צה"ל הודיע אתמול (ראשון) כי בכוונתו לצמצם את מספר החברים בכיתות הכוננות הנמצאים בשירות מילואים פעיל בחלק מיישובי הצפון אשר אינם צמודי גדר, זאת לשם "ייעול ניצול משאבי המילואים וזמנם". בהודעה נכתב כי "על מנת לשמר אורך נשימה, כשירות הכוחות ורציפות תפקודית, הוחלט על צמצום מספר החברים בכיתות הכוננות הנמצאים בשירות מילואים פעיל בחלק מיישובי הצפון אשר אינם צמודי גדר. ככלל, אין שינוי בגודל כיתות הכוננות ביישובים המפונים אשר סמוכי גבול בגליל ובגולן.

ינסו להפיל מטוס: חיזבאללה נערך לשימוש ראשון בטיל ש"ידהים את ישראל"
עולים שלב לקראת מתקפה בלבנון: צפו בתרגיל המדמה תמרון בשטח האויב

אימון של כיתת כוננות בקיבוץ בצפון (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
אימון של כיתת כוננות בקיבוץ בצפון (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

כלל חברי כיתות הכוננות יישארו עם ציודם האישי, על מנת לאפשר את הפעלתם בעת הצורך באופן מיידי. במסגרת תפיסת ההגנה המרחבית, יישובי הצפון מוגנים על ידי מערכות הגנה שונות לצד מחלקות ההגנה ופעילות שוטפת של כוחות צה"ל במרחבים השונים". ההודעה עוררה זעם רב בקרב ראשי מועצות, תושבי הצפון ואנשי ביטחון. פורום ״מגן עוטף לבנון״, שמהווה ייצוג רשמי של תושבי קו העימות בגבול לבנון, אשר לא פונו בהחלטת הממשלה, הביעו התנגדות עזה להחלטה - ובהתאם לכך שיגרו מכתב לשר הביטחון ולאלוף פיקוד צפון.

״נודע לתושבים כי מתוכנן בקרוב צמצום משמעותי של כמות חברי כיתות הכוננות בישובים - כולל הישובים שנמצאים 3.5 ק"מ בלבד מגבול לבנון״, חשפו במכתבם. הם הודיעו כי לא יתנו להחלטה להתממש: ״התושבים נותרו באזור לחימה, תחת ירי טילים וחדירת כטב"מים, תחת שריפות שפורצות מנפילת טילים, תחת איום של חדירת מחבלים מהגבול. התושבים נותרו לנהל שגרת חיים תוך חרדה וחשש לחייהם. אנחנו דורשים שמבנה כיתות הכוננות לא ישתנה ואף יגדל״. 

תושבי הצפון בהפגנה ביום העצמאות 2024 (צילום: דוברות מטה אשר)
תושבי הצפון בהפגנה ביום העצמאות 2024 (צילום: דוברות מטה אשר)

עוד אמרו כי ״רוב כוחות הצבא עזבו את אזור היישובים הלא מפונים - שנותרו לבד. זמן התגובה של צה"ל לא מספק ואם חס וחלילה יקרו מספר אירועים במקביל, כיתות הכוננות בלבד הם אלה שיתנו מענה מיידי בכל ישוב וישוב. ראינו בדרום את הישובים שניצלו בזכות כיתות הכוננות״, הזכירו ודרשו במכתב: ״אל תתנו יד למחדל נוסף, אל תאשרו את צמצום כיתות הכוננות!״. 

גיורא זלץ, ראש מועצת גליל עליון, חושף בראיון ל״מעריב״ כי במועצה שלו ישנם 8 יישובים שבהם מצמצמים משמעותית את כיתות הכוננות. ב-6 מתוך 22 יישובים של המועצה האזורית יישארו 18 לוחמים פעילים במקום 28, ובעוד 2 יישובים במקום 28 לוחמים פעילים יישארו 4 בלבד. ״יש רושם שהצפון ריק אך זו לא המציאות - רבע מתושבי קו העימות פונו אך השאר, כ-150,000 תושבים, חיים כאן בשטח מלחמה - עם טילים, כטב״מים ויירוטים מעל ראשם. עם אפס זמן התרעה.

אימון כוחות צה''ל בצפון (צילום: דובר צה''ל)
אימון כוחות צה''ל בצפון (צילום: דובר צה''ל)

ביישובים של המועצה, ישנם תושבים רבים שמנהלים שגרת חיים תחת מלחמה, ולוחמי כיתות הכוננות ממלאים עבורם תפקידים רבים. ברגע שיצמצמו להם את ימי המילואים לא יהיה מי שיגן על היישוב״, הוא מתריע, ״הלוחמים שומרים ומאבטחים את בתי הילדים ובתי הספר בשטח המועצה, כי אי אפשר להשאיר מאות ילדים בלי שמירה שהצבא כלל לא טורח לשלוח מטעמו. ברוב מבני החינוך אין אפילו מיגון, לכן חייב לעזור לצוותי החינוך במצבי החירום הרבים שפוקדים אותנו".

"מעבר לכך, הלוחמים שומרים 24/7 על כניסות שערי הקיבוצים והיישובים, מתאמנים מדי שבוע בתרגילים ומקיימים מטווחים. אם יצמצמו ימי מילואים - כל זה לא יהיה. כל חבר כיתת כוננות שלא יהיה מגויס בצו 8 לא יהיה מחויב להישאר בקיבוץ ולא יהיה מי שיגן בשעת חירום. דווקא בעת הזו, כאשר רוצים לייצר תחושת ביטחון - לצמצם את נוכחות חברי כיתת הכוננות זו טעות גדולה״, הוא ממשיך ואומר כי ״במבחן התוצאה, הצבא לא מצליח לספק תחושת ביטחון לתושבים, המציאות הביטחונית רק הולכת ומחמירה, הפעילות של חיזבאללה מתעצמת - ומנגד ישנו צמצום של פעילות כיתות הכוננות. הביטחון המינימלי שעוד יש לתושבים - נשען על בסיס כיתות הכוננות. זו פשוט החלטה מטורפת״, מוחה. 

חברי כיתת הכוננות של מרגליות בקריית שמונה (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
חברי כיתת הכוננות של מרגליות בקריית שמונה (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

צחי אליהו, יו״ר מושב עין יעקב בגליל המערבי, מוחה ומאיים לפתוח בהפגנות במידה שההחלטה תתממש. במושב, ישנם כיום 28 לוחמים - שרוצים לצמצם ל-4 לוחמים פעילים בלבד. ״הצבא גייס אותנו לכיתת הכוננות בלי שום הנחיות, את כל מערך ההגנה וההתקפה בנינו בעצמנו, כל אחד עם הרקע הצבאי שלו מלפני. את החמ״ל שמאויש 24/7, הטנדרים, המצלמות במעגל סגור ושיפוץ המקלטים מימנו מתרומות - ואילו הצבא סיפק לנו רק נשקים ומדים", מספר אליהו.

"חברי כיתת הכוננות מאבטחים 1700 תושבים שחיים במושב, את הגנים והפעוטונים בשעות היום, מאיישים את 3 הכניסות למושב, מפטרלים בכל רגע נתון, מקיימים 3 אימונים בשבוע. כל זאת, כאשר יש מסביב למושב כוחות צבאיים שלא מספקים מענה לבעיה הביטחונית ביישוב - אך הם בהחלט מהווים מטרה צבאית לחיזבאללה, שניסה לפגוע בהם מספר פעמים. הרצון לצמצם את כיתת הכוננות היא פשוט יריקה בפרצוף שלנו, אנחנו עדיין מעכלים את ההחלטה, מחכים לראות לאן נושבת הרוח. אם ההחלטה תישאר כמו שהיא, אנו נצא להפגין״, הוסיף. 

גם ארגון הרב"שצים הארצי גינה את ההחלטה ומסר כי "הכתובת על הקיר ונראה שראשי מערכת הביטחון עוד לא השכילו להבין כי מדינת ישראל נמצאת בקרב על חייה. מדובר בהחלטה הזויה שאין לה אח ורע עם המציאות. במקום להוקיר ולהכיר ברבש"צים כעובדי משרד הביטחון, השר גלנט מוסיף חטא על פשע ומאשר את המחדל הזה. מיליון אזרחי ישראל בצפון ובדרום ימשיכו להיות מופקרים בעקבות החלטה זו״.