במלחמת חרבות הברזל אנו נחשפים לאמל"ח איראני חדש אשר מנסה לתקוף אותנו מכמה גזרות, כטמ"מים (כלי טיס מאוישים מרחוק) מתוצרת התעשייה הצבאית האיראנית, בהפעלה סורית מצפון וחותית מדרום מזרח. מהו האיום החדש? האם אנו צריכים לחשוש ממנו? והאם אנחנו צפויים להפתעות בגזרת מתקפות הכטמ"מים?

במועצה אזורית בצפון מתריעים: "אין ברשות כיתות הכוננות מספיק תחמושת"

רותם מי-טל, מנכ"ל חברת החדשנות אסגארד מערכות המתמחה ביישומי בינה מלאכותית ופיתוחים טכנולוגיים לצרכים ביטחוניים:

אחד האיומים החדשים אליהם אנו נחשפים במלחמה הנוכחית, וייתכן ואנו צפויים עוד לפגוש בתצורות תקיפה שונות, הם הכטמ"מים האיראנים והחותים. האיום החדש מעלה מעט תהיות כיצד ייתכן שמורדים חותים מתימן, מפרץ עדן וחצי האי ערב ומליציות איראניות-סוריות מצפון, מעזים לשגר ולהפעיל כלי טיס מאוישים מרחוק בשמי מדינת ישראל, אשר נחשבת למעצמה עולמית של מערכות גילוי ויירוט אוויריים?

ובכן, התשובה היא כי הן מעזות אך לא מצליחות במשימתן הסופית והמבצעית. הסיבה המרכזית בגינה הן מרשות לעצמן להעז, זו העובדה שהכטמ"מים האיראנים, הינם אמל"ח חד פעמי (Disposable), אשר מיוצר באיראן, משונע למפרץ עדן או לסוריה ומשם מופעל על ידי מפעיל מבצעי פעם אחת ויחידה, עד היעד, ללא רצון או צורך לחזור חזרה הביתה או לבסיס, ממש כמו מתאבד שיעי.

גבול הצפון במלחמת חרבות ברזל (צילום: ללא)
גבול הצפון במלחמת חרבות ברזל (צילום: ללא)


ראינו דוגמא לכך, כאשר החותים שיגרו מל"ט איראני, לאורך מסלול של כאלפיים ק"מ לעבר מפרץ אילת, זה היה קצה גבול היכולת של הכלי, ללא רצון או כוונה להחזירו בחזרה לבסיס ההפעלה. זאת בניגוד בניגוד לכטמ"מים ישראליים אשר ממריאים מבסיסי חיל האוויר למשימות שונות, מבצעים אותן וחוזרים לבסיס לתדלוק, זיווד לוגיסטי והפעלה מחדש.  ממש כמו ההבדל בין סכו"ם חד פעמי לסכו"ם רב פעמי.  

זאת היא הסיבה, מדוע, ככל הנראה, נמשיך לראות עוד איומים כאלו טסים לעבר שמי ישראל במלחמה הנוכחית. עבורנו זה נחשב לאיום עימו אנו יכולים להתמודד ומבחינת ארגוני הטרור מצפון ומדרום הוא מאפשר להן לבצע פעולות שמציקות לצבא ולעורף הישראלי, תוך מינימום עלויות ושימוש במכשור זול. 

ומה צופן לנו העתיד, לא נופתע אם כבר במערכה הנוכחית בצפון נראה מתקפה של "נחיל כטמ"מים אשר ייצרו כניסה של עשרות כלים מסוג זה לשטח ישראל במטרה לייצר תקיפה רחבה וכן לייצר פחד וחרדה בעורף הישראלי. גם כאן חשוב לציין כי  העליונות הטכנולוגית הצבאית של מדינת ישראל, הן במערכות הגנה אווירית והן עליונות כלי הטיס הישראליים, צפויים לייצר מערך הגנה אפקטיבי אל מול איומים אלו.

רותם מי-טל, מנכ"ל חברת החדשנות אסגארד מערכות המתמחה ביישומי בינה מלאכותית ופיתוחים טכנולוגיים לצרכים ביטחוניים