בצל הצעת הפסקת האש שהתגבשה במצרים, אותה הספיק חמאס לדחות היום (שני) הוויכוח הציבורי על הכנסת סיוע הומניטרי לדרום רצועת עזה חוזר למרכז הבמה. מאז שקיבלה מועצת הביטחון של האו"ם הצעת החלטה שקוראת להגדיל את כמות הסיוע שנכנס לרצועה, גברו הקולות היוצאים מעזה שקוראים לעשות כן ומדווחים על תמונת מצב קשה בקרב מיליוני התושבים והפליטים המצטופפים כעת בחלק הדרומי של רצועת עזה. 

עזה בהלם: הסיבה המרכזית לתקיפה החריגה של צה"ל שגבתה 100 הרוגים פלסטינים
"סיום המלחמה מוקדם מהצפוי": המשמעויות הדרמטיות של ההצעה המצרית

"אנחנו דורשים להכניס אלף משאיות סיוע מדי יום", כתב מנהל לשכת ההסברה הממשלתית של חמאס בעזה, "ואנחנו דורשים שהן יגיעו גם לחלק הצפוני של הרצועה. צריך להכניס דלק בהקדם האפשרי כדי להניע את גלגל החיים ברצועה".

עדות ללחץ הגדול בו מצויה האוכלוסיה בעזה בימים אלה ניתן למלוא בדברים שכתב הבוקר עיתונאי עזתי: "שלושה דברים מונעים מאדם שינה: פחד, רעב וקור. לנו יש את שלושתם". בנוסף, לפני כמה ימים פורסם באל גז'ירה סרטון ובו נראים תושבים מיואשים בדרום הרצועה מתנפלים על משאיות סיוע לאחר שנכנסו לרצועה דרך מעבר רפיח.

על פי היוזמה המצרית שתידון הערב בקבינט, בשלב הראשון של יישום הסכם ההפוגה החדש, במקביל לשחרור 40 חטופים ועצירת ההתקפה של צה"ל, יוכנסו לרצועה כמויות גדולות יותר של סיוע רפואי, מזון, דלק וגז בישול. עם זאת, בישראל יש כבר מי שתוקף את הכוונה להגדיל את הסיוע לרצועה, וההערכה היא שאם וכאשר קבינט המלחמה יחליט להתקדם עם מגעים המבוססים על ההצעה המצרית הטענות נגד הכנסת הסיוע רק יגדלו. 

הלחימה של כוחות צה״ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
הלחימה של כוחות צה״ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

השר איתמר בן גביר כבר הצהיר כי "יש מי שמנסה להסוות את הכנסת הסחורות לעזה כסיוע הומניטרי, אדרוש דיון בקבינט". בערוץ 14 צוטטו גורמים צבאיים כמי שאמרו: "רק פעולות צבאיות לא יעזרו, כל עוד יש להם חשמל ודלק, וציר ההברחות עובד שעות נוספות – יהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי לנצח".

האלוף במיל' גיורא איילנד קרא בשבוע שעבר בריאיון ברדיו 103 לא למהר להסכים לדרישות הקהילה הבינלאומית להכניס סיוע לרצועה. "אנחנו מתחילים את המו"מ על שחרור חטופים מתוך עמדת חולשה מיותרת לחלוטין", אמר, "בעסקה הקודמת ישראל קיבלה חטופים ונתנה שלושה דברים: הפסקת אש, שחרור אסירים פלסטינים ולראשונה אישור להכנסה מסיבית של אספקה של 200 משאיות ביום ומכליות דלק. והנה, הפלא ופלא חמאס הפר את ההסכם".

"אבל ישראל לא רק שממשיכה לתת, אלא מגדילה. כל איש עסקים הכי מתחיל יגיד לך, 'אם בהסכם, הצד השני לא ממלא את חלקו, אין שום סיבה שאני אמלא את חלקי'", הוסיף, "הנושא של האספקה הוא לדעתי הכי חשוב לחמאס, ואנחנו נותנים לו אותו בחינם, אז באופן טבעי סינוואר פחות לחוץ. אין לו שום סיבה להיות מוטרד, אין לו שום סיבה להוריד את המחיר והכדור הזה מתגלגל למגרש שלנו שזו איוולת מוחלטת מבחינת האופן שבו אנחנו מנהלים מו"מ".