בימים בהם המצב הביטחוני בצפון מסלים, עם תקריות רבות של ירי נ״ט, ירי רקטות, כטב״מים ופרובוקציות אחרות מצד חיזבאללה ושלוחת חמאס בלבנון, פרופ׳ איתמר רבינוביץ׳, פרופ׳ להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב, מסביר בראיון ל׳׳מעריב״ על מטרת הארגון - ומה הן שתי הדרכים שבהן יהיה ניתן להרחיק את חיזבאללה צפונית לליטני? 

"חץ" יירט טיל שנורה מתימן; ארה"ב: "יש בידנו מידע שחמאס החזיק חטופים בבתי חולים"
עטוף בדגל ישראל: צפו בעומר אדם שר את התקווה בהפגנת התמיכה בוושינגטון

״לארגון הטרור חיזבאללה יש ארבעה ערוצים שדרכו הוא פועל - זו תנועה פוליטית, ארגון טרור, צבא, וגם זרוע ארוכה של איראן, שהפך לגורם הפוליטי הצבאי החזק ביותר בלבנון״, הוא מסביר ומוסיף: ״חיזבאללה היה יכול להשתלט על הממשלה בלבנון אך בוחר שלא לעשות זאת, כדי לפעול בתוך המסגרת של המדינה בכוחניות ויחד עם זאת, ללא צורך בלקיחת אחריות".

הפרופ׳ שופך אור על ההיסטוריה של המוסלמים השיעים בלבנון, הזרם שאליו פעילי הטרור של חיזבאללה משתייכים: ״העדה השיעית בעבר הייתה השלישית בגודלה בלבנון, לאחר הנוצרים המרונים והמוסלמים הסונים. היא הייתה נחשבת לעדה ענייה, מקופחת, שבה איכרים שיעים באזור לבנון היו מנוצלים בעבודה קשה על ידי בעלי קרקעות עשירים. 

עוד הוסיף: ״כיום, לחיזבאללה ולעדה השיעית, יש נציגים בממשלה ובפרלמנט וארגון הטרור מתנהל בצורה חופשית לגמרי. לאט לאט, עם התעצמות חיזבאללה באמצעות הכספים מאיראן, העדה השיעית השתלטה על לבנון. תוך כדי, התחזק בניין הכוח של חיזבאללה, שמעדיף לאפשר ללבנון להמשיך להתקיים כמדינה פלורליסטית, אבל בעצם הוא הגורם השליט במדינה דרך תמיכת איראן".

חיזבאללה בנה לעצמו עמדת כוח תחת הסיסמא של ׳התנגדות׳ לישראל ולארצות הברית״, מסביר פרופ׳ רבינוביץ׳. ״הארגון הוא ממש כמדינה נוספת בתוך מדינת לבנון, יש לו אף גם כלי תקשורת משלו כמו ׳אל מנאר׳ או ׳אל מיאדין׳, ששם מתעדכנים בחדשות תומכי הארגון וחברי הקהילה השיעית״. 

״לחיזבאללה ולאיראן יש יסודות אידיאולוגיים משותפים - אנטי לעולם המערבי ובפרט לישראל. הם רוצים שתהיה להם הגמוניה על אזורים במזרח התיכון, כמו ישראל. לכן לחיזבאללה יש מעל ל-100 אלף טילים ורקטות שהתמלאו מחדש על ידי האיראנים מאז מלחמת לבנון השנייה. הם מתחזקים את הארסנל ואת המלחמה כנגד ארה״ב וכנגד ישראל כדי שלא תהיה לנו אופציה להתערב להם בגרעין האיראני, שנדע שבכל פעם שנרצה להתערב במה שקורה באיראן - חיזבאללה יכולים לתקוף אותנו״. 

הוא מוסיף ומתייחס להחלטה הבינלאומית של האו״ם, החלטה 1701, שנקבעה בהפסקת האש בין ישראל לחיזבאללה בסיום מלחמת לבנון השנייה, וקובעת כי חיזבאללה מוכרח לסגת צפונית לנהר הליטני, לא לעבור אותו דרומה - ולהישאר רחוק מהגבול של לבנון עם ישראל. עם השנים, אט אט, החלו פעילי החיזבאללה לחזור דרומה לכיוון הגבול עם ישראל על אף ההסכם שאוסר עליהם על כך, והחלו לבנות שם אימפרית נשק: ״עברו כ-17 שנה מאז 2006, וההחלטה נשחקה עם  השנים. מדינת ישראל הייתה צריכה לשאול את עצמה אם היא רוצה להדוף את חיזבאללה מעבר לליטני, לפי ההסכם שנקבע, במחיר של עוד מלחמה״. 

פטרית האש ממחסן הנשק של חיזבאללה (צילום: דובר צה''ל)
פטרית האש ממחסן הנשק של חיזבאללה (צילום: דובר צה''ל)

״רק לפני כמה חודשים חיזבאללה הקימו אוהל בתוך שטח מפורז בישראל, אך הצבא לא הרס את האוהלים האלה״, אומר.  כזכור, חודשים לפני ה-7 באוקטובר, התרחשו מספר תקריות חריגות בגבול ישראל-לבנון. כך לדוגמה, בחודש יוני האחרון, בצה"ל זיהו עמדת חיזבאללה של שני אוהלים שהוקמה בצד הישראלי של הגבול הבינלאומי עם לבנון בהר דב, והיו תקריות נוספות של ניסיונות חבלה בגדר הגבול. ״כשלא פעלנו כנגדם, הדבר שידר חולשה מולם, וכך הם הבינו שאין לנו רצון שתהיה התנגשות צבאית״, אומר. 

לדבריו, יש שתי דרכים בהן יהיה אפשר להדוף בחזרה את פעילי חיזבאללה צפונית לליטני, כמו בהחלטת האו״ם ב-2006: ״ניתן יהיה לפתוח בלחימה, שלה יהיו מחירים, מאחר שכוח רדואן, כולל 30,000 לוחמים שמנוסים בקרב במלחמת האזרחים בסוריה עם ניסיון קרבי. צה״ל יכול לנצח אותם כמובן, אך עלולים להתלוות לכך מחירים כבדים״. 

״האופציה השנייה היא לבנות קואליציה אזורית בינלאומית שכוללת גם את ארצות הברית ומדינות ערביות באזור שנחשבות למתונות כמו מצרים וערב הסעודית, שיפעילו לחץ דרך מוסדות בינלאומיים על חיזבאללה להתפנות מדרום לבנון. שיבינו כי על פי מערכות הביטחון השונות בעולם, הם חייבים לממש את ההחלטה שנקבעה ב-2006, תוך לחץ והשפעה של מדינות ערב״.