את החטופים הביתה.

את המציאות הביטחונית בצפון צריך לשנות. ככל שפעילי רדואן יישארו על הגדרות, תושבי קו העימות לא יחושו ביטחון בשגרת חייהם, וסימן שאלה מרחף מעל אחוז המשפחות שיחזרו במציאות כזו לגור בבתיהם מבלי שיהיו בטוחים ביציבות המצב הביטחוני לאורך הגבול.

כך או כך, מגמת ההסלמה בצפון אינה אומרת בהכרח שכבר מחר בבוקר או בימים הקרובים תתחולל הסלמה דרמטית.

אלא שמנגד, השימוש הנרחב שעושה חיזבאללה בתקופה האחרונה במל״טים מתאבדים לשטח ישראל, שיגור המל״ט והפגיעה באילת, פגיעה בעובדי חברת החשמל שטיפלו בתשתית חשמל בדוב"ב והמשך הרחבת מעגל הירי לעבר הקריות, מראים כי גם לאחר המכות שספג חיזבאללה בפגיעה בעשרות רבות של חוליות נ״ט, הוא נמצא בתהליך למידה ושיפור בשתי היממות האחרונות. לזכותו יותר הצלחות בפגיעה במטרות בישראל, בהן זו הקטלנית אתמול, אך גם הצלחה בפגיעה במטרות צבאיות.

מה שעבד לצה״ל טוב בגביית מחיר של למעלה מ־70 הרוגים בקרב פעילי חיזבאללה, פועל עכשיו פחות טוב, ומכאן שצה״ל יידרש למציאת דרכים יעילות חדשות לפגוע בחיזבאללה עמוק וחזק יותר.

במרוץ הלמידה שמתנהל בין הצדדים אין מקום לטעויות. העבודות שנעשו בדוב"ב על ידי עובדי חברת חשמל, שסיפקו לחיזבאללה את המטרה שאותה כל כך חיפשו, נעשו ככל הנראה בחוסר התיאום הנדרש בין האוגדה והחטיבה המרחבית לבין גורמים אזרחיים, בהם גם עובדי שירותים חיוניים כמו חברת החשמל. אסור שתקלות מהסוג הזה יתרחשו ויגבו מחיר בחיי אדם.

בדרום מתקרב צה"ל לבית החולים שיפא, שסומן כמטרה כבר בתחילת הלחימה. יותר מיעדים צבאיים אחרים, שיפא הוא סמל המערכה על העיר עזה, בעיקר בשל השימוש הציני שעושה חמאס בבית החולים. אבל אליה וקוץ בה. חמאס מבקש להשתמש בבית החולים על מנת לספר לעולם סיפור אחר, והדיון היומיומי על בית החולים אינו פועל לטובתה של ישראל, כך גם הזמן שעובר עד למציאת הפתרון לפינוי הפצועים והחולים לבית חולים שדה בדרום הרצועה.

עם זאת, צה״ל ממשיך להתבסס בעיר עזה ובצפון הרצועה, והכוחות בשטח פועלים לחשיפה והשמדה של אמל״ח ופירי מנהרות.

בעזה העיר ובצפון הרצועה ממתינים לצה״ל עוד אתגרים אל מול הטרור ולחימת הגרילה, שתימשך גם כשמבנה הפיקוד ההיררכי של חמאס יישבר, לנוכח הלחץ שמפעיל עליו צה״ל. אבל מי שסבור שלב הפיקוד הצבאי ומרכזי השליטה הפעילים יישארו רק מתחת לבית החולים, טועה.

צה״ל צריך כבר עכשיו להיות במחנות הפליטים של מרכז רצועת עזה. עד כה צה״ל ושב״כ לא הביאו את התוצאות הנדרשות - חיסול הבכירים בצמרת הארגון. המלחמה בצפון עשויה לדחות את ההכרעה בעזה ולאתגר עוד יותר את השגת מטרות המלחמה. נכון לעכשיו, העלילה מסתבכת.