בשבוע שעבר צה"ל והשב"כ הצליחו לאתר ולחלץ שבע גופות חטופים מרצועת עזה ולהביאן לקבורה בישראל. לאחר המצבע המוצלח, "מעריב" שוחח עם יוסי אמרוסי, לשעבר בכיר בשב"כ, כדי להבין את הפוטנציאל הגלום בנוכחות הפיזית של חיילינו ברצועה.

שלושה סיכולים ביום: שני מחבלי חיזבאללה חוסלו, מספר נוספים נפצעו   
טעות אסטרטגית? "רפיח זה סוג של אילוץ פוליטי, אין תועלת צבאית"

אמרוסי מציין שהלחימה ברצועת עזה היא לחימה מאתגרת ומסובכת. "יש לחימה של תת קרקע, מעל הקרקע, לחימה עם גורם שהוא מאוד נחוש ומאמין בדרך שלו".

תקיפות צה''ל ברפיח (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
תקיפות צה''ל ברפיח (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

הוא מבהיר מדוע כוחות צה"ל חוזרים למקומות שכבר היו בהם: "גם כשצה"ל משתלט על שטח מסוים, עדיין זה לא אומר שהוא מגיע לכל בית, פיר של מנהרה, או בור שיגור. יכולים להשתלט על שטח, מבלי לנקות אותו לחלוטין, בלי להגיע לכל מנהרה". הוא מזכיר ש"אנחנו יודעים על מאות קילומטרים של מנהרות. ולכן לא צריכה להיות הפתעה שאנחנו לא מגלים את הנכסים האלה בפעם הראשונה".

אמרוסי מסביר שהסמטאות בג'באליה צרות מאוד וצפופות וחיים בהן כ-130 אלף איש בתא שטח קטן. "זה מאוד קשה להילחם ולטהר שם את השטח", ומוסיף: "לכן כל פעם שמגיעים למקום שוב, ניתן לגלות דברים חדשים". לתפיסתו, זאת סיבה להמשיך ולפעול בשטח, עד שנגיע למצב בו השטח מטוהר לחלוטין.

תיעוד בו רוכזו עיקרי הדברים מתוך חקירתם בשב"כ של מחבלי חמאס (צילום :דובר צה"ל)

אמרוסי קובע כי "הסיכוי למצוא חטוף חי, או לצערנו מת, בצורה מקרית הוא אפסי. הממצאים נובעים ממודיעין". הוא מעדכן שהמציאה הראשונה של ארבעת החטופים שנמצאו החודש נבעה "ממידע מחקירות". אוספים בחקירות לדבריו, "מודיעין יקר ערך". הנחקרים, הם פעילי חמאס או נוח'בה. הוא מבטיח: "בחקירה, השאלה הראשונה ששואל החוקר היא בנושא החטופים, לפני הכול". אמרוסי אומר: "זה המידע הכי יקר עכשיו. לא שנתנגד לקבל את המיקום של סינוואר, אבל החטופים זה הדבר הראשון שמעניין את החוקרים".

עוד הוא מסביר: "זה לא רק חקירות. יש מאמץ מודיעני של אמ"ן ומאמצים טכנולוגיים. ביחד, זאת עבודת נמלים לבנות את הפאזל, עד שמגיעים למיקום שיודעים שיש שם חטוף, כזה שלצערנו נרצח, או חטוף שחי. רק אז נשלח כוח צבאי לחלץ אותו, כמו במקרה של אורי מגידיש".  

החיילת ששוחררה אורי מגידיש עם משפחתה (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
החיילת ששוחררה אורי מגידיש עם משפחתה (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

הוא מתאר את התהליך: "אם יש נחקרים שיש להם מידע על חטופים, חיים או מתים, מתחילים תהליך של נוהל קרב. איפה המקום? איך מגיעים אליו? כמה הוא מסוכן? מה הסיכוי שהחיילים יתגלו? וכך הלאה''.

יש כאלה שמפקפקים בכך שהמלחמה מתקדמת, אך אמרוסי אינו אחד מהם. הוא נחרץ: "בניגוד לפרשנים אחרים, אני לא חושב שאנחנו מפסידים. אנחנו נלחמים לחימה ארוכה וצריך סבלנות ואיתנות ציבורית. צריך לתת גב ללוחמים בשטח. יודעים שהלחימה מסובכת והאויב הוא רע ואכזר. ייקח זמן למוטט אותו לחלוטין, אבל אני מאמין שאנחנו יכולים".  

ביחס להמשך המערכה אמר אמרוסי: "אני יודע שעד היום השמדנו את מרבית מפעלי הנשק של החמאס", הוא אומר. "ייצור אין להם וייבוא לא יהיה. לכן, כשהאמל"ח ייגמר להם, הם מוזמנים לבוא להילחם איתנו". הוא מסכם: "אנחנו לא יכולים להרשות לאויב הזה לצאת בחיים מהאירוע הזה, הוא חייב לשלם על מה שהוא עשה".