אלוף (מיל') אליעזר (צ'ייני) מרום, לשעבר מפקד חיל הים וחבר פורום מטכ"ל, התראיין היום (שישי) בתוכנית של אריה אלדד ורון קופמן ברדיו 103fm על המשך הלחימה.

הותר לפרסום: שני לוחמי צה"ל נפלו בקרבות ברצועת עזה
בעקבות סערת שבתאי ובן גביר: השוטרים שלא מוכנים להיות היסמנים של אף שר | בלעדי

לטענתו, "יש מטרות למבצע הזה, הן הכי ברורות שאי פעם ראיתי למבצע צבאי - פירוק יכולותיו הצבאיות של החמאס, השלטוניות, יצירת תנאים להחזרת החטופים ואם אפשר בעסקה קודם אז קדימה. אני מציע שנפסיק את הבכי ואת כל הסיפורים, יש כוחות, אין כוחות. תפסיקו את הבכי, יש מטרות למבצע? קדימה, דבקות במטרה עד הגעה לניצחון. נקודה. זה הכול".

כשנשאל האם שמונה חודשים הם לא יותר מידי למלחמה, ענה: "במלחמה עושים טעויות, המעשה הצבאי, חלק גדול ממנו, בנוי בסביבה של אי וודאות".

לדבריו, "מי שתכנן את המבצע מראש", היה צריך לקחת בחשבון את לוחות הזמנים שהוגדרו, כי היינו צריכים להיות מזמן ברפיח: "כל מי שתשאל, כולל אנשים בצבא, בכירים וזוטרים, יגידו 'אנחנו דשדשנו במשך כמעט ארבעה חודשים', ישראל לא יכולה להילחם מלחמות ארוכות. אנחנו קטנים, יש לנו בעיות בינלאומיות, משפטיות, כלכליות וחברתיות. לכן היה צריך לעשות את זה הרבה יותר מהר. לוחות הזמנים שהוגדרו בהתחלה, לא עמדנו בלוחות הזמנים האלה, מכל מיני סיבות. מי שתכנן את המבצע הזה מראש היה צריך לקחת את זה בחשבון והיינו צריכים להיות מזמן ברפיח".

פעילות צה''ל במזרח רפיח (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל במזרח רפיח (צילום: דובר צה''ל)

הוא נשאל האם ההערכה שאין לנו מספיק כוח להחזיק את עזה ולנהל מלחמה בגזרות אחרות נכונה, וענה שלא, כיוון שלטענתו: "כל המבצע הזה בנוי על שלושה שלבים. השלב השלישי הוא השלב שבו אנחנו רוצים להגיע למצב, וסביר שזה יקרה, שכוחו של חמאס יהיה הרבה יותר דליל מתחילת הלחימה. תמיד יהיה מישהו עם קלצ'ניקוב שירה או עם משגר, אבל אנחנו נוכל לעשות את התחזוק הזה במקומות הרבה יותר קטנים.

"לא צריך ארבע אוגדות בשביל להחזיק את עזה, כפי שלא צריך באיו"ש. כל המבצעים שאנחנו עושים, אתם רואים בעצמכם עם איזה כלים, כמעט אין טנקים, כוחות קטנים נכנסים ויוצאים, ובינתיים זה עובד לנו - למה שזה לא יעבוד בעזה? מי צריך ארבע אוגדות? המלחמה בעיצומה, אנשים לא יודעים את זה, אנחנו נלחמים בשלוש גזרות בעזה. ג'באליה, מחנות המרכז ורפיח".

תרגיל צה"ל ביהודה ושומרון (צילום :דובר צהל)

על יאיר גולן, עוצמה יהודית ואמריקה

על ההקלטות של האלוף במיל' יאיר גולן, שאומר שהדרך להפיל את הממשלה היא למשל לא לשרת במילואים - עלולה להיות היענות לקריאה כזו?
"אני לא יודע, הייתי כבר בכאלה אירועים. לגבי יאיר גולן, הוא היה מח"ט מזרחי בלבנון, הוא היה קצין מעולה ולוחם מעולה, מח"ט הנח"ל, בשבעה באוקטובר יצא מביתו והלך להציל אנשים. אין מה לדבר. אבל אני חושב שצריך להשאיר את הצבא מחוץ לוויכוח לחלוטין - צה"ל לא יכול להיות בתוך הוויכוח, הוא צבא העם. העם הוא זה שצריך להתגייס ולשרת בצבא. כל מי שמחבל במאמץ הזה, מחבל בעצם בצה"ל. גם יאיר הביע איזושהי חצי התנצלות כזו. בדרך כלל אני לא מדבר על עניינים פוליטיים, אבל אני רוצה לומר משהו, אני מדבר עם הרבה אנשים, העם מבולבל אבל דבר אחד הוא מבין - העם רוצה אחדות".

בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

צ'ייני טען כי העם רוצה אחדות ולכן רואים את הירידה של מפלגות כאלה ואחרות שמשדרות חוסר אחדות בסקרים. עם זאת, נטען בפניו כי לא נראתה ירידה בעוצמה יהודית. על כך ענה: "יש הבדל בסוג התקיפה. לא ראית ירידה במחנה הממלכתי?".

"העם רוצה שאנחנו נהיה מאחורי החיילים שלנו. בואו נגיד בצורה ברורה, ממפקדי האוגדות ומטה, החיילים הגיבורים שלנו, עושים עבודה יוצאת מגדר הרגיל. אין גנרל שאתה מדבר איתו שלא יגיד לך 'אין דבר כזה בעולם, במקום הכי צפוף בעולם הצבא הזה נלחם, מנצח, מביא הישגים מדהימים'. הצבא הבין שלחימה מעל הקרקע היא לא מספיק, ולכן אנחנו פועלים מעל ומתחת לקרקע. מפקד אוגדה 98 עבר דרך 70 ק"מ מנהרות".

אבל יש אלף ק"מ
"אין אלף, יש חצי מאלף. אנחנו נגיע, זה לוקח זמן. אנחנו ננצח".

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

היו ידיעות שארה"ב מונעת נשק מאוקראינה אם יעשה בו שימוש לתקוף בשטח רוסיה, והבוקר הם מאשרים להם להשתמש - יכול לקרות גם לנו?
"חקירת המקרה שבו נדלקו האוהלים אחרי הסיכול הממוקד, אחת השאלות הגדולות שעולות מהצד השמאלי במפה האמריקאית, זה האם ישראל השתמשה נכון ועל פי הכללים בנשק האמריקני. אנחנו נסביר להם בדיוק באיזה פצצה השתמשנו. אנחנו נבחנים מדי יום. מדי יום אנחנו נבחנים על ידי גורמים שונים שבודקים אותנו. צה"ל עושה עבודה יוצאת מגדר הרגיל. אנחנו ביחס אזרחים בלתי מעורבים הרוגים מול מחבלים, פחות מאחד לאחד. אין תקדים לזה בעולם, אנחנו צריכים לשבת פה ולמחוא כפיים לצה"ל ולוחמיו שעושים עבודה מצוינת. לגבי ההנהגה? הצבאית והמדינית? יש לי הרבה מה לומר".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm