מלחמה בעזה: מצרים, קטאר ומדינות ערביות נוספות דחו את הצעת ישראל לשלוט במנהל האזרחי ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה - כך דיווחה היום (שבת) רשת אל-עראביה.

בלינקן נתן לישראל כרטיס צהוב: משמעויות הדו"ח של משרד החוץ האמריקאי
לא ברפיח: על פי הערכות מודיעין - זה המקום בו מתחבא סינוואר

מוקדם יותר, גם איחוד האמירויות הערביות הודיע על סירוב לתוכנית, ושר החוץ של האמירות תקף: "לנתניהו אין כל סמכות חוקית להזמין אותנו להשתתף במנהל האזרחי של רצועת עזה". כמו כן, מקור מצרי בכיר אמר כי קהיר הודיעה לכל הצדדים הנוגעים בדבר כי ישראל נושאת באחריות להידרדרות התנאים ההומניטריים ברצועת עזה.

נזכיר כי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס מוקדם יותר השבוע לנושא היום שאחרי המלחמה, במה שנשמע כמו מסלול עוקף ישראל, ואמר כי: "אנחנו פועלים מול מדינות ערביות שמוכנות לקחת עליהן את שיקום רצועת עזה ביום שאחרי המלחמה, ולקדם את הקמת המדינה הפלסטינית לפי חזון שתי המדינות".

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

על פי דיווח של Sky News Arabia, חברה אמריקאית פרטית תיקח על עצמה את ניהול מעבר רפיח עד שרש"פ תקבל את המשימה מהצד הפלסטיני. וושינגטון הודיעה לרשות הפלסטינית כי מעבר רפיח ייסגר. בתגובה לכך, פלגים פלסטיניים מסרו: "נטפל בהפרשות של כל תוכנית להשתלטות על מעבר רפיח כפי שנעסוק בכיבוש". עוד אמרו הגורמים כי הם "לא יקבלו כל צורה של אפוטרופסות על מעבר רפיח מאף מפלגה".

במקביל, מקורות יודעי דבר חשפו בראיון לעיתון אל-אח'באר הלבנוני, כי "לאחר כישלון של כמה ניסיונות קודמים, ראש שירות הביון הכללי ברשות הפלסטינית, האלוף מג'יד פרג', מנסה שוב להחזיר את היוזמה להכניס את חברי הסוכנות שלו לרצועת עזה, באמצעות מעבר רפיח וניהולו והפעלתו, לקראת מה שיהיו תוכניות ליום שאחרי המלחמה, ברמת המנהל האזרחי של הרצועה".

כוחות צה''ל פועלים במרחב זייתון שבדרום העיר עזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל פועלים במרחב זייתון שבדרום העיר עזה (צילום: דובר צה''ל)

בתוך כך, צה"ל קרא הבוקר ל-150 אלף תושבי ג׳בליה בצפון הרצועה לעקור למחנה הפליטים, לקראת כניסה מחודשת של צה״ל אלהמחנה. במקביל החל צה״ל בפינוי שתי שכונות במזרח רפיח הנמצאות מערבית לפעילות כוחות צה״ל עד עתה. בצה״ל מדגישים כי טרם נכנסו כוחות לשתי השכונות במזרח רפיח. הפעילות של צה״ל אף נמשכת בשכונת זיתון בדרום העיר עזה ובצה״ל אומרים כי ביממה האחרונה נמצאו מנהרות נוספות וכן אמל״ח רב.

במערכת הביטחון ממשיכים בביקורת על כך שהדרג המדיני נמנע מלקבל את ההחלטה לגבי היום שאחרי, ועל רקע זה לא מצליחים בצה״ל להציב חלופה שלטונית לחמאס, שזה מצידו פועל כל העת לשקם את היכולות שלו במקומות בהם פעל צה״ל בתחילת התימרון. "מי שיאכיל את האנשים בעזה יש לו סיכוי לשלוט. גם אם נסיים את מה שנעשה ברפיח ונפרק את תשתיות הטרור, אם לא יהיה מי שיקבל את השטח החמאס ינסה להמשיך ולהשתקם ולפעול", אומרים בצה״ל.