עיריית פתח תקווה העסיקה באמצעות חברה קבלנית לניקיון שוהה בלתי חוקי (שב"ח), צעיר כבן 18 תושב ג'נין שנכנס לישראל ללא אישורי שהייה וללא אישורי תעסוקה כדין. 

"גרימת השמדה ופגיעה מכוונת": התובע בהאג מבקש להוציא צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט
לפיד: "לא הגיוני שמוציאים צווי מעצר, לא נעבור על זה בשתיקה"

כזכור, מדובר בתקופה לוהטת מבחינה ביטחונית שבה מספר ההתרעות לפיגועים הולכת וגוברת, והגזרה באזור ג'נין סופגת פעילות על בסיס יומי של כוחות ימ"מ, שב"כ, מג"ב וצה"ל.

ידוע, כי ראש העירייה רמי גרינברג, גילה יד תקיפה ואכיפה מסיבית כנגד קבלנים המעסיקים עובדים באתרי הבנייה והוציא הנחיות ברורות לרבות נקיטת הליכים משפטיים חמורים הכוללים צווי הפסקת עבודה באותם אתרים. אין ספק, כי אירוע כזה לא יוכל לעבור מתחת לידיו של גרינברג, מבלי שיזכה לטיפול הולם מכל הבחינות. 

נציין כי הכניסה של שב"ח מאזור זה בעייתית במיוחד הן מחשש של איסוף מידע והן מחשש פעילות ונגישות מול הציבור במסגרת שנראית לכאורה כחוקית ולגיטימית, תוך סימני זיהוי של עובד קבלן הכפוף לעיריית פתח תקווה. 

במשטרה רואים את נושא העסקת שב"חים כמפגע חמור מבחינה ביטחונית בשל רוח התקופה והעובדה שאנחנו מצויים בעיצומה של מלחמת "חרבות ברזל". 

בנוסף, במשטרה ובמג"ב מבצעים פעולות באופן יומי, חלקן הגדול יזומות לאיתור שב"חים, מעסיקים, מלינים ומסיעים תוך החלטה להעצים את גובה הקנס כנגד עוברי העבירות הללו וכן לפתוח נגדם תיקים פליליים.

כשמדובר בעובד קבלן האחריות הישירה הינה של החברה המעסיקה ובדרך זו מוטלת אחריות עקיפה גם על העירייה באמצעות המנהלים בפועל האמורים לאשר את העובדים המועסקים בעיר ופועלים לניקיונה או במסגרת עבודות אחרות לרבות גינון, בנייה או תחזוקה.

העירייה גם אחראית על תנאי העסקתם של עובדי הקבלנים ומשכך היא אמורה לפקח עליהם ולדעת את פרטי זהותם באופן יומי. 

חמור מכך, אותו שב"ח התגורר בעיר, לפחות בתקופה האחרונה ככל הנראה ביחידת דיור במרכז העיר או בדירה מחולקת, שם גם נעצר אתמול על ידי המשטרה לאחר דיווח שהתקבל מהעירייה.

במשטרה אישרו את מעצר השב"ח שנלקח לחקירה ובידי "מעריב" ההוכחות והממצאים לגבי זהותו ופרטיו המלאים.

מדוברות העירייה נמסר: "העובד המדובר עבד באופן חד פעמי תחת קבלן משנה והוא אינו עבד בעבר בשירות העירייה. לאור הערנות של העובדים האמונים על הקבלן מטעם העירייה, פרטיו של החשוד הועברו באופן מידי לבדיקת המשטרה והוא נעצר. מדובר במקרה חריג שיטופל במישורים המתאימים."