כשמונה חודשים חלפו מתחילת המלחמה, ונראה שישראל הגיעה לצומת קבלת החלטות גורלי - עסקה או הסלמה. למעשה, השבועות הקרובים מסתמנים כבעלי משמעויות הרות גורל לעתידה של מדינת ישראל. ד"ר שי הר צבי, ראש התחום הבינלאומי והאזורי במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, שוחח עם "מעריב" על אסטרטגיות הפעולה האפשריות בנקודה הזו. 

לאחר השמועות על מצבו הרפואי: רה"מ נתניהו בצעד חריג   
להמשיך לשלוט מאחורי הקלעים: כך פועלים בחמאס להלבין את עצמם מול העולם

ג'ו ביידן, יחיא סינוואר  (צילום: עטיה מוחמד פלאש 90)
ג'ו ביידן, יחיא סינוואר (צילום: עטיה מוחמד פלאש 90)

מה היתרונות הגלומים בעסקה עבור ישראל?
"העסקה שהנשיא ביידן חשף מגלמת בחובה יתרונות רבים. בראש ובראשונה היא תאפשר את החזרת החטופים והחטופות, שהינה מטרת העל המידית והדחופה ביותר. זאת, לצד הפסקת אש ממושכת בעזה. זו תייצר את התנאים להסדרה בלבנון על בסיס החלטת מועבי"ט 1701 משופרת ובהתאם להבנות אליהן הגיע המתווך האמריקני, הוכשטיין".

עוד הוסיף: "הסדרה זו תוכל לאפשר לעשרות אלפי התושבים בצפון לחזור לבתיהם ולהתחיל בתהליכי הבנייה והשיקום של יישובי הצפון. הסדרה עם חיזבאללה גם תאפשר לצה"ל מרחב פעולה לשדרוג יכולות ההתמודדות עם חיזבאללה במציאות נוחה יותר, מתוך הבנה שהאיום מצידו לא הוסר, אלא ככל הנראה רק נדחה למועד אחר". 

לתפיסתו של ד"ר הר-צבי, "תנאים אלו יסללו את הדרך לקידום הסכם נורמליזציה היסטורי עם סעודיה ולכינון ברית אזורית בין ישראל למדינות ערב, בהובלת ארה"ב, כנגד הציר האיראני. הסכם הנורמליזציה מגלם בחובו פוטנציאל לשינוי מאזני הכוח במזרח התיכון, לשיפור מעמדה של ישראל בזירה האזורית והבינלאומית ולקידום שיתופי פעולה עם מדינות ערב במגוון רחב של תחומים". 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

אינפוגרפיקה השמדת תוואי תת-קרקע משמעותי במזרח רפיח (צילום :דובר צה"ל)

מה ההשלכות של כישלון המגעים לעסקה?
"קיימת חוסר בהירות רבה באשר לסיכויים לקידום העסקה. כמובן יש הבדל מהותי מי ייתפס כצד האחראי לכישלון. בתרחיש בו חמאס ייתפס כאחראי, ישראל עשויה ליהנות מלגיטימציה זמנית להמשיך בלחימה, אבל גם זו לתקופה קצרה לכל היותר, וסביר כי הלחץ הבינלאומי על ישראל לסיום המלחמה יימשך ואף ייגבר. בכל מקרה, המשמעות של כישלון המו"מ תהיה המשך הלחימה, הותרת החטופים והחטופות בשבי החמאס, ובסבירות לא מבוטלת הסלמה בצפון עד כדי הידרדרות למערכה רחבה עם חיזבאללה". 

ד"ר הר-צבי הדגיש, כי "הסלמה בעת הזו מול חיזבאללה עלולה להיות בלתי נמנעת, אך ישראל צריכה לשאוף לצאת למלחמה בתנאים ובעיתוי מיטביים ככל שניתן. משמעות נוספת של כישלון המו"מ היא הקפאה ממושכת של הסכם הנורמליזציה, לפחות עד לאחר הבחירות בארה"ב בנובמבר השנה, ויתכן הרבה מעבר, בעיקר בתרחיש של חילופי ממשלים. לכך עלולות להיות הקרנות שליליות גם על היכולת של ישראל לגבש תוכנית אסטרטגית רחבה להתמודדות עם האיום האיראני המתעצם". 

בנימין נתניהו בקריית שמונה (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
בנימין נתניהו בקריית שמונה (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)

מה נדרש מנתניהו לעשות?
לטענת ד"ר הר-צבי, "אחרי שנשיא ארה"ב חשף את העסקה, ודוברי הממשל שבים ומדגישים כי מדובר בהצעה ישראלית, הרי היכולת של ראש הממשלה נתניהו להתנער ממנה הצטמצמה משמעותית. במילים אחרות, חישובי עלות/תועלת בנוגע לעסקה לפני פרסומה שונים מאלו שלאחר פרסומה. על כן, במציאות הנוכחית, ראש הממשלה נתניהו צריך לחתור לקידום עסקה. ברור שיש לה מחירים כואבים, אבל בסופו של יום נראה כי מבין האופציות העומדות בפנינו, זו הרעה במיעוטה, ויש לה כאמור יתרונות אסטרטגיים רבים שניתן יהיה להפיק בכל הממדים - מדיני, ביטחוני, משפטי, כלכלי, תדמיתי וחברתי".

לתפיסתו של ד"ר הר-צבי "נתניהו יהיה חייב לעצב תוכנית אסטרטגית רחבה לשיקום עזה, שבמוקדה בניית חלופה שלטונית ריאלית לחמאס כמהלך משלים לפעילות הצבאית. זאת, באופן שיאפשר לגבש קואליציה בינלאומית וערבית שתיקח על עצמה את האחריות לשיקום עזה, ותהיה מוכנה להשקיע את סכומי הכסף האדירים הנדרשים לשיקום (עשרות מיליארדי דולרים). ללא הרגל המדינית, ההישגים הצבאיים המרשימים עלולים להתכרסם בהדרגה, כפי שכבר ראינו בחודשים האחרונים". 

ד"ר שי הר-צבי הוא ראש התחום הבינלאומי והאזורי במכון למדיניות ואסטרטגיה באונ' רייכמן ולשעבר מנכ"ל בפועל של המשרד לנושאים אסטרטגיים.