בצה״ל אומרים כי שלב המלחמה העצימה, שמוגדרת בצבא כשלב ב׳, נמצא בעיצומו ואין תוקף זמן כרגע לסיומו. מבחינת הצבא, מדובר בשלב המרכזי מבחינת אינטנסיביות הפעולה המבצעית, אבל גם כאשר השלב הזה יסתיים ונעבור לשלב הבא - המלחמה לא הסתיימה. המלחמה תמשיך בהיקפים אחרים, דוגמת סגנון מבצע חומת מגן רק בסגנון עזתי.

"ראיתי ערפל וקיבלתי זרמים ברגליים": הנס של יונתן בן חמו שרגלו נקטעה בעזה
לראשונה מאז תחילת התמרון: חיל התותחנים פועלים בתוך הרצועה

בצבא מצביעים על מלחמות אחרות בעולם שהתנהלו בשיטה דומה. השלב שבו צה״ל פועל באופן שיטתי להוריד את היקף ההתנגדות בשלב עצים שעדיין רחוק מלהסתיים, ורק ולאחר מכן אתה עובר לשלב הבא. בצה״ל לא מתייחסים ללוחות הזמנים הצפויים, אבל בהערכות סבירות אחרות מדברים על תקופה של כחודש ימים.

בתמונת המצב הנוכחית, התקפה במרחב חאן יונס והמשך פעולות התקפיות בצפון הרצועה. ייתכן כי יבוצעו פעולות באזורים נוספים ברצועה. בין שלב ב לשלב ג׳ אין עדיין אמירה חד משמעית מתי עוברים שלב. שלב ג׳ כולל שליטה מבצעית ואכיפה באש, פעולות התקפיות ותנאים להחזרת יישובי העוטף. שלב ד׳ כולל סדר חדש וייצוב מענה אזרחי. המשמעות היא ששנת 2024 תהיה שנת לחימה.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בצה״ל מצביעים על התחלה של סדקים בין האוכלוסייה של חמאס. הדבר קורה, אבל עדיין לא בהיקפים גדולים מספיק, טוענים בצבא. ישנם אלפי פעילי טרור הרוגים ומאות שבויים, וקיימים סדקים בקרב הדרג הלוחם של חמאס, אבל זה עדיין לא מספיק. סדר גודל של כ-7000 הרוגים של פעילי טרור וכמות פצועים גדולה. למעלה מ-22000 מטרות שנקפו. אלפי פירים ומטרות תת קרקעיות הושמדו. בצבא סבורים כי המערכת עובדת בצורה טובה, אבל עדיין יש דרך ארוכה עד לעמידה במטרה לפרק את היכולות הצבאיות של חמאס. מעוזי כשירות האויב בשכונת אל-בורייג גבוהה, בדיר אל בלאח בינונית ובגדודי חאן יונס עדיין גבוהה.

בצפון רצועת עזה, על פי הערכות הצבא, נותרו כ-150 אלף אנשים. באזור מחנות המרכז מדובר בסדר גדול של כ-500 אלף, במרחב דרום חאן יונס סדר הגדול הוא 800 אלף וברפיח 750 אלף. סדר גדול של 1.5 מיליון בני אדם שלא נמצאים בביתם. רפיח ומואסי ערי אוהלים.

בצבא סבורים כי מאמץ המוניטרי מאפשר אורך נשימה להמשך לחימה לאור הלחץ הבינלאומי. הנעת האוכלוסייה מאפשרת צמצום משמעותי בפגיעה באוכלוסייה אזרחית.

בלבנון נתקפו מאות מטרות, חוסלו עשרות רבות של פעילים והושמדו יכולות ומערכים, ביניהם 106 עמדות כוננות. בנוסף, הצבא פועל גם כנגד תשתיות טרור של חיזבאללה בסוריה וכנגד יכולות אוויריות.

בצה״ל אומרים ברקע יש מאמץ מדיני בניסיון לגבש מצב אחר, שיכול להיות מבוסס על הסדרה מדינית או על בסיס הפעולות הצבאיות והאופן שבו העולם הערבי יראו את ההישג בעזה, כלומר משמעות הפעולה בעזה כהרתעתית גם לגזרות אחרות. בנוסף לכך, תידרש מערכת הגנתית אחרת מבחינת היקפי סד״כ פריסה ותשתיות אחרות וכך גם לגבי מדיניות הפעולה. לצד זאת יתכן מצב שידרש מאמץ צבאי בלבנון, כאשר נכון לעכשיו המאמץ המרכזי מושקע באופן מבוהק בעזה.

ביהודה ושומרון ישנה פעילות ממוקדת כנגד חמאס והג׳יהאד אסלאמי ופועלים להשאיר את האוכלוסייה האזרחית מחוץ לתחום. גם במקרה הזה, סבורים בצבא כי תוצאת העימות בעזה, במידה ותשיג את מטרותיה, תקרין גם על איו״ש.

בצבא אומרים כי היקף הרקטות נמצא בירידה משמעותית, ולכן קצבי האש נמצאים בירידה עזה. המאמץ מרכזי וההישגים חייבים להיות ברורים, ולכן מדברים על פירוק חמאס כמשימה מרכזית. ההבנה בצבא היא שיש תהליך ארוך מאוד גם בשלב הבא, שהוא עדיין לא קרוב, וגם אז תמשכנה פעולות גם באזורים שבהם צה"ל כבר פעל על מנת שלא לתת לתשתיות הטרור להשתקם.

בשנת 2024, גם לאחר השלב העצים, תהיה הפעלת מילואים באופן נרחב הרבה יותר. ההערכה בצבא היא כי הלחימה ברצועת עזה תהיה ארוכה, גם כאשר תהיה תחת הגדרה אחרת מהשלב שבו נמצאים כעת. חוק המילואים לא יתפוס לשנת 2024, וגם לא קיצור השירות ל-30 חודשים. זה מה שאומרים בצבא לאור המצב הביטחוני וההסתכלות קדימה, כאשר גם ההערכות בגבול הצפון תדרוש פרסה רחבה הרבה יותר.

עד כה חוסלו בערך 50 אחוזים משכבת המג״דים של החמאס, בנושא הבכירים יש מקום לשיפור ולתוצאות טובות יותר. שנת 2024 תהיה שנת לחימה, כאשר כל גדודי המילואים בצבא צפויים לעשות חודש לחימה.  

בצבא אומרים כי גם במקרים של בעיות משמעת והתנהגות לא הולמת הצבא מטפל וזה עניין של משמעת, אבל צריך לזכור כי היקפי הכוחות הם חסרי תקדים גם אל מול מלחמות קודמות ועידן של רשתות חברתיות.

בנושא החותים יש התקדמות בבניית כוח בינלאומי, אך יש לתת לזה את הזמן. סוגיית חופש השייט הינה סוגיה בינלאומית שפוגעת באינטרסים רבים ולא רק לישראל.