חבר קבינט המלחמה, השר גדי איזנקוט, השתתף היום (שני) בדיון חסוי בוועדת החוץ והביטחון בכנסת ובה קרא "לעצור את האש" כדי לאפשר שחרור של חטופים משבי חמאס. 

עולים שלב לקראת מתקפה בלבנון: צפו בתרגיל המדמה תמרון בשטח האויב
המתה של שבויים ומקרי ביזה: 70 חקירות מצ"ח נפתחו מאז ה-7 באוקטובר

בתחילת הישיבה איזנקוט הדגיש כי הוא מקווה שדבריו לא יצאו החוצה, אבל בהחלט לוקח בחשבון שזה כן יקרה. באופן חריג למדי, איש לא קטע את דבריו של איזנקוט, הדיון עבר ללא קריאות ביניים, עימותים ועקיצות.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לדברי איזנקוט, בזמן חברותו בקבינט מלחמה הוא כתב ושיגר לקבינט מדיני-ביטחוני שבעה מכתבים. "לצערי למכתבים שלי התייחסו כאל אירוע שהוא בגדר בגידה", אמר. בהמשך תקף איזנקוט את הקבינט המדיני-ביטחוני: "הם לא ממלאים את תפקידם. יצא לי להשתתף בקבינטים במשך יותר מ-20 שנה, מעולם לא הייתה פוליטיקה בפורום הזה. היום באים לקבינט שרים וחברים נוספים, מלווים בעוד אנשים ובסוף נדחפים עד 70 משתתפים בדיונים. הכל פוליטי והרוב מודלף כמעט בלייב".

לדבריו, בחודשים האחרונים התקבלו שתי החלטות בלבד: בנושא האיראני ולגבי רפיח. "בעיניי הנושא של רפיח בכלל לא היה צריך להגיע לקבינט", אמר איזנקוט, "אלא היה צריך להסתיים ברמה של מפקד אוגדה שפועלת ברפיח. יש לצבא תכניות מפורטות. אני לא מצליח להבין איך ההחלטה המבצעית לגבי רפיח הפכה לדרמה אסטרטגית - מדינית".

באשר לאפשרות להתנעת עסקת החטופים, אמר איזנקוט שהעריך כי חלון ההזדמנויות לעסקה קצר והוא יהיה קיים במהלך השבוע הקרוב, אחרי שהתגבר הלחץ הצבאי בעזה, בעיקר ברפיח. איזנקוט הביע פסימיות באשר לאפשרות להגיע לרגיעה אזורית בשנים הקרובות, "נצטרך לנהל את המלחמה הזאת עוד שנים רבות", אמר.

לגבי המלחמה בצפון, איזנקוט סבור כי יש למצות את התהליכים הדיפלומטיים ולנסות להגיע להחלטה בדומה להחלטת 1701 משופרת. "לא מספיק חייל או"ם שהיו שם קודם לכן", אמר. "חייב להיות שם כח רציני מאוד, בעיקר - באזור 200 כפרים שיעים. לכן דרוש כוח בינלאומי חזק מיומן ביטחונית. אם המאמץ הדיפלומטי ייכשל - יש לקחת בחשבון את האופציה של פעולה צבאית ישראלית יזומה בצפון".

איזנקוט דחה על הסף את היוזמות העולות לאחרונה, דוגמת ממשל צבאי בעזה או שליטה ישראלית צבאית בלבנון. לדבריו, בקבינט מלחמה יש הסכמה רחבה כי הרעיונות הנ"ל אינם ישימים - לא שליטה ביטחונית בלבנון ולא משטר ישראלי צבאי בעזה.