בדו״ח של מכון המחקר ״עלמא״, דווח כי משרד הביטחון ומערך ההגנה האווירית של חיל האוויר מקווים לפרוס את מערכת הגנת הלייזר הראשונה בעולם, מגן אור של חברת רפאל, בגבולות ישראל בתוך כשנה. אזורי הגבולות מול עזה, לבנון וסוריה מהווים יעדים אידיאליים עבור מערכת הלייזר, שנמצאת בפיתוח כמעט 20 שנה.

לא מה שחשבתם: הצדדים החיוביים של מטר הטילים הבליסטיים | שלמה מעוז

על פי הדו״ח, שכתב החוקר יעקב לאפין, מערכת הלייזר תשולב לצד סוללות כיפת ברזל, גם הן תוצרת רפאל. אופן הפעולה שלה יהיה כך שאלגוריתמים במערכת הבקרה והשליטה של כיפת ברזל - יקבעו מתי להפעיל את הלייזרים ומתי לשגר את המיירטים הקינטיים של כיפת ברזל. חלק מהמיירטים מצוידים במצלמות מיוחדות, בעוד שאחרים מונחים על ידי מכ"ם.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

סוללת כיפת ברזל בפעולה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
סוללת כיפת ברזל בפעולה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כמו כיפת ברזל, מערכת הלייזר יכולה ליירט רקטות, פצצות מרגמה, כלי טיס בלתי מאוישים וטילים. עם זאת, מערכת הלייזר מיועדת להיות מערכת משלימה לכיפת ברזל ולא חלופית. אמנם כיפת ברזל מצליחה ליירט איומים רבים, אך עם זאת, למערכת הלייזר מספר יתרונות יחסיים: ראשית, עלות הפעלת הלייזר היא רק כמה דולרים בהשוואה לעלות ממוצעת של 50,000 דולר לכל מיירט תמיר. ארגוני הטרור בעזה, חמאס והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, מוציאים בין 500 דולר ל-1,000 דולר על כל רקטה שהם בונים, בהתאם לטווח ולגודל שלה, מה שהעניק להם יתרון כלכלי.

בעוד ארסנל חיזבאללה יקר יותר משמעותית, ארגון הטרור יאבד חלק ניכר מהיתרון הכלכלי מבחינת עלות היירוטים. בנוסף להיותה זולה בהרבה מאשר ההגנות האוויריות המסורתיות, מערכת הלייזר לא זקוקה למילוי מחדש. יתרה מכך, הלייזר פוגע במטרה תוך שניות, מהר בהרבה ממיירטים קינטיים. עם זאת, ללייזר בעוצמה של 100 קילו-וואט כמו זה של המערכת הנוכחית, יש טווח של כ-10-8 קילומטרים, שהוא קצר בהרבה מטווח היירוט של כיפת ברזל, שמגיע לעשרות קילומטרים.

השר יואב גלנט בביקור בסוללת כיפת ברזל בצפון (צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)
השר יואב גלנט בביקור בסוללת כיפת ברזל בצפון (צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)

בינואר 2020, משרד הביטחון הודיע על 3 תוכניות לייזר שונות: לייזר קרקעי להשלמת כיפת ברזל, מערכת לייזר ניידת להגנה על יחידות צבאיות במהלך תמרונים, ומערכת לייזר שמופעלת על גבי כטבמי"ם - המסוגלת להפיל איומים מהאוויר. הגרסה האווירית, שמפותחת על ידי חברת אלביט, תאפשר לישראל להשתמש בלייזרים נגד רקטות מעל לכיסוי העננים – ובשטח אויב.

מערכת הלייזר ״מגן אור״, יכולה לשמש גם להגנה על אתרים אסטרטגיים כגון תחנות כוח ונמלים. החוקר לאפין קובע כי ״אין ספק שהגעת מערכת הלייזר ״מגן אור״ תשנה באופן דרמטי לטובה את יכולות היירוט של ישראל, אך נראה כי הפוטנציאל הגדול ביותר נמצא בפיתוח תותחי לייזר מוטסים, אשר יכולים עקרונית אף לבטל את הצורך באזעקות בעורף, אם יוכח כי הן מצליחות באופן יעיל ליירט איומים בשלב מוקדם בשטח אויב, במקום ליירט אותם מעל שמי ישראל״.