למרות המלחמה ההולכת ומסלימה מול חיזבאללה, אשר גובה מחיר יקר מתושבי הצפון, המצב הפך לעניין שבשגרה - שאינו חלק מתרחיש המלחמה הכוללת מול חיזבאללה. החוקר טל בארי, ראש מחלקת המחקר במכון ״עלמא״, הסביר אתמול (שלישי) ל"מעריב" מה הן המשמעויות האמיתיות של מלחמה בהיקף מלא בצפון - ומה עומד מאחורי הפרסום בעיתון הלבנוני ״אל אחבאר״ על כך שישראל תתחיל במלחמה החודש.

התקדמות במגעים? חמאס מעוניין ב"נסיגה מוחלטת ממעבר רפיח"

״במידה שתפתח מלחמה כוללת, העורף הישראלי יספוג כמות נפח אש שלא הכיר עד היום - כולל גם לא ב-2006״, מעריך בארי. ״כוח אש המרכזי של חיזבאללה הוא הטילים והרקטות. למעשה, כוח האש מכסה את כל שטח מדינת ישראל עם יכולת ירי מדויקת. האזור שיהיה בעיקר תחת נפח האש הגדול הוא כל אזור הצפון עד קו חיפה - כולל. באזור הזה, עיקר האש יהיה של רקטות מסוגים שונים שנחשבים לטווח קצר. כך, שבשבוע-שבועיים הראשונים של המלחמה, לא יהיה כמעט אפשרי לנהל שגרת חיים נורמלית״, מעריך.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הנזק של ירי הנ"ט של חיזבאללה במפעל פרי הגליל במטולה (צילום :פרטי)

על פי הערכות מכון המחקר, לחיזבאללה 150,000 פצצות מרגמה, 65,000 רקטות בטווח של עד 80 ק״מ, 5,000 רקטות וטילים בטווח של 80-200 ק״מ, 5,000 טילים בטווח של 200 ק״מ ומעלה, 2,500 כטב״מים - ומאות טילים מתקדמים כגון טילי נ״מ או טילי שיוט. ההערכות מצביעות על כך שחיזבאללה ישגר מספר אלפים בודדים של חימושים כל יום לישראל.

"גם הקו הדרומי יותר - חדרה בואכה נתניה וגוש דן -  יהיה על הכוונת. מבחינת חיזבאללה, אזור גוש דן ערכי וגם לשם ירכז מאמץ. מבחינתו, ירי לגוש דן זו תמונת ניצחון. הירי לאזור זה, יתבצע באמצעות טילים שחלקם מדויקים - בעיקר טילים בליסטים, ביניהם טילי ״פתאח 110״, שניתן לשגר עד 300 ק״מ. אני מעריך שישגרו אותם מהאזור הצפוני של לבנון, אזור ביירות או מאזור הבקעה - ששם המוצבים והמערכים האסטרטגיים, מערכי ותשתיות השיגור של חיזבאללה.חלק מטילי ״פתאח 110״ הם טילים מדויקים, ובכל טיל 500 ק״ג חומר נפץ - זו עוצמה של רקטת בורקאן שיכולה להתפוצץ במרחב הצפוף של גוש דן״. 

מטח הרקטות שנורה לעבר תל אביב וגוש דן (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
מטח הרקטות שנורה לעבר תל אביב וגוש דן (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

״בנוסף, בתרחיש המלחמה הכוללת, אני מעריך כי חיזבאללה ינסה לבצע פעילות פלישה לגליל, אמנם לא בהיקף של אלפי מחבלים כמו שתכנן לפני ה-7 באוקטובר, אך בפירוש ינסה לממש חדירה משמעותית של עשרות אם לא מאות בודדות של פעילים - באזור ממוקד. יחידת רדואן כשירה לבצע זאת - בהינתן פקודה״, אומר. ״בנוסף לאיומים אלו, יש גם את איום הכטב״מים המתאבדים, שמפעיל ארגון הטרור גם עכשיו - אך במלחמה כוללת הנפח והעצימות שלו יהיו משמעותיים יותר״. 

בארי עוד מתייחס לדיווח שהתפרסם היום בעיתון הלבנוני המקורב לחיזבאללה ״אל-אח'באר״, בו נכתב כי בביירות התקבלו מסרים דיפלומטיים - לפיהם ישראל עומדת לבצע מתקפה נרחבת כבר החודש. על פי דבריו, הפרסום שנוי במחלוקת בשל העובדה שהעיתון הוא מעין ״שופר של חיזבאללה״: ״ידוע שהעיתון מהווה שופר של חיזבאללה ומשרת את ארגון הטרור מבחינה תקשורתית, ולא מתפרסמת שם ידיעה  שאינה משרתת את חיזבאללה. ייתכן שדבר פרסום זה, בא כמעין הכנת רקע ליוזמה משמעותית של חיזבאללה לדרדר את ישראל למלחמה כוללת, ולהכנת האליבי של ארגון הטרור במהלך ליזום את המערכה. זה משהו שצריך לשים לב אליו״, מתריע.

הפגנת תמיכה בחיזבאללה (צילום: REUTERS/Hassan Abdallah)
הפגנת תמיכה בחיזבאללה (צילום: REUTERS/Hassan Abdallah)

״מצד אחד, זו לוחמה פסיכולוגית - ומצד שני זהו סימן לבאות. הרי ידוע שלפני ה-7 באוקטובר, חיזבאללה רצה מלחמה עם ישראל, התכוון לפלוש לגליל - אך חמאס טרף את הקלפים שלו״, אומר ומסביר: ״במכון המחקר ניתחנו את התקופה שלפני המלחמה, והבנו שמתחוללת כאן היערכות שונה ומסיבית של חיזבאללה. עוד מקיץ 2022, ארגון הטרור ניסה למשוך את ישראל לעימות, וזה בא לידי ביטוי בסיטואציות שונות: התפרעויות פעילי הטרור על הגדר, ירי רקטות בפסח 2023, הפיגוע במגידו. מעבר לכך, כשהסתובבנו באזור הגבול, ראינו הערכות פיזית של פעילי חיזבאללה. הם קיימו סיורי מפקדים, נעמדו ותצפתו - ונערכו למשהו״.  בארי חושף כי למכון המחקר הגיע ״כרוז פנימי של חיזבאללה - אשר נשלח לפעילים ובו נאמר שיהיו מוכנים למלחמה״, זאת, כמובן לפני ה-7 באוקטובר. 

הפלת בלון תצפית על ידי חיזבאללה (צילום: רשתות ערביות)
הפלת בלון תצפית על ידי חיזבאללה (צילום: רשתות ערביות)

על המצב הביטחוני הנוכחי, אומר בארי כי ״אנו נמצאים בנקודה שקשה לדעת מה יתפתח מכאן, חיזבאללה מגביר את הקצב ומוביל את צה״ל להדרדרות במערכה, כך שהמצב נזיל מאוד. חיזבאללה ינסה לייצר תמונות ניצחון - עד רגע ההסכם עם חמאס, וככל שנשמע ידיעות על הסכם מתקרב - זה יגביר את קצב האש של חיזבאללה כדי לייצר תמונת ניצחון. גם אם תהיה הפסקת אש עם חמאס וחיזבאללה ינצור את האש, זה יהיה רק עניין של זמן עד שתתפתח מערכה בין ישראל לארגון הטרור מאחר שהוא קיבל את ההחלטה לבצע מתקפה נגדנו״, מעריך ומדגיש כי ״ה-7 באוקטובר רק הקפיא את תכנוני חיזבאללה, אך לא ביטל אותם״.