קשה להאמין: בצה״ל ובשב״כ נמנעים לעצור מחבלים בשל מחסור בתאי מעצר בשירות בתי הסוהר. במערכת הביטחון מותחים ביקורת על המוכנות של המשרד לביטחון לאומי ושל השב״ס.

גורם בצה״ל אמר למעריב: ״אנחנו מבצעים הערכות מצב יום יומית ומתעדפים את מי אנחנו עוצרים. יש לנו עצורים מנהלתיים שנאלצנו לשחרר בגלל חוסר מקום, ותחתם אנחנו עוצרים מחבלים מסוכנים, אבל המשוחררים עדיין מהווים סיכון. מאז תחילת המלחמה אנחנו והשב״כ מבצעים יותר מעצרים, יותר פעילות, אבל בקצה המשרד לביטחון לאומי והשב״ס לא נערכו להיקף הפעילות שלנו״, אומר גורם צבאי.

גורם ביטחוני אמר: ״מצוקת הכליאה בבתי הכלא היא בעיה שמזה זמן רב בשב"כ ובצה"ל מתריעים מפניה ומפני ההשפעות שלה על מעצרים וסיכולים. המל"ל אף נדרש לנושא והנחה זה מכבר את המשרד לביטחון לאומי, כמי שאחראי על שב״ס, לפעול למציאת פתרונות לנושא״.

בריכת השחייה הפכה למתקן מעצר: המחבלים נעצרו בשכונת היוקרה בעזה | צפו

לדברי הגורם הבטחוני, לאור המצוקה הגוברת במקומות כליאה נאצלים גופי הביטחון לקיים הערכות מצב בנוגע למסוכנותם של אסירים ולשחרר בלית ברירה עצורים מנהליים בסיום תוקף מעצרם. שחרור אותם עצורים נועד כדי לפנות מקום לעצורים ברמת איום גבוהה יותר ודרושים לחקירה, בתקופה מתוחה זו בה רמת האיום בשטח גבוהה.

הגורם גילה כי בשנה האחרונה צה"ל ושב"כ נאלצים לבטל מעצרים מתוכננים כמעט מדי יום, ולבצע תיעדוף במעצרים באיו״ש כדי לבצע את מעצרם של אלו שברמת איום גבוהה יותר, זאת כאמור לאור אותה מצוקת מקומות כליאה.

נתוני מערכת הביטחון מראים כי מתחילת המלחמה נעצרו למעלה מ-4,150 מבוקשים ברחבי איו״ש, בנוסף למאות עצורים ששב״כ וצה״ל עצרו ברצועת עזה במסגרת התמרון הקרקעי.

משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה: "שירות בתי הסוהר הוא ארגון בטחוני וכלל החלטות הממשלה הנוגעות לקליטת מחבלים מיושמות תוך מצב חירום כליאתי והצפפה מקסימלית ובכך סיוע למאמץ המלחמתי. יש לזכור כי ההחלטות בדבר שחרור מחבלים הן של צה"ל ואינן נוגעות לשירות בתי הסוהר. לציין כי אך השבוע החלו בשב"ס לקלוט 500 מחבלים נוספים מצה"ל ולכן כל הטוען טענה אחרת זורה חול בעיני הציבור״.