בוועידת אצבע הגליל ע"ש אלעד ארליך ז"ל, שמתקיימת היום (שלישי) על ידי המכללה האקדמית תל-חי בראש פינה, הציגה ד"ר איילה כהן ממצאי  מחקר חדש של מרכז הידע האזורי של אשכול גליל מזרחי והאקדמית תל-חי.

השר בן גביר נגד בן כספית: "אתה וחבריך והיועמ"שית, מה תגידו?"
הסעיף שבמחלוקת בעסקת החטופים: "הדיל" הסודי בין ארה"ב למצרים וקטאר | דיווח

המחקר מציג תמונה קודרת ומדאיגה לגבי החינוך של התלמידים במרחב אצבע הגליל במהלך המלחמה, וכן מצב כלכלי ונפשי קשה של חלק גדול מהתושבים, הן אלו שפונו מבתיהם והן אלו שנשארו ביישובם. מחקר החינוך נערך בקרב מדגם מייצג של 500 הורים, המייצגים 1,362 ילדים במערכות החינוך, מיישובי אשכול גליל מזרחי המונה 18 רשויות - בהן 114 יישובים ש-24 מתוכם פונו.

53% מתוכם לא פונו מבתיהם ומתגוררים ביישובם בסמוך מאוד לגבול הצפוני, ו- 47% פונו מבתיהם ולומדים כעת במסגרות שונות. המדגם כלל 317 תלמידי תיכון, 353 תלמידי חטיבת הביניים, 509 תלמידי יסודי ו- 183 תלמידי הגיל הרך.

שריפה בבצת (צילום :רשתות חברתיות)

הממצאים מראים כי 22% מתלמידי חטיבות הביניים ירדו בהקבצה לימודית. 25% מתלמידי התיכון – ירדו במספר היחידות הנלמדות. כמו כן,  52% מההורים לתלמידי חטיבת הביניים מדווחים על ירידה בהבנת החומר והציונים, 49% מקרב ההורים לתלמידי התיכון מדווחים כך.

בנוסף מצביעה המחקר על ירידה משמעותית בהיקף שעות הלימוד ובחומר הנלמד: 73% מקרב ההורים לתלמידי חטיבות הביניים טוענים כי ילדיהם אינם מקבלים מספיק שעות במקצועות הליבה, 57% מההורים לתלמידי התיכון טוענים כך.

נתונים קשים: כך הצפון נפגע כתוצאה מהחזית מול חיזבאללה (צילום: המכללה האקדמית תל חי)
נתונים קשים: כך הצפון נפגע כתוצאה מהחזית מול חיזבאללה (צילום: המכללה האקדמית תל חי)

עוד מצביע המחקר על כך ש-58% מתלמידי חטיבות הביניים חוו פגיעה במצבם הרגשי, ו-48% מתלמידי התיכון חוו פגיעה במצבם הרגשי. ההורים מדווחים כי 6% בלבד מתלמידי חטיבות הביניים קיבלו מענה מספק ממערכת החינוך הנוכחית ו-13% בלבד מהתיכוניסטים.

מחקר נוסף שנערך ע"י מרכז הידע גליל מזרחי והוצג בוועידה אצבע הגליל,  כלל 2000 נשאלים מכל רשויות האשכול. 36% הינם גברים ו- 64% הינן נשים. בנוגע למצב הכלכלי - באשכול גליל מזרחי ישנם 8277 דורשי עבודה.  46% מתוכם בחל"ת בעקבות המלחמה. 82% מעידים על פגיעה בינונית עד קשה בהכנסותיהם. לפי מחקר זה, 73% מהעצמאים ו- 39% מהשכירים במצב כלכלי גרוע, בהשוואה למצבם לפני ה- 7 באוקטובר.

עוד בדק המחקר את מצבם הנפשי והרגשי של תושבי הצפון. הממצאים מראים כי לפני המלחמה  16% מתושבי ישראל סבלו מפוסט טראומה (PTSD ) ואילו  עתה 54% מקרב המפונים עצמאית, ללא מסגרות קהילתיות מדווחים על פוסט טראומה.  ד"ר איילה כהן אמרה בועידה: " ממצאי מחקר החינוך מדאיגים מאוד ומצביעים על מצוקה גם של התלמידים המפונים וגם של אלו שנשארו להתגורר בישובים שלא פונו ולמעשה נמצאים בשטח לחימה עם מערכת חינוך שמתפקדת באופן חלקי ולא מספק.

הנתונים מעידים על מצבם הרגשי והחברתי הקשה של התלמידים בכל שכבות הגיל. מצב חמור זה מצריך התגייסות מידית של מערכת החינוך על מנת לתת את המענים החברתיים והרגשיים הדרושים עכשיו ולא לחכות ליום שאחרי המלחמה. כולנו מבינים שהמלחמה בצפון תארך עוד חודשים רבים. עכשיו זה הזמן לבנות מסגרות לימוד מלאות לשנת הלימודים הבאה, לבנות תכניות חברתיות ולהקים מערך של מטפלים רגשיים לכל תלמידי הצפון, המפונים ואלו שנותרו בבתיהם באצבע הגליל".

שר החינוך יואב קיש (צילום: המכללה האקדמית תל חי)
שר החינוך יואב קיש (צילום: המכללה האקדמית תל חי)

בני בן-מובחר, יו"ר אשכול רשויות גליל מזרחי הוסיף: "תוצאות מחקר החינוך מאששות את חששותינו. מאז ה-7 באוקטובר אלפים מתושבי הגליל פונו מביתם, והתלמידים נתלשו מבתי הספר ומהצוותים החינוכיים אשר ליוו אותם. הימשכות המלחמה מובילה לפגיעה משמעותית במצבם הרגשי והחברתי של התלמידים.

מדינת ישראל צריכה להחזיר את הביטחון לתושבי הצפון כדי שגם הילדים שלנו יחזרו הביתה, אל המסגרת המוכרת, שתקנה להם יציבות וביטחון אבל זה לא מספיק. כדי שהגליל יוכל לשמש בית עבור בנינו ובנותינו על המדינה להקצות משאבים משמעותיים לשיקום ולחיזוק הצפון ובכלל זה נדרש לגבש תוכנית פעולה שתחזק את מערכות החינוך בצפון – מהגיל הרך ועד לאקדמיה הפערים בין תלמידי מרכז הארץ והפריפריה חייבים להצטמצם״.