המלחמה הנוכחית מציבה את העורף מול איום, אמנם מוכר, אבל כזה שעדיין לא נעשה בו שימוש רחב היקף במערכות קודמות - הכטב"מים והרחפנים המתאבדים, או אלה שמטילים חומרי נפץ. הם מגיעים מהצפון ומעזה, לעיתים מהשומרון ואפילו מאיראן, וגורמים נזקים משמעותיים למבנים ולבני אדם. מהירותם איטית, מסלול מעופם נמוך וצה"ל לא מצליח ליירט את כולם. שוחחנו עם רן נאור, מנכ"ל "אורטק מערכות מיגון" המפתחת מערכות מיגון פיזיות נגד כטב"מים וטילים, על האיום ועל דרכי ההתמודדות האפשריות. 

חיזבאללה מניף דגל לבן? המסר של נסראללה לחמאס   
צה"ל החליט על "הפוגה טקטית" ברפיח; גורם מדיני: "לא מקובל על רה"מ"

שריפה במטולה, שריפות בצפון (צילום :ללא)

מדוע, למרות שמדובר בכלי טיס איטיים בהשוואה לטילים, אנחנו עדיין מאוימים מהם וחווים נזק גדול יחסית?
"רחפן תוקף יהיה מתאבד, כלומר, מתרסק על המטרה עם מטען חבלה, או כזה שמטיל חימוש. מבחינת מי שמשגר אותו לכיוון ישראל הוא זול יותר מטיל. יכולת הדיוק וההתמדה שלו מאפשרת לעקוב אחרי טנקים ונגמ"שים, ואפילו לעצור אם אין הזדמנות ירי ולהמתין באוויר עד להזדמנות. חתימת המכ"ם הקטנה שלו מקשה על המעקב. אמנם לישראל יש שכבות הגנה אוויריות דיגיטליות שאמורות לשבש את הגעתו אל היעד. אולם אנו רואים שישנו אחוז מסוים שמצליח לעבור בכל זאת ולחדור לשטח האווירי של ישראל. במירוץ החימוש הטכנולוגי כושר הנשיאה של הרחפנים והכטב"מים גדל משמעותית ויכול להגיע היום עד מעל 100 ק"ג". 

שריפה שפרצה סמוך לצפת בשל נפילת רקטה (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)
שריפה שפרצה סמוך לצפת בשל נפילת רקטה (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)

מהי שכבת ההגנה האחרונה נגד רחפנים וכטב"מים אחרי שכל הטכנולוגיה כושלת?
"הפתרון הוא יצירת שכבת הגנה פיזית שתפעיל את האיום מעל תקרת המבנה המוגן באתרים שזקוקים למגן באופן חיצוני. שכבת המיגון יוזמת את הפיצוץ במרחק ביטחון מהמבנה עצמו, כך שאינו נפגע. שכבה זו עשויה מחומרים מרוכבים וקלה להתקנה - ניתן למגן תוך 14 יום לאחר תכנון מותאם ספציפית לנכס. מתוך כל שכבות ההגנה זהו הפתרון הזול ביותר למימוש, הוא שכבת ההגנה האחרונה כשהכל כשל". 

נאור מוסיף: "אנו עומדים, ככל הנראה בפני התקפה חסרת תקדים של טילים מהצפון מידי ארגון חיזבאללה, מדובר בעשרות אלפי טילים שיכולים לכסות את כל שטח מדינת ישראל לאורך פרקי זמן ארוכים.  גם כאן, הפתרון המוצע לאזרחים הוא פתרון פיזי מוכר ומאושר על ידי פיקוד העורף, שלצערנו אנו מכירים ממערכות קודמות".

רן נאור (צילום: Goren)
רן נאור (צילום: Goren)

"אולם, אם אין ממ"ד או מקלט, יש לפעול לשיפור מיגון חדרים בבתים על ידי יצירת שכבת מגן פנימית, גם היא עשויה מחומרים מרוכבים, והרכבת חלון ודלת מותאמים ומאושרים לחדר ממוגן. אלו מערכות שיפור מיגון למבנים ודירות קיימים אשר מאושר ומוכר על ידי פיקוד העורף. כך ניתן להפוך כל חדר בבית לחדר מוגן לחירום תוך זמן קצר של עד 14 יום. בשוק מספר חברות, שמציעות פתרון זה ומאושרות על ידי פיקוד העורף", אמר.