דוד מידן, בכיר לשעבר במוסד שהיה מתאם השבויים והנעדרים מטעם נתניהו וערך את המשא ומתן לשחרור גלעד שליט, שוחח עם אודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103fm.

במקום לשגר מסרים באמצע הלילה: רק מהלך אחד יגרום לנסראללה להבין שישראל רצינית   
אזהרה חמורה: הקשר בין חוק "הגיוס" לסוריה  

מידן פתח את דבריו בהתייחסות לעסקת שליט: "אתייחס לעסקה עצמה כדי לנקות רעשים: העסקה הייתה 450 אסירים, והמספר הזה נקבע בתקופה המיידית לאחר חטיפתו של גלעד שליט. הוויכוחים שבאו אחר כך היו מי יהיו אותם 450. בשלב מסוים אבו מאזן ומובארכ הביעו כעס, כי זה מחליש אותם מול החמאס. ואז הגיעה ההחלטה להוסיף אסירים קלים, שנשחרר עוד 550 אסירים חודשיים לאחר העסקה. בתוך 550 האסירים האלה, כ-300 היו צריכים להשתחרר תוך שנה. הם לא גנבי רכב, אבל הם היו אסירים ביטחוניים קלים".

אחמד ג'עברי בשחרור גלעד שליט (צילום: רויטרס)
אחמד ג'עברי בשחרור גלעד שליט (צילום: רויטרס)

ביחס למשא ומתן בתקופת עסקת שליט ועל שחרור יחיא סינוואר אמר מידן: "המשא ומתן היה רציף כל הזמן. סינוואר היה בראש הרשימה עוד ב-2006, והוא הופיע בכל יוזמת תיווך, גם באלה שנכשלו. כשאני הגעתי הוא היה ברשימות. יחיא סינוואר לא נחשב כאסיר בעייתי ביותר. הוא היה כבר אז מנהיג, אבל לא היה הבעייתי מכולם", והוסיף: "בוא נניח והייתה שגיאה עם השירות שהמליץ על השמות, היו הרבה הזדמנויות לתקן ואין טעם שארחיב". 

מידן ציין: "מתוך כל אלה שהשתחררו, אני לא מכיר מי שחזר לטרור אקטיבי. לא מצאתי יותר מעשרה אסירים כאלה מתוך כל המשוחררים. אם מישהו מכיר 20% או 30% - שיגיד, כי אני לא מוצא שמות. להחזיר אסירים זה לא כיף ולא מומלץ, ואם אפשר היה להימנע מזה זה בטח היה נהדר".

ביחס למצבנו במלחמה בהווה אמר מידן: "לא חשבתי שאחרי שמונה חודשים נגיע למצב שבו אנחנו נמצאים. אנחנו במצב ביש. גם אם נגיד וההצעה לא טובה אסטרטגית, אני לא רואה איך לתקן אותה בחודשים הקרובים. אם נישאר במצב הזה, החטופים מתפוגגים ונעלמים. יש שלב בחיים שיש להגיד: בוא נעצור כאן, ניקח את מה שלקחנו עד עכשיו, ואת התיקון נעשה בהמשך".

ביחס לעסקה שעל השולחן כעת: "הבעיה בעסקה היא לא מספר האסירים, אלא בזהות שלהם. בכלא נמצאים ברגותי וגם אחרים כמו האיש שתכנן את פיגוע הדולפינריום ואת הפיגוע במלון פארק, ורוצחי גנדי. הסוגיה לא תהיה את מי משחררים אלא לאן לשחרר אותם. השב"כ ירצה מעקב טוב יותר אחרי המשוחררים".

הפגנה להחזרת החטופים בתל אביב 8.6.24 (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה להחזרת החטופים בתל אביב 8.6.24 (צילום: אבשלום ששוני)

בסיכום דבריו אמר מידן: "אני לא רואה שבעוד שלושה חודשים או חמישה חודשים או שנה זה ישתנה. זה דשדוש. מה שצריך לעשות עכשיו זה להרגיע את הדרום, להרגיע את הצפון, להחליף אנשים, להחליף הגנה ולבנות יכולות הרתעה להתמודדויות הקרובות שיהיו לנו בהמשך. אין מה לעשות, זה הפתרון שנראה לי הכי סביר בנסיבות הקשות שנקלענו אליהן". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm.