רמי איגרא הוא בכיר במוסד לשעבר, שבין שאר תפקידיו שימש גם בתפקיד ראש חטיבת השבויים והנעדרים. "מעריב" ביקש לשמוע ממנו על ההשלכות של ההישגים האחרונים, בהבאת שבע גופות הנרצחים שנחטפו לעזה ב-7 באוקטובר, להמשך המהלכים להשבתם של שאר החטופים ואת דעתו על ההתנהלות הנדרשת הלאה.

מציג גרף "נרצחי העוטף" בערוץ 14: "שמאלנים, צועקים 'עכשיו, עכשיו', להחזיר את החטופים"
במצרים בונים על לפיד וליברמן? הדיווח המפתיע שפורסם בתקשורת הערבית

כבר בהתחלה, לבכיר המוסד לשעבר חשוב לומר שהוא "לא אוהב את המילה עסקה, כי מדובר בבני אדם ולא עושים עסקאות על בני אדם". הוא מסביר ש"לחמאס יש דרישה בסיסית אחת ובגללה לא ניתן לרבע את המעגל, הם דורשים להמשיך ולקיים את ריבונותם בעזה, וכל עוד זו הדרישה, מעבר להפסקת אש, מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להסכים לכך".

מכתזית מופעלת לעבר מפגינים בעזריאלי, בהפגנה לעסקת חטופים והפלת הממשלה (צילום :דורשינוי)

איגרא מסכים ש"ההסכמה למחיר שחמאס דורש, משמעה חיזוקו המשמעותי של הג'יהאד במזרח התיכון". כדי שנבין את זה, הוא מבקש שנביט לאחור, על מה שקרה אחרי עסקת ג'יבריל, אחרי האינתיפאדה הראשונה ומה שקרה אחרי עסקת שליט ומדגיש: "כל פעם שאנחנו עושים עם הפלסטינים, עסקאות מהסוג הזה, אנחנו מאוד מחזקים את הג'יהאד". הוא קובע: "העסקאות האלה, עמדו בבסיס התחזקותו של חמאס בעזה ויהודה ושומרון". 

איגרא סבור, שאם נסכים לכך, "בסופו של דבר נמצא את עצמנו נאבקים לא רק בעוטף עזה אלא גם בעוטף כפר סבא ובעוטף מדינת ישראל וכל מיני מקומות שקרובים לגבול המזרחי שלנו". הוא מאמין ש"עשרות אלפי פעילי חמאס חמושים יודעים לעמוד במעמסה הזו, בצד השני". 

איגרא מבהיר, שזו הסיבה ש"המדינה לא יכולה לקבל את הדרישה הזו, ולא משנה כמה ילחצו על ראש הממשלה בנימין נתניהו, זה תלוי בו". לדידו, לא בכדי המו"מ ממשיך ומעלה חרס, הרי "זה לא משנה איזה סיפור יעשו בסופו של דבר, כשמגיעים לנקודה הזו, מגיעים לאין מעבר וחוזרים להתחלה". הוא מעריך ש"האמריקאים והקטרים מאוד רוצים בכך, כל אחד מסיבותיו. מציעים לנו כל מיני דברים בנוסף לעסקה הזו, כמו יחסים עם הסעודים ועם מדינות המפרץ". איגרא נחרץ וחוזר על המסר שלו: "לכל אלה לא תהיה כל משמעות, אם ניקח על עצמנו את בנייתו של הג'יהאד". 

שאלנו אותו, האם הפעילויות המוצלחות האלה של צה"ל משפיעות על התגבשות עסקה עתידית? איגרא השיב בפסקנות ש"לא!"  ופירט: "הפעולות של צה"ל מקלות עלינו, מראות את הנגישות ההולכת וגוברת של שירותי הביטחון ו-504 למידע אפקטיבי, שיביא ויחזיר בעתיד חלק מהחטופים. אך הן לא משנות בכלל את מצב העסקה". עוד הוא מסביר ש"סינוואר רואה את החטופים כנכס וכל עוד מדינת ישראל לא מוכנה להיכנע לדרישותיו, הוא מביט בסיפוק רב על מה שקורה סביבו. המלחמה ממשיכה, הריבונות שלו בעזה קיימת, טנקים ישראלים מצד אחד וחמאס מצד שני מספק את המזון והאספקה למדינה". 

הפגנת משפחות חטופים בקפלן  (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת משפחות חטופים בקפלן (צילום: אבשלום ששוני)

איגרא מחדד, "חמאס הוא עדיין הריבון בעזה, כוחו מתחזק, הוא רואה מה קורה לישראל בעולם, וזה מאוד מביא לו נחת רוח. ישראל הופכת למצורעת בעיניי מדינות העולם". איגרא מעלה שיקול נוסף: "חמאס מסתכל ורואה את הפילוג שהולך וחוזר למדינת ישראל והוא מנסה לתדלק אותו בעזרת הסרטונים שהוא מוציא".

איגרא מביט בפעולות שהחמאס מבצע כדי לעורר גלים בישראל  ש"תומכים בעסקה עכשיו בכל מחיר" ואומר: "לדעתי התומכים בכך, לא מסתכלים נכון על המחיר האמיתי של העסקה". מולם, יש את המתנגדים לעסקה כזו ואיגרא גורס ש"הפילוג הזה עושה לסינוואר שירות, הולך ומחליש את מדינת ישראל". 

הדרך היחידה להבנתו שבה ישראל תוכל לרבע את המעגל היא בהצבת אלטרנטיבה שלטונית לחמאס. הישות העתידית חייבת לערב לתפיסתו גם את הפלסטינאים, "הם הישות אין אחרים", הוא פוסק. עוד הוא מוסיף ואומר ש"מאחר וזה המצב, אנחנו נאלץ באיזושהי דרך לסייע בבנייתה של ישות, שבה לרשות הפלסטינית יהיה חלק חשוב מאוד בהמשך השלטון". 

כיכר החטופים בברלין (צילום: רויטרס)
כיכר החטופים בברלין (צילום: רויטרס)

איגרא כאמור שואף לכונן ישות שלטונית שמושתת על הרשות הפלסטינית שתחליף את חמאס בעזה ושישראל תסייע בכך. הדבר נמנע לתפיסתו מכך שבראש הממשלה עומד "ראש ממשלה הססן, שלא יכול לקבל את ההחלטה הזו, כי זה אומר סיום כהונתו". 

איגרא מבקש לייעץ למשפחות החטופים: "שנתניהו יציע מדינה נוספת. שיצאו וימחו וידרשו מנתניהו להקים ישות אלטרנטיבית בעזה. נתניהו לא יודע לעשות עסקה, והוא לא יודע לוותר. הוא יביא אסון על ישראל".