רמי איגרא, לשעבר ראש חטיבת שבויים ונעדרים במוסד, התראיין הבוקר (שישי) אצל גדעון אוקו לרדיו 103FM. על רקע התפקיד שמילא בעבר, הסביר למה לדעתו ישראל לא צריכה ללכת לעסקת חטופים, ולמה חמאס לא נסוג: "כל עוד החמאס יחשוב שהוא יוכל להמשיך ולהתקיים בעתיד, לא תהיה שום עסקה".

לא כשיר: נתניהו יודע שעסקת החטופים הבאה תסמן את סוף הממשלה | בן כספית
מחאת פונזי: הדרישה להביא להחזרת החטופים "עכשיו" היא חסרת אחריות | דפנה נתניהו
למרות דרישת ארה"ב: החסימות בכרם שלום נמשכות

על האמירות שיש זמן ואחרי העסקה שחמאס מציע נוכל בהמשך הדרך לפגוע ולחסל אותו, הוא אומר: "לצערנו התשובה הרבה יותר מסובכת ולא פשוטה, החמאס דורש לא רק את הפסקת הלחימה - אלא ערבויות בינלאומיות להמשך שלטונו. לא יהיה מצב שנוכל בהמשך לפגוע בחמאס באופן מיידי, אולי בעוד שנים רבות". הוא הוסיף: "בינתיים אנחנו נחיה על גבולנו עם אותו חמאס שפגע בנו, שחטף, שימשיך לעשות או לנסות לעשות את זה איתנו בהמשך. לכן התשובה היא לא פשוטה".

תיעוד מנסיון בריחה ממסיבת הטבע ליד בארי. צילום: שימוש לפי סעיף 27א', רשתות חברתיות

הוא מסביר, כי "החמאס יושב מתחת לאדמה בעזה, מסתכל סביבו ואומר 'מה שאני צריך זה לשרוד, זוהי מטרתי'. כשאני מסתכל סביב ורואה את הציבור הישראלי מצד אחד, את האג מהצד השני, רואה את מה שקורה בהפגנות בעולם אני אומר לעצמי 'סבלנות, אם אהיה מספיק סבלני האנשים האלה יפסיקו את המלחמה ובסופו של דבר אני אקיים את מטרתי'".

"לכן", מסביר ראש חטיבת השבויים לשעבר באשר לעסקת חטופים, "אנחנו נמצאים במצב שבו לצדדים במו"מ הזה אין שום פלטפורמה משותפת. אנחנו נשמע עוד מאה פעמים שקטאר אמרה ומצרים אמרה, וכל עוד החמאס יחשוב שהוא יוכל להמשיך ולהתקיים בעתיד - לא תהיה שום עסקה, אף אחד לא יציל אף אחד, עם כל הכאב. הם הקשיחו את עמדתו של החמאס, החמאס מסתכל על ארץ ישראל, הוא מבין את מדינת ישראל היטב, רואה את האירוע שהיה לפני כמה ימים בכנסת ואומר לעצמו 'אני לא צריך לעשות כלום, רק לחכות'". 

משפחות החטופים התפרצו לדיון בכנסת (צילום :ערוץ הכנסת)

"לא לעסקת חטופים"

לטענתו, פשוט מאוד לתת את התשובה לארגון הטרור באשר לעסקה, והיא: "לא, אין כאלה תנאים. עתידה של מדינת ישראל עומד על הפרק ולא רק עתידם של החטופים". הוא מוסיף: "זה נכון שהם וכולנו הופקרנו, אבל זה לא אומר שזה נותן לנו עכשיו להפקיר את יתר המדינה". לדבריו, "לצערנו אין פתרון, כי הצד השני דורש תנאים שהתוצאה שלהם היא שמה שקרה בשבעה באוקטובר יקרה עוד הרבה מאוד פעמים. ממשלה אחראית לא יכולה לחזור על אותה טעות ולהפקיר אותנו להמשך".

לכן, הוא ממשיך ואומר: "אין לנו ברירה אלא להגיד 'לא' לעסקה המוצעת, ולמצוא פתרונות לא דרך עסקה". עוד הוסיף, כי "המילה 'עסקה' וההוקוס פוקוס שחיברו אליה היח"צנים שמנהלים את מטה החטופים לא קיימת", כיוון שלטענת בכיר המוסד לשעבר, מהשבעה באוקטובר יש ערבות הדדית לתשעה מיליון אזרחים שגרים בישראל ולא רק ל־100 החטופים: "היו 224 קורבנות אחרים, והם לא חוזרים הביתה בשום מקרה, עם כל הכאב. מה שאתה מציע, להחליף אסון אחד באסון נוסף - אתה מציע להחליף אסון קטן בענק", הוסיף.

הוא מסביר כי בסופו של דבר, אין במדינת ישראל נפש אחת שלא משתוקקת לשובם של החטופים, ושלא כואבת את כאבם, "רק ההבדל בגישות הוא בדרך. יש דרך רציונלית ויש דרך שאומרת 'בואו נסכים למה שהחמאס רוצה'".

מחאת נשים למען עסקת חטופים (צילום: גפן דידי)
מחאת נשים למען עסקת חטופים (צילום: גפן דידי)

"לא להציל אחד במחיר של עשרה"

על ההיכרות של ארגון הטרור עם אופי המדינה אומר איגרא כי "בחמאס למדו דבר פשוט והוא נכון, והוא גם גאוותנו - הם למדו שהציבור בישראל מרגיש ערבות הדדית גם כשמדובר במאה חטופים אל מול יתרת תושבי המדינה". הוא מסביר, כי "צריך בסופו של עניין להבין, שעם כל הרגש שיש פה, ויש הרבה רגש, כולנו רוצים בשובם, אנחנו חייבים להסתכל על הרציונל - אתה לא מציל אחד במחיר של עשרה".

הוא ממשיך, "עם כל הרצון הטוב זוהי הפינה הרעה שבה מצאנו את עצמנו. גם אני וגם אתה רוצים הנהגה רציונלית, אנחנו רוצים שמי שיחליט על גורלנו יעשה את החשבון הרציונלי, את זה שיש לו סיכוי להתקיים. אם נקבל את ההצעה שלך על גבול עזה יישב אותו חמאס שיתעודד מעצם העובדה שהוא ניצח אותנו ואותם רוצחים מגובים ב־7 אלף רוצחים נוספים שישוחררו מבתי הסוהר, אותם רוצים לשמור על הקו, אתה תחזור לעזה?".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm