שבעה חודשים לתוך המלחמה שפרצה בשבעה באוקטובר, והציבור הישראלי מתחיל להתערער באמונתו ביכולת של צה"ל להשיג את מטרות המלחמה הצבאיות – מיטוט שלטון חמאס ברצועת עזה והחזרת כל האזרחים והחיילים שנחטפו בטבח. 

"דשדוש של שנים, בידוד ופגיעה כלכלית": אלוף במיל' מזהיר - ישראל בדרך לקריסה
"לסגור את מעגל הכאב": סיפורי החטופים שאותרו גופותיהם

סקר חדש שערך מכון מדגם ותמציתו התפרסמה בפיינשיאל טיימס מראה כי 62% מהישראלים כבר לא מאמינים שישראל יכולה להגיע ל"ניצחון המוחלט", בעוד 27% חושבים שהוא עוד ריאלי.

נתונים אלו הפוכים לחלוטין מאלו שנמדדו בחודש ינואר, אז כשני שליש מהישראלים האמינו בהגעה לניצחון המוחלט כיעד ריאלי, ופחות משליש פקפקו בו. כעת, הסקר נערך באווירה שונה לחלוטין, כאשר צה"ל נאלץ לחזור שוב ושוב לאזורים שבהם כבר פעל ועזב, לאחר שחמאס הצליח לשקם את כוחותיו באזור. 

הנתונים מראים את השינוי המשמעותי בהלך הרוח של הישראלים. בחודש ינואר ישראל הייתה עוד נתונה בלחימה אינטנסיבית ברצועה, ומדי יום צה"ל הציג הישגים לכאורה ברצועה, שאותתו לציבור הישראלי כי סיום המלחמה בפתח.

צוות קרב של גבעתי ברפיח (צילום: דובר צה''ל)
צוות קרב של גבעתי ברפיח (צילום: דובר צה''ל)

האלוף במיל', לשעבר ראש חטיבת המבצעים במטכ"ל ומפקד אוגדת עזה, גדי שמני שוחח הבוקר (ראשון) עם אודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103fm על הפילוג בהנהגה, הדשדוש במהלך הצבאי והשלכותיו על מטרות המלחמה. 

שמני אמר: "אני חושב שזה מאוד בעייתי, ואנחנו רואים את התוצאות. צה"ל מדשדש ברצועה, לא עושה שום דבר בצפון שהוא נגזרת של איזשהי תוכנית או מטרות שהוגדרו, וזאת התוצאה. אנו רואים הנהגה, אם אפשר לקורא לה הנהגה, מפולגת, משוסעת, אין מנהיגות, אין מבוגר אחראי, אין מישהו שמוביל קו, כולם מיישרים קו. אני חושב שדי ברור שלא נשיג את יעדי מהלחמה שהוגדרו. תהיה פגיעה בחמאס אך לא מיטוט צבאי ושלטוני כי אנו לא מדברים על זה. קשה לראות איך מחזירים את כל החטופים.

"הממשלה דנה אותנו לדשדוש של שנים, עם נפגעים, בידוד של המדינה ופגיעה קשה בכלכלה. הדבר החמור מכל הוא השחיקה הדרמטית במעמדה של המדינה. עד השביעי באוקטובר נחשבנו למעצמה אזורית. זה יזמין אלינו הרבה מאוד צרות". 

ביחס לשלטון העתידי ברצועה אמר שמני: "אני האחרון שיגיד שזה פשוט להביא חלופה ולהכניס את הרשות או כוח בינלאומי. זה דבר מסובך, צריך להיערך לזה בצורה רצינית. אין לי ספק שצריך להיות פרק זמן, אם אתה רוצה להביא מישהו שייקח שם אחריות, צריך קודם כל להחליש מאוד את חמאס, הרבה יותר מכפי שהוא חלש היום. רק במאמץ משותף, יהיה אפשר ללכת על ניסוי, ואי אפשר להגיד שהוא יצליח בוודאות. האלטרנטיבה זה אותו דשדוש של שנים".