בארגון הטרור חמאס השיבו אמש (שלישי) למתווה הישראלי לעסקת חטופים. חמאס בחר לדחות בשלב זה את העסקה, וממשיך לדרוש נסיגה מוחלטת מעזה, כמו גם את חזרתם של כלל התושבים העזתים לבתיהם.

עם זאת, ישנה דרישה חדשה שאותה ארגון הטרור מציג כעת ככל הנראה בפעם הראשונה מאז תחחילת המלחמה, זאת לאחר שבסבבי המשא ומתן הקודמים, ישראל טרם פעלה ברפיח. בערוץ אל-ג'זירה דווח כי בין היתר, בחמאס דורשים נסיגה ישראלית מלאה גם ממעבר רפיח וציר פילדלפי, שמהווה צינור החמצן העיקרי של ארגון הטרור, דרכו הוא הצליח להעביר במשך השנים כמויות עצומות של נשק ותחמושת.

גורם ישראלי בכיר: "חמאס דחה את מתווה עסקת החטופים" | אלו הפערים
בפעילות יחידת דובדבן: שישה מחבלים חוסלו במרחב ג'נין

לפני כשבועיים, ציין סא״ל במיל עמית יגור בטור ב"מעריב", כי השליטה בציר פילדלפי הפכה למעשה להיות ההישג האסטרטגי הראשון של ישראל מאז פרוץ המלחמה. בין היתר, הוא כתב: "יהיו שיחלקו עליי, אבל לטעמי זהו ההישג האסטרטגי המשמעותי הראשון של ישראל במלחמה הזו, שחבל שהמתכננים האופרטיביים שלנו לא דאגו להשיגו עוד בתחילת התמרון הקרקעי.

תיעוד של לחימת כוחות צה"ל אוגדה 98 במרכז רצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

זוהי גם נקודת ההיפוך האסטרטגי במערכה בעזה. ניתן לומר, בלי להפריז, כי ציר פילדלפי היה "העומק האסטרטגי", "עיר המקלט" ו"אסם התבואה" של חמאס בעת ובעונה אחת, והעוגן המרכזי לכל מה שאנו קוראים ממשל חמאס ברצועה.

כיבוש הציר כולו, למעט השלמה קטנה שעוד נדרשת באזור הסמוך לחוף הים התיכון, הוא מהלך פיזי אבל גם תודעתי שמשמעויותיו מרחיקות לכת לשרידותו של חמאס, לניהול המלחמה ולתפקידה של מצרים.

מול חמאס - כל עוד הציר היה פעיל, הוא והמרחב שסמוך לו תיפקדו כ"עומק האסטרטגי" של הארגון – מעין עיר מקלט. היה ברור לחמאס שהמלחמה תסתיים כשהוא חבול ומוקטן גיאוגרפית, אבל שורד, באזור שאליו צה"ל לא ייכנס אם יצלחו מאמציו של חמאס לעצור את המלחמה, וכי אספקת אמל"ח ותחמושת להמשך ניהול המלחמה ולשיקום כוחו הצבאי ביום שאחרי בהחלט תתאפשר. זאת, כשבמקביל רבות מהסחורות האזרחיות שנכנסו דרך הציר הזה מגיעות בדרך המלך באמצעות הסיוע ההומניטארי לרצועה, וכך מפנות זמן ומקום במנהרות לניהול אספקת המלאים שברשותו של חמאס - וכבר ראינו שכסף לא היה פקטור".