כ-19 אלף שיגורי טילים ומאות כטב"מים - זה האתגר של מערך ההגנה האווירית בכלל הזירות מאז 7 באוקטובר. צה״ל אומר כי 150 כטב"מים יורטו מהקרקע ועוד עשרות יורטו על ידי כלי טיס של חיל האוויר. בשל אופי האיום הוחלט לבצע שינוי בצה״ל ובחודש האחרון נפתח גדוד סדיר נוסף של ״כיפת ברזל״.

מערך ההגנה האווירית נמצא מאז 7 באוקטובר בכוננות מיידית 24/7, בפריסה מלאה בכלל חלקי ישראל. בצה״ל אומרים כי הוא גורם מרכזי בהתמודדות אל מול האיומים האוויריים המגוונים: כטב"מים, רקטות, טילי קרקע-קרקע וטילי שיוט מכלל הזירות. במערך ההגנה האווירית אומרים כי כלל מערכות הנשק של המערך פעלו ויירטו איומים שונים.

"החוק לא ערכי": חה"כ בליכוד שמתנגד לחוק הגיוס מסביר למה בכל זאת יצביע בעד
במשפחת החטוף מייחלים לעסקה חד-צדדית בין ארה"ב לחמאס: "מברכים על כל מאמץ"

מלחמת "חרבות ברזל" הציבה אתגרים חדשים לצה״ל ולחייל האוויר: 19 אלף שיגורים נורו לישראל מכל הזירות - לבנון, סוריה, עיראק, איראן, תימן ועזה. מתחילת המלחמה יורטו יותר מ-150 כלי טיס ששוגרו אל עבר מדינת ישראל על ידי לוחמי ההגנה האווירית. עוד כמה עשרות יורטו על ידי מטוסי ומסוקי קרב של חיל האוויר.

תיעוד מיירוט כטב״ם בגבול הצפון (צילום :דובר צה"ל)

בצה״ל מעריכים כי חלק מהשיגורים של הכטב"מים מלבנון לישראל נועדו ללמידה של חיזבאללה באשר ליכולות החדירות שלו ויכולותיו לפגוע בנכסים ישראלים בעת העצמה של הלחימה בגבול הצפון. בצה״ל מעריכים כי חיזבאללה עשוי לאתגר את מערכות ההגנה האווירית ולשגר נחילי כטב"מים. 

בצה״ל נערכים לאפשרות שחיזבאללה יבצע בתקיפה הראשונה לעבר ישראל מתקפת ״מוקד״, כלומר, ינסה לשגר מאות טילים מדויקים וכטב"מים לעבר סוללות ההגנה האווירית בכל רחבי הארץ בניסיון לשתק אותן ובכך לשנות את המציאות הביטחונית שבה ישראל חשופה לפגיעות טילים וכטב"מים.

סוללה של ''כיפת ברזל'' (צילום: דובר צה''ל)
סוללה של ''כיפת ברזל'' (צילום: דובר צה''ל)

בצה״ל מבצעים התאמות מבצעיות לנוכח האיום המתגבש ואומרים כי כבר לפני עשור הם זיהו את איום הכטב"מים והחלו להיערך כנגדו. הנשק הטוב מול הכטב"ם כרגע הוא "כיפת ברזל". זאת הסיבה כי במהלך החודש האחרון נפתח גדוד חדש במערך, גדוד 139. ״הגדוד יפעיל את מערכת הנשק ׳כיפת ברזל׳. הקמת הגדוד תאפשר את הגדלת היערכות הסוללות ומעטפת הגנה רחבה״, אומרים בצה״ל.

בצה״ל מודים כי חיזבאללה מנסה למצוא את נקודות החלשות של מערכות הגילוי והוא מנצל את תנאי השטח ההררי כדי להחדיר את הכטב"מים כאשר במקביל הוא פועל לקצר את טווח הטיסה של הכלים כדי למנוע זיהוי וירוט שלהם.

בצה״ל אומרים כי האירוע בו כטב"ם פגע במרחב המתקן של "טל שמיים" בצומת גולני הוא ״אירוע רע״, ובחיל האוויר ובמערך ההגנה האווירית לומדים את אופן החדירה.