מרחב החיץ בעוטף עזה עלה הבוקר (חמישי) שוב לתודעה הציבורית, בעקבות ההיתקלות של כוחות צה״ל עם חולית המחבלים שעשתה את דרכה לעבר גדר העוטף באזור שבין כרם שלום לחולית. צה״ל והשב״כ חוקרים את זהות אנשי החוליה ומנסים להבין אם הם תיכננו לבצע פיגוע במרחב הגבול. או עמדו לחצות את גדר הגבול ולבצע פיגוע ראווה או פיגוע מיקוח באחד הישובים. לפי שעה אין למערכת הביטחון תשובה לנושא. 

בחסות הערפל, 300 מטר מהגדר: כל מה שאפשר לספר על התקרית הקשה בעזה

כלקח מאירועי השביעי באוקטובר קבע צה״ל אזור חיץ, או בשפה הצבאית ״מרחב אבטחה״. מדובר בשטח חשוף, ללא מבנים, ללא צמחיה, בלי טרסות, אמבטיות, ללא קפלי קרקע וכמובן ללא מנהרות ופירי תקיפה. אזור שבו אזרחים תמימים לא יכולים להיכנס. כל אדם שימצא במרחב זה ייחשד ויתנהל נגדו נוהל פתיחה באש. עד השביעי באוקטובר מרחב החיץ זכה לכינוי 'פרימטר' והוא היה בעומק של כ-300 מטרים מגדר העוטף.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

כבר בתחילת התמרון החלו בצה״ל לבצע את ההרחבה של אזור האבטחה. ההנחיה לכוחות היתה ליצור רצף טריטוריאלי בעומק של קילומטר מהגדר שהוא נקי ממבנים צמחיה ומנהרות. צה״ל הרס מאות מבנים ששימשו בעבר את חמאס והגיהאד האיסלאמי במרחב שליד הגבול. בין היתר מחלק מהמבנים נאסף מודעין על פעילות האבטחה של צה״ל בעוטף. חלק מהמבנים היו נקודות יציאה לכוחות שתקפו את ישובי העוטף בשביעי לאוקטובר. מבינים אחרים שימשו כמחסה למשגרים וכן שימשו כחדרי פיקוד, מחסנים ומרכזי תמיכה לכוחות של החמאס ושל הג׳אהד האיסלאמי. 

אזור החיץ (צילום: מעריב אונליין)
אזור החיץ (צילום: מעריב אונליין)

ישראל הציגה את ההחלטה שלה לתפוס את השטח ולהפוך אותו כמרחב האבטחה. בישראל מתכוונים להקים בצדו המערבי של המרחב מכשול וכן לכבות את כל שטחי המרחב באמצעים שונים אשר יאפשרו שליטה והתראה לגבי כל תנועה במרחב האבטחה.

בצה״ל אומרים כי פעילות התצפיתניות היום הביאה לסגירת מעגל מהיר כנגד החוליה. למרות מגבלות הראות בשל הערפל אמצעים טכנולוגיים אחרים שהפעילו התצפיתניות במרחב איפשר את זיהוי החוליה והכוונה של כוחות ואמצעים כדי להשמיד אותה בעת שזו נעה במרחב האבטחה.

בצה״ל אומרים כי מרחב האבטחה הוא כלי חשוב בתפיסת ההגנה על ישובי העוטף והוא מאפשר לצה״ל לנהל את הלחימה נגד חוליות טרור בשטח הרצועה ולא על גדרות ובתוך ישובי העוטף.