ניצב בדימוס אהרון אקסול, לשעבר סגן מפקד הימ"מ, התייחס היום (שבת) למבצע ההירואי של שחרור ארבעת החטופים - נועה ארגמני, שלומי זיו, אלמוג מאיר ואנדריי קוזלוב, וכן למותו של לוחם הימ"מ ארנון זמורה ז"ל. "עם ישראל התברך ביחידה הטובה ביותר בעולם, וזו לא קלישאה. אני אומר את זה כאחד שמכיר היטב גם את היחידה עצמה וגם יחידות בעולם, ואת הפניות שלהן ללמוד מהימ"מ", אמר.

באתונה, במלון ובחוף הים: כך הישראלים קיבלו את הבשורה על שחרור החטופים
בית המשפט העליון צפוי להטיל פצצה שעלולה להביא לריסוק הקואליציה

"צריך לומר לכל מקבלי החלטות לומר שאפו כי לקבל החלטות כאלו זה לא קל, לא פשוט", הוסיף אקסול. "אני מדבר על הדרג המדיני והצבאי גם יחד. אנחנו בדיעבד כולנו מאושרים והכל בסדר, ומגיע לעם ישראל להיות מאושר ברגעים כאלה. זה באמת רגע שמרומם את הרוח, אבל צריך להבין שמבצע כזה הוא די מורכב ובין הצלחה לכישלון עובר חוט השערה. כשאני אומר חוט השערה זו לא מליצה, אלא אמיתי".

לוחמי הימ''מ (צילום: אבשלום ששוני)
לוחמי הימ''מ (צילום: אבשלום ששוני)


"מבצע כזה שאתה מתכנן אותו, קודם כל מתחיל עם מבצע מודיעיני", הוא הסביר. "אתה חייב להיות עם מידע מודיעיני איכותי משובח. כאן מגיע כל הכבוד לכל היחידות המודיעיניות, גם בשב"כ לצה"ל ולימ"מ. מדובר במידע מוקדם, תוך כדי תנועה וגם אחרי".

לאחר מכן גילה אקסול את השלבים מאחורי הקלעים של תכנון מבצע חילוץ שכזה. "יש את הטאקט שמתייחס לעניין ההגעה אל היעד, שזה חלק מורכב ביותר וכאן צריך לזכור היו שני יעדים, מרוחקים זה מזה, והתזמון פה והתיאום בין היעדים, לרבות הכניסה בו זמנית מחייבת תיאום ברמה אדירה. לעם ישראל זה נראה טריוויאלי. אני מנסה להבין את התחושות ומדובר בדיוקים שלא ניתן לתאר אותם במלל, כי כל דבר קטן, כל סטייה קטנה שבקטנות מהתוכנית יכולה להוביל לשיבוש היסטרי שעלול לסבך את המבצע. אחד תלוי בשני, ולכן החשיבות היא בהגעה אל היעד ולהיות ערוך לכל דבר ודבר, כשמבצע כזה יכול להסתבך לדברים יותר מורכבים". 

לוחמי הימ''מ (צילום: דוברות המשטרה)
לוחמי הימ''מ (צילום: דוברות המשטרה)


הוא ממשיך ומפרט: "יש את השלב השני העבודה על היעד. כל ההרתעה שהייתה לך בשלב הזה עוברת, כי ברגע שמתחיל הכדור הראשון לירות - ברור לך שכולם יודעים וכולם ינסו לפגוע בך. הפעילות חייבת להתבצע על בסיס עשיריות השנייה כדי לא לאבד חטופים, לכן המהירות של הפעילות, המקצועיות, הכל צריך לקרות תוך שניות ספורות, כשהמחבלים עוד לא מבינים מה קורה והחטופים כבר בידינו בחיים".

"השלב השלישי הוא שלב החילוץ כאשר כל האזור כבר חם, כל המחבלים מחפשים, כולם יורים עליך מכל הכיוונים וצריך לזכור שמדובר במחנה פליטים, זה שוק וכמה שאנחנו חושבים שעזה שקטה - אז לא. השוק בנוסיראת היה הומה אנשים, המון אזרחים היו בקטע הזה והחילוץ הוא לא פחות חשוב, כשהיציאה מהשטח היא לא פחות חשובה מהכניסה. גם כאן אתה חייב להיות מוכן ולהיערך למיליון תקלות. עד שאתה לא יוצא החוצה ומגיע למחוז מבטחים, בכל רגע נתון יכולות להיות הפתעות ותקלות ולחימה קשה עם נפגעים", הוא חושף ומדגיש.

אלון חכמון מראיין את אהרון אקסול (צילום: מעריב אונליין)
אלון חכמון מראיין את אהרון אקסול (צילום: מעריב אונליין)

לסיכום שיבח אקסול את המבצע והתבונן לבאות: "מעבר לזה חייבים לציין את הלוחמים עצמם שגילו אומץ רב, תושייה - שזה לא דבר מובן מאליו. מגיע לעם ישראל לשמוח, אבל רבותי יש לנו עוד חטופים בדרך, ועוד מבצעים שיבואו בתקווה שיהיו מוצלחים לא פחות. הימ"מ עובד 24/7 ומבצע כזה לא בא סתם ככה. לאירוע כזה צריך הכנות ודיוקים, לרדת לפרטי פרטים של תורת לוחמים, להתאמן בלי הפסקה כדי להגיע למבצע כזה עם דיוק מקסימלי ושיא היכולת האפשרית והעל אנושית. אפשר לומר ומגיע בהחלט להגיד לימ"מ שאפו ענק, הבאתם גאווה גדולה לעם ישראל ועם ישראל חי".