לוחמי 504 מבצעים חקירות ראשונות של מחבלי חמאס תחת אש וסוגרים מעגלים מודיעיניים ומבצעיים במהירות, לעיתים בתוך דקות. על פי הערכה בצה״ל, בשל פעילות אנשי היחידה מאז תחילת התמרון הקרקעי ניצלו חיים של עשרות לוחמי צה״ל. במקביל הם מקדמים ואף הביאו ״קצה חוט״ שקידם את מציאת גופות החטופים.

תושבי הצפון חוששים: "חיזבאללה לא הורג אותנו - רק כי הוא עוד לא בחר לעשות זאת"
דרמה במנהרה: חוסל מפקד בכיר בחמאס בלב ג'באליה

יחידת 504 נחשבת ליחידת קצה באגף המודיעין. בשגרה היא אמונה להפעיל סוכנים ולאסוף מודיעין ממקורות אנושים. לוחמי היחידה עוברים מסלול המקביל ללוחמי הסיירות בצה״ל. וכן הם עוברים הכשרות על פי הייעוד ביחידה: הכשרה של לוחמה בטרור, אולפן ערבית, קורס חוקרים ועוד.

במהלך התמרון בעזה היחידה פועלת בתוך אזור הלחימה. כל מסגרת צבאית לוחמת מונה גם חוליית חוקרי ולוחמי 504. כל שבוי שנכנע מועבר מיד לתשאול של החוקרים, כדי לקבל מודיעין שדה מהיר עבור הכוח שנלחם. במקביל, עובר השבוי חקירה עמוקה יותר כדי לקבל מודיעין רחב שצה"ל ומדינת ישראל מעוניינים בו. כל תוצרי האיסוף מועברים לאמ״ן, שב״כ ומוסד כדי לסגור מעגלים מודיעיניים.

המחבלים העצורים בשכונת חמד (צילום: רשתות ערביות)
המחבלים העצורים בשכונת חמד (צילום: רשתות ערביות)

חוקר מילואים ביחידה מספר, "יש לא מעט טכניקות שבהם אנחנו פועלים בחקירת מחבל. המטרה שלנו לשמוע ממנו את המידע הרלוונטי לנו. כדי להציל חיים ולאתר אויב בשטח וכאן בלחימה גם לאתר חטופים חיים או גופות. לעיתים המשימה לא פשוטה לנו החוקרים. לשבת מול מחבלים אכזריים ולשמוע מהם על מעשיהם.

יותר מפעם אחת יצאתי מחדר החקירות ופשוט הקאתי, הבטן התהפכה לי. היו מקרים שהנחקר שישב מולי התרברב והשתחצן. זה היה קשה. מצד שני זה שירת את החקירה והמידע שמסר. אבל מהר מאוד ככל שהחקירה התקדמה הוא הבין איך הוא מסתבך והשחצנות והזחיחות התחלפו בפחד שלו".