צה"ל מדלל כוחות בצפון הרצועה, אבל בכל הנוגע לדרום רצועת עזה המצב בשטח שונה, והפעולה בגזרת ח'אן יונס הולכת ומעמיקה. למרות ההחלטה על מעבר לשלב ג' של המלחמה, הפעילות בח'אן יונס, וגם במחנות הפליטים במרכז הרצועה, נמשכת באותו האופן ובאותו ההיקף. בשטחים אלו פועל כרגע סדר כוח של כמעט שתי אוגדות, והפעולה בח'אן יונס נעשית בהתאם לתכנון המבצעי ללא שינוי, וכרגע ללא השפעה של אילוצים מדיניים. 

נשק מתחת למיטת ילדים ופיר ליד גן משחקים: בירת הטרור בח'אן יונס ממשיכה להיחשף
זורקים רימון ומשתטחים: צפו בחיסול הדרמטי של המחבלים בח'אן יונס

חלק משמעותי מהפעילות בח'אן יונס מתבצע מתחת לאדמה, והנחת המוצא היא שנותרו עדיין בכירים מאוד בחמאס במערכת המנהרות והפירים המסועפת מאוד של גזרת ח'אן יונס. על כן ההשערה היא שככל שהכוחות יעמיקו את חקר וגילוי התווך התת-קרקעי, כך ייגבר הלחץ על בכירי חמאס ואולי ניתן יהיה לקדם את נושא איתור ושחרור החטופים. אולם במערכת הביטחון מתקשים להעמיד לוח זמנים להגעה להישגים בתחום הזה.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הבוקר הודיע צה"ל כי מעל 150 מטרות הותקפו אתמול רק בפעילות במחנות המרכז, ובמהלך הפשיטות חיסלו הכוחות מחבלים ואיתרו אמצעי לחימה. במקביל, גם בפעילות של אוגדה 98 בח'אן יונס אתמול חוסלו עשרה מחבלים בתקרית אש אחת, ומחבל נוסף חוסל בתקרית נוספת. זאת, כאמור במקביל להמשך הפעילות הנרחבת בתת-הקרקע.

לוחמי צה''ל בלב חאן יונס (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל בלב חאן יונס (צילום: דובר צה''ל)

הפעילות בח'אן יונס נחשבת למשמעותית בניסיון להגיע להישג בתחום שבו ישראל עד כה מתקשה להציג תוצאות משמעותיות: פגיעה בדמויות הבכירות ביותר בחמאס דוגמת יחיא סינוואר ומוחמד דף, ושחרור משמעותי של חטופים. על פי חלק מההערכות, קיים קשר בין שתי המשימות: אם סינוואר הקיף את עצמו בחטופים ישראליים כמגן אנושי, מדובר בסיטואציה שתסבך מאוד את הפעילות בשטח.

"אם יתקבל מידע על מיקומו של סינוואר ונדע שהוא מוקף בחטופים ישראלים - זו תהיה דילמה קורעת לב", אמר ראש המל"ל צחי הנגבי לפני כחודש, "זו דילמה קורעת לב, אבל זה אומר שהגענו אליו, ואם הגענו אליו, זה הישג עצום. זו דילמה, בסופו של דבר צריך לקבל החלטה".

ואכן, לפני כשבועיים דיווחו מספר כלי תקשורת ערביים כי כאשר ישראל הכריזה על כוונתה להיכנס לרצועת עזה, סינוואר ובכירים נוספים בחמאס עזבו את העיר עזה והחלו לנוע לכיוון ח'אן יונס. לטענתם, ההערכה היא שסינוואר הועבר באחד מרכבי הסיוע, תוך שהוא מצליח להסתיר את זהותו, ומאז הוא ושאר בכירי ארגון הטרור שוהים במנהרות הפיקוד של חטיבת חאן יונס, מלבד כאלה הקשורים לזרוע הפוליטית של הארגון, עליהם הוא לא סומך ב-100%.

על פי הדיווחים הללו, במקום בו שוהה סינוואר מוחזקים כמה מהחטופים הישראלים, וביחד עם כמה ממחבלי הזרוע הצבאית של חמאס המקורבים אליו, שמטרתם לשמור על סינוואר במקרה שבו חיילי צה"ל יגלו את מקום המסתור וינסו להיכנס למנהרות ולחסלו.

לפי הדיווחים הפלסטינים, סינוואר עוקב בדריכות אחר התקשורת הישראלית ומקבל את החלטותיו על סמך הדברים שהוא שומע. סינוואר סבור כי הישראלים רגישים במיוחד לכל אובדן של אחד מחייליהם בקרב, והוא מאמין, כך לפי אחד ממכריו שצוטט בתקשורת הפלסטינית, שהוא יכול לגרום לצה"ל לצאת מרצועת עזה לפני שיאותר מקום מחבואו. זו הסיבה, למעשה, שהוא ממשיך לדחות כל הצעה להפסקת אש.