"זו לא תקרית ראשונה בין חיילי צה"ל לחיילי מצרים. גורמי קישור בשני הצדדים מבינים שהארוע נעשה בשגגה. סיפור מסובך שיתבהר מהר מאד וייגמר תוך 24 שעות". כך אמר הבוקר (שלישי) בכיר שב"כ לשעבר יוסי אמרוסי ("הביטחוניסטים"), בראיון ליואב מינץ בתוכנית "קפאין" ברדיו צפון 104.5fm. 

חשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים: אפי נוה ואיתן אורנשטיין עוכבו לחקירה   
ממשל ביידן עודכן: ישראל מעריכה - זה מה שגרם לתקרית ברפיח | דיווח

הפצצה באזור רפיח (צילום :רשתות ערביות)

אמרוסי הוסיף: "צריך להבין שמלחמה זה לא מעבדה סטרילית. יש לחימה בין כוחות חמאס לכוחות צה"ל. בלחימה שהיתה במעבר רפיח היו חילופי אש בין הצדדים וככל הנראה חייל מצרי חשב שיורים עליו. ירה בחזרה לכיוון כוחות צה"ל, הם הגיבו, ולצערנו הרב נהרג חייל מצרי. על פי ניסיון העבר, כי זו לא תקרית ראשונה בין חיילים ישראלים לבין חיילים מצריים, ומהר מאד גורמי קישור משני הצדדים מדברים ומבינים שהאירוע נעשה בשגגה ולא בכוונה תחילה. אני מניח שזה יסתיים מהר. זה מצביע על הרגישות באזור ציר פילדלפי והחשש של המצרים שהדברים יסתבכו ועזתים ייכנסו לתוך מצרים. הסיפור מסובך אבל זה דבר שיתברר מהר מאד ויסתיים תוך 24 שעות. הישראלים והמצרים מדברים".

טנק בגבול מצרים (צילום: דובר צה''ל)
טנק בגבול מצרים (צילום: דובר צה''ל)

על האזרחים שנפגעו בחיסול שני בכירי חמאס אתמול ברפיח הסביר: "שיתוף הפעולה בין צה"ל לשב"כ מצוין. גם הפעם התקבל מידע מדויק על צמד המחבלים שהם למעשה מנהלים את מטה הגדה. המטה הזה הוקם ב-2011 אחרי השחרור בעסקת גלעד שליט. הם גורשו לעזה, קיבלו משרדים ותנאים נוחים וכל מה שהם עשו זה לפעול מול יהודה ושומרון, לאתר פעילים, לשלוח להם כסף ואמל"ח ולהנחות אותם לביצוע עשרות אם לא מאות פיגועים ביהודה ושומרון".

יאסין רביע (צילום: רשתות ערביות)
יאסין רביע (צילום: רשתות ערביות)

אמרוסי הוסיף: "חאלד נג'אר הוא מחבל שהרג קרוב לשמונה ישראלים שאחד מהם הוא בעלה של ח"כ לימור הר מלך. המחבל השני יאסין רביע, הוא חבר בחוליה שנקראה חויליית קובאר שרצחה בין היתר את שני החיילים סמל נחמן אקוניס ואת סמ"ר רז מינץ, בנך היקר, ואני ממש מתרגש לומר את זה. אני שמח שישראל סגרה חשבון עם המנוולים האלה ואולי יש קצת נחמה למשפחות".

כזכור, השניים נידונו לכמה מאסרי עולם רצופים אך שוחררו בעסקת שליט. 

עוד אמר אמרוסי בנושא: "היה מידע מדויק ברפיח על מיקום המחבלים האלה, צה"ל העלה מטוסים לאוויר, עיבה את המודיעין וירה טילים מדויקים לתוך הנקודה הספציפית שהם היו. כרגע זה בחקירה וצה"ל צריך לחקור את זה מהר. גם אם היתה טעות או תקלה, צה"ל צריך להגיד: כן, קרה, היתה תקלה לא בכוונה תחילה. ראיתי סרטון אותנטי שפרסמו העזתים מהשטח. מי שמצלם נשמע אומר: 'הם היו פה בג'יפ מלא אמל"ח, בוא זוז הצידה שלא תעוף עלינו רקטה'. ברור שזה לא היה מקום תמים לחלוטין".

בסיכום דבריו אמר: "אני משוכנע שאם צה"ל היה יודע או מודע לאפשרות שיש סכנה לאזרחים מסביב, כמובן שהוא לא היה מבצע את החיסול הזה. צה"ל הוא צבא מוסרי ואם הוא יראה ילדים בסביבת מחבלים, ועם כל הרצון לחסל את המחבלים, הוא ככל הנראה לא יבצע את החיסול וימתין לשעת כושר טובה יותר. הלחימה ברפיח מאד מאד רגישה, גם ככה כל העולם נגדנו. לכן, צריך לחסל את חמאס ברפיח ולהשתדל במינימום פגיעה באזרחים".