מלחמת חרבות ברזל: לוחמי חטיבת כפיר נלחמו במשך חמישה ימים במחנה הפליטים דיר אל באלח. מרבית מפקדי החטיבה והלוחמים לא ידעו מה מטרת הלחימה. רק אתמול בצהריים במהלך פעולת החילוץ ארבעת החטופים ממחנה הפליטים נוסיראת הסמוך הם הבינו כי הם היו חלק ממבצע החילוץ.

על אף המחלוקות: כך סייעה ארה"ב להצלחת מבצע חילוץ החטופים | דיווח
הציל חיים ב-7 באוקטובר, ונפל במבצע לשחרור החטופים: "פעל בגבורה עילאית"

לאחרונה זימן מפקד אוגדה 98 דן גולדפוס את מח״ט חטיבת כפיר אל״מ יניב בארוט ואת קצין האג״מ של החטיבה רס״ן אליאב ממן. האחרון הגיע מבית החולים, אשתו בחודש התשיעי והיא אמורה ללדת בכל שעה.

״מפקד האוגדה הציג לנו את המבצע, נדרשנו לבצע תמרון בתוך מחנה דיר אל באלח. אבל תוך כדי הלחימה נדרשנו לפגוע במבנים ובכוחות באזור סמוך לפעילות״, מספר הקצין. למעלה מעשרים מחבלים חוסלו באותו תא שטח סמוך בהם צלפים, חמושים עם טילי נ״ט ועוד.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

תיעוד מרגעי המראת המסוק עם שלושה מהחטופים ששבו ארצה מרצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

רוב קציני החטיבה וכל הלוחמים לא ידעו את מטרת התמרון. ״פעלנו בעל קרקע. העובדה כי לא נכנסנו בעבר למרחב יצר את הרושם בקרב הלוחמים כי מדובר בפעולת הפקעה. גם מחבלי החמאס סברו כך והם נערכו להלחם בנו במרחב התמרון שלנו מבלי לדעת כי מדובר במהלך הונאה״, אמר רס״ן ממן.

״אנחנו היינו הדלת והמקפצה של הכוח הייעודי לשחרור החטופים". בחטיבת כפיר אפשרו לכוח הייעודי להתקרב ליעד. ״המבצע הזה עלה על כל דמיון. מבצע מהסרטים. היינו מאז ה-7 באוקטובר בכל הזירות: בעוטף, בג׳בליה, ברפיח, בצפון. היינו בהרבה מאוד מבצעים אבל שום דבר לא דומה למבצע הזה״, אומרים בחטיבת כפיר על המבצע ועל חלקם במבצע.

ק' אג''ם כפיר, רס''ן אליאב (צילום: דובר צה''ל)
ק' אג''ם כפיר, רס''ן אליאב (צילום: דובר צה''ל)

״במבצע הזה זכינו לקחת חלק בהשבת ארבעה חטופים. לכל לוחם בחטיבה נפתח היום התיאבון. כולם רוצים עוד מבצעים כאלה עד שנחזיר את כל החטופים״, אמר רס״ן אליאב ממן.

ק' אג''ם כפיר, רס''ן אליאב (צילום: דובר צה''ל)
ק' אג''ם כפיר, רס''ן אליאב (צילום: דובר צה''ל)

לוחמי סיירת הצנחנים שהיו כוח חילוץ של הימ״מ והיחידה המבצעית של השב״כ לא ידעו עד הרגע שבו קיבלו לידיהם את נועה ארגמני שהם חלק ממבצע לשחרור החטופים. 

״התכוננו למבצע שהיה ברמת מידור גבוהה. אנחנו מבינים שזה מבצע גדול בגלל הסודיות. לא ידענו מה מהות המבצע בבוקר קצת לפני האירוע נחשפנו בפרטים על הפעולה אבל לא ידענו מה מהות הפעולה. כאשר הודיעו לנו שהכוחות התפצלו וכח אחד ביצע את המשימה וכוח שני קצת הולך לו בצורה מורכבת חברנו לכח שסיים את המבצע ואז העבירו לנו את נועה ארגמני.

הבנו שהלוחמים שחילצו את נועה צריכים לחבור לכח השני ולכן לקחנו את נועה למסוק, למקום מבטחים״ סיפר רס״ן דניאל מפקד סיירת הצנחנים. מיד אחרי הפינוי של נעה חבר כח הסיירת בחזרה ללוחמי הימ״מ והשב״כ ופעלו לחילוץ מפקד כח הפריצה פקד ארנון זמורה, שנפצע אנושות.

״ההרגשה להיות חלק ממבצע כזה היא עוצמתית. כל הכוחות פעלו בסיכרון. אתה מרגיש את הרוח של כולם את כל הכוחות חיל האוויר, הטנקים, היחידות האחרות את זה שכל עם ישראל מאחוריך וזה נותן לך את הכח לפעול בנחישות. שראית את נועה אתה רואה שהיא חיה ושאתה לוקח אותה למקום מבטחים אתה מתמלא בהרגשה של גאווה מטורפת״, אומר רס״ן דניאל.