דבר התרסקות מסוקו של נשיא איראן אברהים ראיסי הצית ברפובליקה האסלאמית וברחבי המזרח התיכון גל ספקולציות מתקלה בשל תנאי מזג האוויר הקשים ועד חיסול ממוקד בתזמון מדויק. המזרחן אל"מ ד"ר משה אלעד עושה סדר בתרחישים השונים בראיון ל"מעריב".

"אז תמצא לך צוות חדש": עימות חריף בין נתניהו לגנץ על המו"מ | דיווח
נחשפו תיעודים של אלה ודפנה אליקים ברצועת עזה: "אני שבויה של חמאס"

עוד בטרם יבשה הדיו על הודעות התרסקות מסוקו של נשיא איראן אברהים ראיסי וכבר נשמעות ספקולציות באשר לסיבת הקריסה. לפי הידוע, על מסוקו של הנשיא האיראני היו מלבד הנשיא גם שר החוץ אמיר חוסיין עבדאלליהאן ושני בכירים נוספים.

הארבעה שבו מביקור באזרביג'אן והמסוק "נחת נחיתה קשה", כך הגדירו זאת ברשתות התקשורת באיראן, ליד ג'ולפה, עיר על הגבול עם אזרבייג'ן, כ-600 ק"מ (375 מייל) צפונית-מערבית לבירה טהרן.

האופוזיציה האיראנית בוודאי תשאל: מי לא ירצה בחיסולו של ראיסי? מהן אפוא ההערכות באשר לסיבת הקריסה? 

עייפות החומר: ראשית, יש לזכור שאיראן מטיסה במדינה מגוון מסוקים, אך הסנקציות הבינלאומיות מקשות עליהם להשיג חלקי חילוף עבורם. חלק לא מבוטל מכלי הטייס שמונה הצי האווירי הצבאי של איראן הינם עוד לפני המהפכה האסלאמית של 1979 ועל כן בחלק גדול מהטיסות המבצעיות יש סיכון רב.

יריבים פוליטיים: הנשיא ראיסי בן ה-63, איננו מנהיג אהוד וזאת בלשון המעטה. את הבחירות לנשיאות איראן בשנת 2017 הוא הפסיד למועמד חסן רוחאני, וארבע שנים אחר כך ניצח בבחירות לנשיאות כשאחוז ההצבעה בהן היה הנמוך ביותר בתולדות הרפובליקה האסלאמית. שני יריביו הגדולים, עבד אל נאצר חמאתי ומוחסן מהרילזדה ידעו לספר כי הפסדם בבחירות נעשה באופן מכוון מצד מועצת המהפכה והם עדיין נוטרים לו על כך.

אויבים מבית: ראיסי הוא מנהיג קשוח שהוביל בעבר את מערכת המשפט במדינה בהנהיגו עונשי מוות בשיטות אכזריות במיוחד. ב-1988 בתום מלחמת איראן-עיראק העקובה מדם, הוא צבר לו אויבים רבים בשל מעורבותו בהוצאה להורג המונית של אלפי אסירים פוליטיים. לא מעט מהם המתינו לשעת כושר לחסלו.

קרבות ירושה? ראיסי נתפס גם כבן טיפוחיו של המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי. פרשנים שטענו שהוא יוכל להחליף את המנהיג בן ה-85 לאחר מותו או התפטרותו מהתפקיד, הציתו למעשה את אש התבערה של מאבקי הכוח שבמסגרתם יתכן שאחד מיריביו דאג לחסלו. ראיסי ספג גם הפגנות מסיביות בשנת 2022 על מותה במעצר של הצעירה מהסה אמיני.

ראיסי במהלך ביקרו ביבשת אפריקה (צילום :רויטרס)

החשודים המיידיים - המשטר הציוני והמערב: מטבע הדברים, לחשודים בחיסולו של ראיסי נוספו עד מהרה גורמים אוקראינים להם יש עימו חשבון בגין חימושה של רוסיה במלחמתה עם אוקראינה, וכמובן לא נפקד מקומה של ישראל שחשודה תמיד בחיסול מנהיגים איראניים הן בגין העשרת האוראניום והן בעקבות מתקפת הטילים על ישראל ותמיכת מנהיגיהם בחיזבאללה ובחות'ים בתימן.

אל"מ (מיל') ד"ר משה אלעד, מזרחן ומרצה במכללה האקדמית גליל מערבי, מילא בעבר שורת תפקידים בכירים בלבנון ובאיו"ש