נתוני דו״ח התקיפות השבועי בגזרה הצפונית מטעם ארגון ״לובי 1701״ חושפים את העלייה הדרסטית במספר הכטב״מים שמשוגרים לצפון על ידי חיזבאללה.

מגפיים על הקרקע: צה"ל מעלה הילוך בלחימה מול חיזבאללה
לאחר מבצע חילוץ החטופים - איראן שולחת עוד איום, הפעם מהצפון

על פי הדו״ח, בשבוע האחרון, שוגרו על ידי חיזבאללה 17 טילים מדויקים, 132 טילי תמ״ס ו-53 כלי טיס. בנוסף, נפצעו 38 אזרחים וחיילים בלחימה - וחייל אחד נהרג. בהמשך לנתונים, חברי ״הלובי״ אמרו כי ״אנו במלחמה של ממש עם אבדות ונזקים חסרי תקדים. בזמן שבכירי צה״ל עוד מהססים לגבי מהלך צבאי משמעותי בצפון - על כולנו מוטלת האחריות לוודא שאנשים בכל ישראל מכירים את הנתונים הללו לפני שהמצב הזה ינורמל. אנחנו במלחמה והצפון מופקר״. 

בניין בקרית שמונה שנפגע מרקטת חיזבאללה (צילום: איל מרגולין, פלאש 90)
בניין בקרית שמונה שנפגע מרקטת חיזבאללה (צילום: איל מרגולין, פלאש 90)

על מגמת עליית שיגור הכטב״מים בצפון אומר פרופ׳ אמציה ברעם, מהחוג להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת חיפה כי ״הטקטיקה של חיזבאללה היא לשגר כטב״מים קטנים וזולים שטסים נמוך מאוד, ולכן קשים מאוד לזיהוי במערכת ההגנה האווירית של צה״ל. כל כטב״ם זול מאוד, לא עולה יותר מ-2000 דולר. לאחרונה, האיראנים נתנו הוראה לחות׳ים ולמיליציות הפרו-איראניות בעיראק - לשלוח כטב״מים לחיפה״, אומר.

״החל מאמצע חודש מאי, החות׳ים מתימן והמיליציות מצהירים בתקשורת הערבית שהם שלחו כטב״מים וטילים לעבר חיפה. באופן גלוי, הם אומרים שמטרתם היא לסגור את פעילות נמל חיפה - ולהפציץ את כל האוניות בים התיכון - שמתקרבות לחיפה. בגלל החות׳ים אף אוניה לא מגיעה לאילת כבר 8 חודשים, ועכשיו הם רוצים לסגור גם את הים התיכון ואת הכניסה של האוניות לנמל חיפה. אמנם אני מעריך שאין לארגונים את היכולת כרגע לבצע פעולה כזאת, ייתכן שרק בצורה מוגבלת - אך בכל זאת אסור לזלזל במודיעין הגלוי שהם מספקים בהצהרות בתקשורת. את מה שהם אומרים בטלוויזיה היום - הם יכולים לנסות לממש מחר״, מתריע. 

על האסטרטגיה האיראנית אומר כי ״נוח לאיראנים שהמלחמה בעזה נמשכת. על פי ראייתם, המלחמה זורעת הרס בישראל - וזה משמח אותם. כל עוד בטהרן או בביירות לא סובלים, מבחינתם סביר שבעזה יסבלו״.

בניגוד לאיראנים, שמשלהבים את רוחות הלחימה, הצמרת המדינית בלבנון מבקשת להפסיק את מלחמת ההתשה של חיזבאללה מול ישראל: ״ראש הממשלה הלבנוני אמר כבר 3 פעמים שצריך להפסיק את המלחמה, כך גם שר החוץ הלבנוני דרש זאת פעמיים״, אומר הפרופ׳. ״בלבנון יש כ-100,000 פליטים, ממש כמו בישראל. יש נזק בשני הצדדים״, מתאר את המציאות מעבר לגדר. ״בכל כפר שיעי בדרום לבנון, יש נזקים עצומים. צה״ל תקף שם בתים רבים - אשר משמשים בפועל עמדות טרור של חיזבאללה״.