ישראל שינתה את התוכנית הצבאית שלה ברפיח בעקבות "דיונים אינטנסיביים" עם גורמים אמריקאים כדי להימנע מ"חציית גבול אדום" מול ממשל ביידן שתביא למשבר חמור ביחסים, כך אמרו היום (ראשון) גורמים ישראלים ואמריקאים ל"וול סטריט ג'ורנל".

ירי בלתי פוסק לצפון: נפילות במספר מוקדים בקצרין, שריפות במרחב
צוותי הכיבוי טוענים שידיהם נכבלות: "אם אין סכנה לחיי אדם - שהכל יישרף"

על פי הדיווח, ישראל גנזה את תוכניתה המקורית לפשיטה של שתי אוגדות על רפיח, מבצע שהבית הלבן חשש שיוביל להסלמה במספר הפצועים וההרוגים בצד הפלסטיני. במקום זאת, ישראל בחרה במערכה צבאית שמתמקדת בציר פילדלפי כדי לאטום הגבול בין עזה למצרים, התבססות בדרום הרצועה ופשיטות לעומקה של רפיח.

"הייתה תפיסה מוטעית לגבי המשמעות של הקו האדום של ביידן", אמר ג'ונתן פניקוף, קצין מודיעין אמריקאי בכיר לשעבר בצוות החשיבה של המועצה האטלנטית.

"עבור רבים בעולם הערבי, זה התפרש כמבצע צבאי מחוץ לתחום אם ישראל רוצה לשמור על התמיכה האמריקאית", אמר פניקוף. אבל עבור רבים בממשל, מעולם לא הייתה כוונה לומר שישראל לא יכולה לנהל מבצע צבאי. הכוונה הייתה לומר שישראל לא תוכל לנהל מבצע כמו בעיר עזה או בח'אן יונס שיביא למחיר גבוה של הרוגים והרס".

הרעיון של אולטימטום נשיאותי בנוגע להיקף הפעולות הצבאיות של ישראל בעזה הפך למוקד הדיון הציבורי כאשר מראיין של MSNBC שאל את ביידן ב-9 במרץ אם "פלישה ישראלית לרפיח" תחצה את "הקו האדום" של הנשיא עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"זה קו אדום, אבל לעולם לא אעזוב את ישראל", השיב הנשיא והדהד את המשפט. "אבל יש קו אדום שאם הוא יחצה", המשיך ביידן מבלי להשלים את המשפט. לאחר מכן הוסיף: "לא יכול להיות שיהיו עוד 30 אלף הרוגים פלסטינים".

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)

המבצע ברפיח נדון בהרחבה בקבוצת הייעוץ האסטרטגי המורכבת מבכירים אמריקאים וישראלים המתכנסים באופן קבוע באמצעות שיחות ועידה טלפוניות ופנים אל פנים.

"הם לא השתמשו ב'קו אדום'", אמר גורם ישראלי רשמי. "הם אמרו, 'תעשו את זה בדרך אחרת שתפחית את הנזק האגבי ואת הסיכון לאוכלוסייה'. ככה הם דיברו".

עם התפתחות האסטרטגיה הישראלית, הרעיון לשלוח שתי אוגדות ישראליות לתוך רפיח כדי לטהר עיר רוחשת יותר ממיליון תושבים נדחק הצידה. גובשה תוכנית לתפיסת מעבר רפיח ממצרים לישראל ורצועה לאורך גבול הרצועה עם מצרים, שלטענת ישראל מכילה מנהרות רבות ששימשו את חמאס להברחת אמצעי לחימה, חומרי בניין ואספקה אחרת.

"זה לא שפשוט שינינו את התוכנית שלנו כדי לרצות את האמריקאים מבלי להשיג את המטרה שלנו", המשיך הבכיר הישראלי. "לא ויתרנו על המטרה לנצח את חמאס ברפיח".

תיעוד מלחימת צוות הקרב של חטיבת הנח״ל במרחב רפיח (צילום :דובר צה"ל)

פקיד ישראלי אחר אמר כי הצבא דאג – בהתבסס על ערכיו שלו – למזער את הפגיעה באזרחים במהלך המבצע ברפיח, גם אם האמריקאים לא היו מבקשים זאת ממנו.

פקידים אמריקאים אמרו כי הם מצפים שהתוכנית הישראלית תכלול פשיטות בחיפוש אחר לוחמי חמאס ובני ערובה, אך לא תקיפה קרקעית בקנה מידה מלא.

פעילות צה''ל במרחב רפיח  (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל במרחב רפיח (צילום: דובר צה''ל)

"לא נתמוך במבצע קרקעי גדול ברפיח", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי ביום שלישי. "מה כרוך במבצע קרקעי גדול, הרבה יחידות של עשרות אלפי חיילים או אלפי חיילים, נעות במערך תמרונים מתואם נגד מגוון רחב של מטרות בשטח בצורה מסיבית... אני חושב שמאוד ברור מה זה, ולא ראינו אותם זזים ככה".

היום צפוי להגיע צוות של פקידים אמריקאים לקהיר לשיחות משולשות על אופן פתיחתו מחדש של מעבר רפיח, ששימש לפינוי אזרחים חולים או פצועים קשה, וכן להעברת משלוחים אישיים ודלק. שיחות אלה יתקיימו בעיצומם של חילוקי דעות עמוקים בין מצרים לישראל בשאלה אילו פלסטינים צריכים להפעיל את מעבר הגבול.