תא"ל במילואים, אמיר אביבי, שירת במספר תפקידים משמעותיים בצה"ל ביניהם: סגן צבאי למבקר מערכת הביטחון וסגן מפקד אוגדת עזה. מעריב שוחח עם הביטחוניסט במטרה להבין את משמעות מעבר רפיח במשחק האינטרסים של הצדדים.

אש פרצה במקום: ישראל פרסמה ממצאים ראשוניים על האירוע ברפיח
"הפקרות! פשוט החלטה מטורפת": נחשפים הצמצומים בכיתות הכוננות בצפון

תא"ל במיל' אביבי, ששימש בעברו גם כראש לשכת הרמטכ"ל, מדגיש, "קודם כל צריך להבין, שמעבר רפיח הוא צינור החמצן של חמאס". לדבריו, בגבול 12 הקילומטרים שנמתח מהים ועד לכרם שלום, כבר נמצאו מעל 50 מנהרות בתת קרקע, "מנהרות גדולות עם אין ספור יכולות טכנולוגיות וצבאיות שנכנסות דרכן ודרך המעבר עצמו לרצועה".

אביבי מספר על "הברחות במיליארדים, אותן מנהלות חמולות ממצרים לעזה ולהיפך, שמעורב בכך כסף רב וגם שוחד". הוא אומר: "יש אנשים שמתפרנסים יפה מאוד ממעבר רפיח". אביבי מוסיף ומספר שמעבר רפיח "הוא פשוט המעבר הרשמי מעל הקרקע, אך גם בו ודרכו יש הברחות".

משאיות מכניסות אספקה ממצרים לרצועת עזה דרך מעבר רפיח (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)
משאיות מכניסות אספקה ממצרים לרצועת עזה דרך מעבר רפיח (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)

אביבי מתאר את ההיסטוריה של המעבר ש"עבר כל מיני גלגולים, נפתח לראשונה עם מצרים, בהסכם השלום, עבר לרשות הפלסטינית ואז חמאס השתלט עליו. בתקופה של האחים המוסלמים במצרים נפתח שוב". בתקופת הנשיא א-סיסי נפתח ונסגר לסירוגין בשל הטרור. ברור לו שחמאס רוצים לשלוט בגדר ובמה שמתחת לגדר וכן לשלוט על המעבר עצמו. אביבי נחרץ: "צריך שמעבר הסחורות והאנשים יהיה בשליטה ישראלית".

אביבי חושף ש"יש פעילות אינטנסיבית מתחת למעבר לחיפוש מנהרות. הנדסה חוקרים את המנהרות באזור הזה, ולפני שבוע היה ירי למעבר לעברם". כמי שפיקד בעברו על גבול מצרים הוא אומר: "היו לנו בעבר אירועים של דו"צים בטעות עם המצרים, לא פעם ולא פעמיים. דברים שקורים ושמנסים לצמצם אותם". 

אביבי סבור ש"צה"ל לא יכול לשלוט רק על הכביש (ציר פילדלפי), או על הגבול, צריכים להשתלט על כל העיר רפיח". השליטה על כל העיר רפיח לתפיסתו, יכולה לעזור גם להגיע לחטופים, ולראשי חמאס. הוא שואל: "לכאורה, מה עדיף למצרים, שחמאס ישלוט שם?" וגם משיב: "הסיפור הזה יחשוף מנהרות, דבר שיביך את המצרים. זה מטריד אותם".

מנהרה מתחת למטה אונר''א בעזה (צילום: REUTERS/Dylan Martinez)
מנהרה מתחת למטה אונר''א בעזה (צילום: REUTERS/Dylan Martinez)

אביבי מבקש להדגיש, ששני התנאים שנדרשים כדי למנוע יצירת צבא טרור, כמו זה הקיים כעת בעזה. הראשון הוא: "שליטה מלאה על כל הגבול עם המצרים בצד העזתי וכמובן גם על המעבר". הוא מבהיר: "שליטה על המעבר זה תנאי חשוב, אך הוא לא מספיק, כי ניתן לחצות בכל מקום אחר וגם מתחת לקרקע".  

התנאי השני ההכרחי לתפיסתו הוא: "כמובן לשמר חופש פעולה מבצעי לצה"ל, בכל מקום ברצועה, כמו שיש ביהודה ושומרון וזאת כדי לוודא שלא צומחים תאי טרור נוספים בתוך רצועת עזה אחרי שנכריע את חמאס". אביבי מסכם: "שילוב של שני הדברים האלה, יכול לייצר ביטחון לכל תושבי מדינת ישראל בדגש על תושבי עוטף עזה".