מנכ"ל תנועת "הביטחוניסטים", סא"ל (במיל') ירון בוסקילה, שוחח הבוקר (חמישי) עם יואב מינץ ב-104.5FM והתייחס לשליטה הישראלית בציר פילדלפי ולחששותיהם של תושבי השרון מפני חדירת מחבלים.

אינטרס של ישראל? "לא מסתכלים נכון על המחיר של עסקת חטופים"
הפלסטינים מיואשים: "למה בכלל פרצה מלחמה - אם חמאס ידון בהפסקתה?"

מה אנחנו יודעים על פיגוע הדריסה שבעקבות נהרגו שני לוחמים מגדוד "נחשון" של חטיבת כפיר?
"פיגוע נוסף בשומרון נגד חיילי צה"ל. רכב מסחרי פגע בחיילים, פיגוע דריסה שאנחנו מכירים היטב בשנים האחרונות. שני החיילים היו בפעילות סמוך לשכם, על כביש בעמדת בידוק".

ניתן היה למנוע את הפיגוע?
"זה עדיין לא ברור. לרוב בעמדות קבועות ולא ארעיות יש בטונדות שמגינות על החיילים גם מירי וגם מדריסה. לעיתים הם נדרשים לצאת מהעמדה לבדוק רכב ואז הם חשופים לשדריסה וזה מחייב לבצע פטרול סמוך לכביש וצריך להיות מאד ערני אחרי שעות ארוכות של פעילות והמחבלים מנצלים את זה. הארוע הזה נחקר כעת. מעבר לזה רואים לאחרונה עליה בכמות "ההצלחות" של הפיגועים ביהודה ושומרון למרות שצה"ל מצליח להחזיק כבר שבעה חודשים להחזיק את יהודה ושומרון כזירה משנית, שעה שהוא נלחם ברצועת עזה".

אנחנו עדים לחדירות מחבלים בישובי השרון וחשש גדול של התושבים בבת חפר שארוע ה-7 באוקטובר יגיע אליהם.
"הסכנה הזאת הייתה מאז ומתמיד ביהודה ושומרון. אחרי 7 באוקטובר הייתה טענה שהיו כוחות רבים מדי ביהודה ושומרון. התושבים מבינים עכשיו שזו אמירה מופרכת מאד. הסיבה שיש כוחות רבים היא לא רק ליהודה ושומרון אל כלפי מרכז מדינת ישראל, עפולה ובאר שבע".

ירי לעבר בת חפר (צילום: רשתות ערביות)
ירי לעבר בת חפר (צילום: רשתות ערביות)

האם מדינת ישראל יכולה להבטיח היום לתושבים בשרון שלא יחוו את אירועי העוטף ב-7 באוקטובר?
"הסד"כ הגדול ביהודה ושומרון נדרש כדי להגן על אותם תושבים. כל זמן שאנחנו בשטח, צה"ל ושרות הביטחון הכללי הסיכוי שאירועים מהסוג הזה בצורה מאורגנת כמו שחמאס עשה, הם קטנים יותר. ללא נוכחות של צה"ל ביהודה ושומרון באותו סדר גדול זה רק ענין של זמן שהם מתארגנים להוציא אירוע כזה".

עד כמה משמעותית השליטה על ציר פילדלפי?
"במקביל לשליטה על ציר פילדלפי אנחנו גם שומעים על כמות המנהרות שנחשפות. אתה גודע את עורק החמצן של חמאס. אמל"ח רב נכנס משם, טילי נ"ט, כטב"מ. המנהרות משמשות להברחת אמל"ח וגם הברחה החוצה של חטופים ופעילי טרור".

אפשר לומר שהשליטה בציר פילדלפי מקדמת מאד את צה"ל בלחימה ברפיח?
"חד משמעי. זה מחליש מאד את חמאס, לא מאפשר להם להתעצם ולא להמשיך ולפגוע בצה"ל".

מתפרסם שאוגדה 98 צפויה לצאת מהרצועה לצפון ודובר כאן בעבר הרבה על כך שלא תהה פעילות בצפון עד שלא יסיימו בדרום. זה מסמל משהו לגבי הצפון?
"חד משמעית. כיבוש רפיח הוא השלב המרכזי בכיבוש הרצועה. מרגע זה ניתן לבצע פשיטות בסד"כ יותר מצומצם. הפעילות בצפון היא לא שאלה של אם אלא בעיקר השלב הבא. מכאן והלאה נראה יותר כוחות של צה"ל בדרך לפעולה קרקעית. אני מקווה שהקבינט המדיני יקבל את ההחלטה הזאת כדי לשנות את המציאות הביטחונית שמגיעה כל כך לתושבים האלה שנמצאים כל כך הרבה זמן מחוץ לבתיהם ומצפים לחזור הביתה".