״אלו תושבים שחיים ללא שירותי בריאות או מערכת חינוך מתפקדת, היישובים הפכו לבסיסים צבאיים - עם שלטים של צירים מאוימים לירי נ״ט וחסימות כבישים. מדינת ישראל שכחה מאחור מספר גדול של יישובים - והותירה אותם לחיות בשדה קרב״, הסביר היום (חמישי) ל"מעריב" עו״ד הרן רייכמן, שמייצג את התושבים בעתירתם לבג״ץ.

תושבי גבול הצפון שלא פונו זועמים: "אנחנו נמצאים בשדה קרב"
תושבי הצפון מיואשים: "יש אנשי ציבור שהתפקיד שלהם הוא למסמס אזרחים"
בת דודה של הביבסים לתושבי הצפון: "אם תיחטפו - לא בטוח שיחזירו אתכם"

באוקטובר האחרון, לאחר הטבח המזעזע ביישובי העוטף, המערכה נפתחה גם בגבול הצפון - ולאחרונה אף התעצמה.  מדינת ישראל פינתה 43 ישובים שצפי חזרתם אינו ידוע, אך גם הותירה מאחור מספר יישובים שלא פונו. בחודש ינואר האחרון 19 היישובים שלא פונו מהגליל המערבי עד לגליל העליון עתרו לבג״ץ במטרה למצוא פתרון לשגרת חייהם המאתגרת והקשה.

חורפיש (צילום: אלמזה פארס)
חורפיש (צילום: אלמזה פארס)

אתמול, לאחר שכמעט חצי שנה חלפה לה מאז העתירה לבג״ץ -  התקבלה סוף סוף תגובת המדינה. ״למדינת ישראל לקחה חצי שנה לתת תגובה לבג״ץ - והתגובה היא שבין היתר היא צריכה זמן נוסף על מנת לברר נתונים. זו בדיחה״, מוחה עו״ד רייכמן. ״עוד נכתב שלחלק מהיישובים וביניהם חורפיש, שרק אתמול התפוצצו בשטחו שני כטב״מים מתאבדים וגרמו לפציעה של למעלה מעשרה אנשים והרוג אחד - אין הצדקה ביטחונית או מבצעית לפינוי שלו. תתעוררו, אתם משחקים בחיי אזרחים״, הוא מתריע. 

זירת האירוע בחורפיש (צילום: שימוש לפי סעיף 27 א')

פורום ״מגן עוטף לבנון" מייצג את תושבי יישובי קו העימות בגבול שלא פונו בהחלטת הממשלה. הם הגיבו לתשובת המדינה בזעם רב: ״קיבלנו לידינו את תגובת המדינה - שעיקרה המשך גרירת רגליים והתעלמות מוחלטת מהצרכים הדחופים של יישובי קו העימות ה"לא מפונים". תגובה זו מגיעה לאחר שישה חודשים בהן מעניקה הממשלה תחושה מטעה לבית המשפט כי סוגיית העותרים צפויה לקבל פתרון - ללא כוונה אמיתית לעשות כך״, הם חשים.

״כמעט מדהים לראות ששמונה חודשים לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל ובזמן שכל המדינה רואה את הצפון בוער, בזמן שהתושבים הלא מפונים נלחמים על בטחונם תוך כיבוי שריפות משתוללות, כורעים תחת נטל כלכלי עצום, מקריבים את עתיד ילדיהם ואת עתידם, בריאותם, ופרנסתם, תוך שמירה, בפועל, על קו הגבול הצפוני אשר ננטש על ידי מדינת ישראל – מדינת ישראל נמנעת מלספק לתושבים אלו כל מענה. עדיין נדרשת הממשלה ל'בירור נתונים'".

פגיעת נ''ט בכפר יובל (צילום: ללא)
פגיעת נ''ט בכפר יובל (צילום: ללא)

הם ממשיכים ואומרים: ״ההבנה כי יישובים אלו ספגו פגיעות קשות - אינה הובילה למסקנה כי תושביהם זכאים לסיוע הפרטני הנדרש כמו מענקי אכלוס, הארכת תקופת דמי אבטלה, פטור מארנונה ועוד. עוד יותר יש להצטער כי יתר יישובי קו העימות, הסופגים בשגרה מתקפות כטב"מים וטילים - חווים התעלמות מוחלטת״, מוסיפים לתאר.

מעבר לכל אלו, חברי פורום ״מגן עוטף לבנון״ מציינים כי ״קיימת התעלמות ביחס לכלל העותרים בצורך בסיוע בטווח המיידי וברמת הפרט. אנשים קורסים כאן ועכשיו - כלכלית ונפשית - ולממשלה יש זמן להמתין עוד ועוד בבירור נתונים תוך התחלת גיבוש תכניות אמורפיות לעתיד. אנו נבקש מבית המשפט לגרום למדינה להפנים את דחיפות המצב״, הם מבהירים.