שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ינסה לשנות בתקופה הקרובה את מבנה הכנת התקציב כך שהכח האבסולוטי שניתן לאגף תקציבים בשנת 1985, לפיו כלכלני אגף התקציבים טיפלו בכל המשרדים למעט משרד הבטחון, יפסק, וחלק מהכח יחזור למשרדי הממשלה המקצועיים.

סינוואר לא רוצה עסקה עכשיו, הוא חושב הרבה יותר בגדול ומכוון לכיוון אחר
האמת נחשפת: זה מי שאחראי לסרטון כדורי האש שהביך את צה"ל - ומתי הוא צולם?

החלטת הממשלה ביולי 1985 באה לאחר העשור האבוד של המשק הישראלי בעקבות מלחמת יום כיפור, מלחמה שהרסה המשק לשנים ארוכות. החרגת משרד הבטחון מפיקוח אגף התקציבים דווקא אינה מעודדת בכיוון של העברת הכח למשרדי הממשלה כפי שסמוטריץ' מבקש. הרעיון כי כל משרד יטפל בתקציבו לא בהכרח יצלח. כך לדוגמה, החרגת משרד הבטחון לא בהכרח הייתה חכמה, למעשה היא הייתה גרועה. 

משרד הבטחון הגדיל תקציבים ומשכורות ועשה דין לעצמו, תוך הסתרה ועבירה ברגל גסה על החוק במתן תוספות שכר ייחודיות, "תוספת הרמטכ"ל" לפורשים מצה"ל. רק התערבות בג"ץ אילצה את הממשלה של נפתלי בנט להציע חוק שעבר בשנת 2022, שהלבין את העבירות של צה"ל בתחום הפנסיה ל-98% ממשרתי הקבע, בעלות שנתית של 1.5 מיליארד שקל. שר הבטחון דאז בממשלת בנט, בני גנץ איים כי לא יצביע בעד התקציב ללא אישור ההחרגה הלא חוקית, איומו עבד והתוספת הלא חוקית אושרה בממשלה ובכנסת. 

היום כאשר התקציב מתוח עד קצה היכולת, ישנה דרישה לבטל את הכספים הקואליציוניים. הגיע הזמן גם לבטל בחקיקה הסחיטה של שר הביטחון בממשלת בנט, בני גנץ שכאמור אילץ את הממשלה להוסיף 1.5 מיליארד לשנה בגין תוספת הרמטכ"ל. התפטרותו השבוע של בני גנץ מממשלת נתניהו היא הזדמנות לתקן עיוות "תוספת הרמטכ"ל" שגנץ המיט על המשק הישראלי. סדר וצדק תרדוף לכל הסקטורים. תוספת הרמטכ"ל בלאו הכי לא הוכיח עצמה ובעלי הדרגות הגבוהות רק היו ליהירים יותר, מה שהוביל לאסון הטבח בשבעה לאוקטובר 2023. 

שינוים אלה הם חובה לפני שבונים את תקציב 2025 וכן הסריקה החלקית ששר האוצר מציע לכל תקציבי כל משרד הממשלה. לפי שעה הממשלה מוציאה הון למלחמה, מגייסת סכומי עתק ומנסה לצמצם הוצאות לא חיוניות, אך אל לנו להתבשם מהעלייה העתית בגביית מסים שאין בה מטבע הדברים די לייצוב משק פורח לשנים ארוכות. אי הוודאות עודנה אדירה.  

הטור המלא יפורסם מחר במעריב