לאחר הנסיגה מח'אן יונס תצטרך ישראל למצוא אסטרטגיה חדשה או לעשות ויתורים גדולים לחמאס כדי להחזיר חטופים נוספים מהשבי ברצועת עזה. במשך חודשים האסטרטגיה העקבית של ישראל הייתה שהדרך היחידה שבה צה"ל יוכל לשכנע את חמאס להסכים לעסקת חטופים היא לחץ צבאי בח'אן יונס, מאחר וזאת עיר הולדתם של יחייא סינוואר ומוחמד דף.

הפעילים המאומנים של חמאס הוצבו בח'אן יונס, ורשת המנהרות הסבוכה של ארגון הטרור ממוקמת גם היא בעיר הדרומית. ישראל חשבה שהשתלטות על העיר תוציא לחמאס את האוויר מהמפרשים, ונראה כי הנסיגה ממנה מסמנת את סוף לאסטרטגיית החנק של צה"ל על חמאס, וארגון הטרור זוכה לאוויר לנשימה. 

רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

נסיגת כוחות צה"ל מח'אן יונס מסמנת את סוף אסטרטגיית החנק על חמאס, ונראה שגם הודאה בכישלון. עם זאת, זה לא אומר בהכרח שהחטופים לא ישובו הביתה. צה"ל אכן הביס את חמאס הן בצפון והן בדרום, הרס חלק גדול מהמנהרות וגם חיסל בכירים רבים. אך כעת, ישראל זקוקה לאסטרטגיה חדשה או שתעשה ויתורים גדולים יותר. אסטרטגיה חדשה יכולה להיות הפעילות הצבאית ברפיח, שאולי תוריד את חמאס על ברכיו.

עזתים צועדים דרומה (צילום: רויטרס)
עזתים צועדים דרומה (צילום: רויטרס)

יתרה מכך, אם לצה"ל אין נוכחות בח'אן יונס, ייתכן  כי מספר רב של אזרחים פלסטינים יעזבו את רפיח מרצונם ויחזרו צפונה מבלי צורך בפינוי רשמי. זה עשוי להפיג את החששות של ארה"ב לפינוי 1.4 מיליון התושבים העזתים הנמצאים בסמוך לגבול עם מצרים. כמו כן, צה"ל עלול לפתות את חמאס לתחושת ביטחון מזויפת, ולבצע פעולות ניקוי בסגנון הפעילות בבית החולים שיפא, ברגע שחמאס ירכז את כוחותיו במקום אחד.

השאלה הגדולה כעת היא האם השינוי יספיק כדי לשמור על תמיכת ארה"ב בפעולה צבאית אפשרית ברפיח, או שמא וושינגטון כבר החליטה לכפות על ישראל הסכם חטופים, גם אם זה עלול לפגוע את המשך המלחמה והשמדת חמאס. לפי תיאוריה זו, וושינגטון תמכה בישראל במשך חצי שנה, אך כעת הגיעה נקודת השבר. בזמן שאנו ממתינים לתשובה לשאלה הזו, חמאס יוכל לכל הפחות להחזיר חלק מהממשל שלו בדרום הרצועה, משום שישראל מעולם לא החליטה מי ישלוט אזרחים במקום. השעון אוזל, גם לגבי פעולה ברפיח וגם לגבי גורלם של החטופים.