הפנטגון בארה"ב הודיע הערב (שישי) כי מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אישר מכירה צבאית אפשרית לישראל של טילי M107 וציוד נלווה, תמורת 147.5 מיליון דולרים.

נושא הבחירות בארה"ב רחוק מאיתנו, אבל ישפיע עלינו באופן מיידי וישיר | רוזנר

ה-M107 הוא טיל נפץ בגובה 155 מ"מ המשמש מדינות רבות, בעל סיבוב מתפרץ עם אפשרויות של פיצול ופיצוץ. בעבר זה היה קליע הנפץ הסטנדרטי בגובה 155 מ"מ עבור צבא ארה"ב וחיל הנחתים האמריקאי, אך הוא הוחלף בצבא האמריקני על ידי ה-M795.

נושאת המטוסים האמריקאית בישראל (צילום: מרק ישראל סלם)
נושאת המטוסים האמריקאית בישראל (צילום: מרק ישראל סלם)

ממשל ביידן עקף בפעם השנייה החודש את הקונגרס כדי לאשר דחיפות במכירת נשק לישראל, בזמן שצה"ל מנהל לחימה קשה נגד חמאס בעזה תחת ביקורת בינלאומית גוברת. מחלקת המדינה של ארה"ב הודיעה ביום שישי כי התקבלה החלטת חירום שנייה המאשרת מכירה בסך 147.5 מיליון דולר של ציוד הדרוש כדי להפעיל את הפגזים שישראל כבר רכשה בעבר.

בלינקן קבע כי ישנה דחיפות בצרכי ההגנה של ישראל, ולכן הודיע לקונגרס שהוא מממש את סמכותו לקבוע כי מצב חירום מחייב אישור מיידי של ההעברה. ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל וחיוני לאינטרס הלאומי האמריקאי להבטיח שישראל יכולה להגן על עצמה מפני האיומים שהיא מתמודדת איתם, כך דיווחה מחלקת המדינה. החלטות מסוג זה נדירות אך לא חסרות תקדים כאשר ממשלות רואות צורך דחוף באספקת נשק ללא המתנה לאישור הקונגרס.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה של ארה''ב אנתוני בלינקן (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה של ארה''ב אנתוני בלינקן (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)

מזכיר המדינה קיבל החלטה דומה ב-9 בדצמבר, לאשר מכירה של כ-14,000 פגזי טנק לישראל בשווי יותר מ-106 מיליון דולר. שתי ההחלטות התקבלו בזמן שבקשתו של ביידן לחבילת סיוע של כמעט 106 מיליארד דולר לאוקראינה, ישראל וצרכים ביטחוניים אחרים תקועה בקונגרס, בעקבות ויכוח על מדיניות ההגירה האמריקאית. חברי קונגרס דמוקרטים מסוימים הציעו להתנות את הסיוע האמריקאי לבעלת בריתה במזרח התיכון בצעדים קונקרטיים של ממשלת נתניהו, להפחתת נפגעים אזרחיים בעזה.

עיקוף הקונגרס בהחלטות חירום על מכירות נשק הוא צעד לא שגרתי שעורר בעבר התנגדות מחוקקים. הפעם הקודמת שזה קרה הייתה ב-2019, כשמזכיר המדינה דאז מייק פומפאו אישר מכירת נשק דחופה לערב הסעודית ומדינות נוספות, מה שעורר ביקורת כבדה.